پرشورترین شهرآورد؟

ascas copy

 به هر حال امسال اولین فصل لیگ قهرمانان با حضور 40 تیم در حال برگزاری است و تعداد گروه‌های غرب و شرق از چهار به پنج افزایش یافته است. در هر دو طرف قاره پنج گروه چهار تیمی داریم و طبیعتا ممکن نیست که از هر گروه دو تیم به طور قطعی و مستقیم صعود کنند. بنابراین پنج سرگروه در کنار سه تیم برتر دوم راهی مرحله یک‌هشتم نهایی خواهند شد. این یعنی ممکن است شما در یک گروه در رتبه دوم قرار بگیری، اما صعود نکنی. با این تفاسیر طبیعتا شکل رویارویی تیم‌ها‌ در مرحله یک‌هشتم نهایی هم تغییر کرده است. امسال خبری از قرعه‌کشی نیست، بلکه کنفدراسیون فوتبال آسیا یک جدول پیچیده با در نظر گرفتن تمامی احتمالات طراحی کرده که نشان می‌دهد در مرحله بعد کدام تیم‌ها با هم مواجه خواهند شد. چیزی که الان این جدول به ما می‌گوید و خیلی هم اهمیت دارد این است که شاید پرسپولیس و استقلال در یک‌هشتم نهایی به هم بخورند.

   چگونه دربی آسیایی خواهیم داشت؟

در پایان دور رفت، هر چهار نماینده خوب فوتبال ایران از بخت صعود برخوردار بودند. غیر از پرسپولیس و استقلال، دو تیم سختکوش فولاد و تراکتور هم در حالی پا به مسابقات برگشت گذاشتند که شانس صعود داشتند. صمیمانه امیدواریم هر چهار تیم به دور بعد برسند. با این حال اگر قرار باشد به طور مشخص در مورد رویارویی پرسپولیس و استقلال حرف بزنیم، بررسی جدول احتمالات لیگ قهرمانان آسیا نشان می‌دهد در یک صورت 40 درصد احتمال دارد در یک‌هشتم نهایی دربی داشته باشیم. آن یک صورت هم این است که پرسپولیس عنوان صدرنشینی گروه پنجم را به دست بیاورد و استقلال هم به عنوان تیم دوم گروه سوم بالا بیاید. در چهار حالت از 10 حالت مفروض از سوی کنفدراسیون، تیم اول گروه پنج به تیم دوم گروه سه خواهد خورد. همچنین در یک صورت هم 10 درصد دیگر احتمال دارد دو تیم به هم بخورند؛ آن هم در شرایطی است که سرخابی‌ها در گروه خودشان صدرنشین شوند. بنابراین برای مرحله بعد احتمال قابل‌توجهی وجود دارد که دربی داشته باشیم، البته مشروط به اینکه استقلال صعودش را قطعی کند. آبی‌ها بعد از دو برتری چشمگیر و قابل ستایش در دو بازی اول مرحله گروهی، در بازی سوم برابر الدحیل مقهور ضعف‌های پرشمار سازمان دفاعی‌شان شدند و شکست خوردند. استقلال اگر قصد صعود دارد به هیچ‌وجه نباید در مسابقه برگشت برابر الدحیل شکست بخورد، وگرنه کارش دشوار خواهد شد.

   کاش این‌طور نشود

در مورد احتمالات دربی آسیایی حرف زدیم، اما امیدواریم ضمن صعود هر دو تیم پرسپولیس و استقلال به مرحله بعد، چنین اتفاقی رخ ندهد. بسیار حیف خواهد بود اگر دو مدعی جدی فوتبال ایران به همین زودی در مرحله یک‌هشتم نهایی به هم بخورند و یکی از آنها اوت شود. چنین تقابلی می‌تواند در مراحل بعدتر رخ بدهد و جذابیت بیشتری هم داشته باشد. هم پرسپولیس و هم استقلال امسال تیم خوبی دارند و می‌توانند بالاتر بروند. مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی شهریورماه برگزار خواهد شد.