به «خانه» برمی‌گردیم!

پل اسکولز و گری نویل هم هر کدام ۱۹ سال پیراهن شیاطین سرخ را به تن کردند. کارلس پویول، تونی آدامز، فرانکو باره‌سی و روجریو سنی را هم به این فهرست اضافه کنید. سنی همه عمرش دروازه‌بان سائوپائولو بود و ۱۳۱ گل هم برای این تیم به ثمر رساند که خیلی از آنها از روی ضربات کاشته بود. الان هم لیونل مسی در چالش جاودانه شدن است. این همه دعوا بر سر اینکه او حتما باید در نوکمپ بماند، فقط به خاطر ارزش‌های فنی این بازیکن ۳۲ ساله نیست؛ مگر او چند فصل دیگر قرار است در بالاترین سطح بازی کند؟ مساله اینجاست که بارسایی‌ها میل دارند مسی را به‌عنوان یک ستاره تک باشگاهی به تاریخ باشگاه‌شان سنجاق کنند. اینها افسانه نیستند. همیشه هم اوضاع برای‌شان عالی و بی‌نقص نبوده، اما پای تیم‌شان مانده‌اند، بنابراین تاریخ با افتخار و احترام از آنها یاد می‌کند.

بیایید به ایران برگردیم و نقل‌وانتقالات زمستانی همین فصل لیگ برتر را مرور کنیم. ببینید چند نفر به تیم سابق‌شان برگشته‌اند و در هر کدام از این موارد هم چند بار از لفظ «خانه» استفاده شده است. آخرین نفر از این گروه احسان حاج‌صفی بود که با تراکتور فسخ کرد و به سپاهان پیوست. همه هم بازگشت او به «خانه» را تبریک گفتند. این وسط کسی هم از او نپرسید چرا با وجود اینکه بارها تاکید کرده بود در ایران فقط برای سپاهان بازی می‌کند، ناگهان سر از تراکتور در آورد. شاید اگر حاج‌صفی به قولش وفادار می‌ماند، سپاهان در یکی، دو سال اخیر نوار قهرمانی‌های پرسپولیس را پاره می‌کرد. در خود پرسپولیس هم مهدی ترابی رفت قطر، دورش را زد، پولش را جمع کرد و به «خانه» برگشت. هواداران همان اوایل کمی غرولند کردند، اما با اولین پاس گل مهدی ترابی برابر یک تیم دسته دومی در جام حذفی، نصف دلخوری‌ها فراموش شد. اجازه بدهید به شما قول بدهیم به زودی شجاع خلیل‌زاده هم به این تیم بر خواهد گشت. در همین پنجره پیمان بابایی هم به تراکتور برگشت، مثل رسول خطیبی که دوباره سرمربی این تیم شد و مجتبی حسینی که یک بار دیگر هدایت ذوب‌آهن را پذیرفت. این دو مربی گرامی برای بازگشت به «خانه»، آلومینیوم اراک و نفت مسجدسلیمان را در میانه راه رها کردند.

به هر حال این دوستان هم حق دارند و مخصوصا مربیان را کمتر باید ملامت کرد، اما یادمان باشد کلمه خانه قداست خاص خودش را دارد. اهالی خانه پایبند و وفادار باقی می‌مانند، حتی اگر بالاترین پیشنهادها به دست‌شان برسد. روایت بسیار مشهوری وجود دارد در مورد اینکه لیونل مسی سال ۲۰۱۳ در پاسخ به پیشنهاد ۲۵۰ میلیون یورویی فلورنتینو پرز، رئیس باشگاه رئال‌‌مادرید گفته بود: «کافی است دیگر. بیش از این وقت‌تان را تلف نکنید.»