رویای شیرین فرهاد

اول: بسیاری بر این باورند که فرهاد مجیدی سرمربیگری در استقلال را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کند. در همین راستا او به همه پیشنهادهایش جواب منفی می‌دهد تا موقعیت کار در این تیم فراهم شود. مجیدی از روز ۱۳ شهریور ۹۹ و بعد از فینال جام حذفی فصل گذشته بیکار است. اخبار رسمی و غیررسمی حکایت از آن دارد که فرهاد در طول این مدت پیشنهاد سرمربیگری در چهار تیم تراکتور، ذوب‌آهن، نساجی و آلومینیوم‌اراک را رد کرده است. به‌عنوان مثال در مورد ذوب‌آهن خودش اعلام کرد با مدیران باشگاه به توافق نرسیده است. در نهایت هم انتظار او جواب داد و با برکناری محمود فکری، موقعیت برای بازگشت مجیدی به استقلال فراهم شد.

 دوم: استقلال فعلی نسبت به تیمی که فرهاد مجیدی فصل گذشته در اختیار داشت، پرمهره‌تر به‌نظر می‌رسد. اگرچه آنها علی کریمی را به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین هافبک‌های ایران از دست داده‌اند، اما نفراتی مثل رشید مظاهری، محمدحسین مرادمند، بابک مرادی، احمد موسوی و این اواخر سعید مهری به تیم اضافه شده‌اند که دست مجیدی را نسبت به فصل گذشته بازتر می‌کند. پارسال فرهاد قول داده بود قهرمان جام حذفی شود و چون به وعده‌اش عمل نکرد از تیم جدا شد. در فینال حذفی برابر تراکتور، حسین حسینی یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌هایش را ارائه داد، اما حالا رشید مظاهری در تیم هست.

 سوم: بد نیست به بهانه بازگشت مجیدی روی نیمکت استقلال، مروری بر کارنامه او در فصل گذشته داشته باشیم. مجیدی پارسال در رقابت‌های لیگ، حذفی و آسیا ۲۱ بار هدایت تیم را بر عهده داشت که از این بین تنها موفق به کسب ۹ پیروزی شد. تیم او هشت‌بار برابر رقبا مساوی کرد و چهاربار هم تن به شکست داد. تیم مجیدی در فاز هجومی بسیار قدرتمند بود و ۳۸‌بار دروازه رقبا را باز کرد، اما به همین اندازه در فاز دفاعی ضعف داشت و ۲۲ گل دریافت کرد. در نهایت هم استقلال مجیدی اگرچه نایب‌قهرمان لیگ شد، اما فاصله‌اش با پرسپولیس قهرمان ۱۴ امتیاز بود که خیلی عدد چشمگیری است.

 چهارم: مسائل فنی در جای خودش قابل بحث است، اما شاید بزرگ‌ترین نگرانی در مورد فرهاد مجیدی مربوط به بی‌اعتنایی او نسبت به ساختار اداری باشد. مجیدی قبلا نشان داده چندان تمایلی ندارد به‌عنوان یک مربی، جایگاهش را به‌عنوان زیرمجموعه مدیریت باشگاه قبول کند و به همین دلیل تک‌روی‌هایی دارد که به سود تیم نیست. درگیری شدید مجیدی با احمد سعادتمند، مدیرعامل فصل گذشته باشگاه و نیز «استعفای پیامکی» فرهاد بهترین گواه در مورد این مساله است. بنابراین اگر او این ذهنیت را در خودش اصلاح نکرده باشد، همچنان احتمال تکرار اتفاقات قبلی وجود خواهد داشت.