کی و کجا چیپ بزنیم؟

* یحیی گل‌محمدی: سرمربی کنونی پرسپولیس با تصمیمش برای زدن یک پنالتی چیپ، یکی از تلخ‌ترین لحظات تاریخ فوتبال ایران را ساخت. او در ضیافت پنالتی‌های بازی نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۴ ضربه‌اش را چیپ زد و از دست داد. این اشتباه باعث شد یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران که بخت مسلم قهرمانی در آسیا بود در یک قدمی فینال فرصت این فتح بزرگ را از دست بدهد. واکنش تلخ عادل فردوسی‌پور به این اتفاق، جزو جملات ماندگار این گزارشگر فوتبال است: «چه وقت چیپ زدن بود آقای گل‌محمدی...»

* مهدی طارمی: مهاجم بوشهری پرسپولیس که سابقه گل کردن یک پنالتی چیپ را در بازی صد هزار نفری برابر النصر عربستان داشت، سال بعدش تصمیم گرفت در بازی گروهی با الریان قطر همین کار را تکرار کند، اما پنالتی او این بار هدر رفت. پرسپولیس در این بازی با نتیجه مساوی بدون گل متوقف شد تا در آستانه حذف از مرحله گروهی قرار بگیرد. تماشاگران خشمگین شروع به شعار دادن علیه این بازیکن کردند، برانکو طارمی را بیرون کشید و مهاجم عصبی هنگام خروج از زمین رو به تماشاگران «هیس» نشان داد.

* فرشید اسماعیلی: یکی از بدترین و زیانبارترین لحظات تاریخ معاصر استقلال را او ساخت؛ زمانی که در دربی برگشت لیگ هجدهم ضربه پنالتی استقلال را چیپ زد و از دست داد. پرسپولیس آن سال به سختی و در یک کورس فشرده سومین قهرمانی‌اش را به دست آورد و گل شدن این توپ می‌توانست استقلال را در مدار فتح جام قرار بدهد، اما ضربه فرشید خیلی چیزها را عوض کرد. حتی مهدی رحمتی با این اتهام که پشت پرده گرفتن پنالتی از منشا و دادن آن به اسماعیلی بود، برای همیشه از استقلال رانده شد.

* علی علیپور: در دقیقه نود بازی رفت فصل گذشته پرسپولیس و ماشین‌سازی ضربه پنالتی‌اش را چیپ زد و خراب کرد تا بازی با نتیجه مساوی بدون گل تمام شود. گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی وقت سرخپوشان در نشست خبری طوری بابت این خودخواهی از خجالت علیپور در آمد که علی به گفته خودش پشت فرمان ماشین زار زار به گریه افتاد! بعد هم کالدرون مجوز زدن ضربات پنالتی را از علیپور گرفت و به مهدی ترابی داد.

* پس کی چیپ بزنیم؟ پاسخش ساده است؛ زمانی که تیم جلو افتاده، پیروزی قطعی است، حتی تفاضل گل هم فاقد اهمت حیاتی شده و شائبه تحقیر تیم مقابل وجود ندارد. این بهترین زمان ممکن برای چنین شیرین‌کاری‌هایی است و اصلا فوتبال را قشنگ‌تر می‌کند. بله؛ در جهان حرفه‌ای فوتبال بعضا ستارگان بزرگ در لحظات کلیدی پنالتی‌شان را چیپ می‌زنند، درست مثل زین‌الدین زیدان که در فینال جام‌جهانی ۲۰۰۶ برای فرانسه در مقابل ایتالیا به همین شکل پنالتی زد و ضربه‌اش با خوش‌شانسی گل شد. این هم توضیح خاص خودش را دارد و به فوتبالیست‌های خوب ایرانی باید گفته شود هر وقت «زیدان» شدید پنالتی به این حساسی را چیپ بزنید!