میلیاردر ایرانی به‌دنبال دایی؟

دایی سابقه بازی در سه تیم لیگ آلمان را دارد و با بایرن‌مونیخ حتی به فینال لیگ قهرمانان اروپا هم رسیده است. با این شرایط عجیب نیست که هر از گاهی در مورد پیشنهادهای خارجی شهریار مطالبی به‌گوش برسد. سال‌ها پیش او یک پیشنهاد رسمی از کویت برای هدایت تیم ملی این کشور داشت که نپذیرفت. همین چند ماه پیش هم زمزمه‌های غیررسمی پیرامون احتمال حضور دایی در لیگ ژاپن یا جمهوری‌آذربایجان به گوش می‌رسید که هیچ‌کدام محقق نشد. حالا اما خبر جدید از این دسته را نشریه معتبر کیکر آلمان داده و به‌نظر می‌رسد موضوع جدی‌تر از همیشه است. بر این اساس گفته می‌شود مالک باشگاه اورتون برای برخی همکاری‌ها به دایی پیشنهاد داده و این موضوع از سوی مربی ایرانی در حال بررسی است.

مالکیت اورتون در اختیار اردوان فرهاد مشیری، تاجر ثروتمند ایرانی است که پیش‌تر هم در مورد او گزارش‌هایی داشتیم. مشیری سال ۱۳۳۴ در ایران به‌دنیا آمده و ثروت خالص او بیش از چهار میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در حال‌حاضر هدایت اورتورن را کارلو آنچلوتی مشهور بر عهده دارد که گویا سالانه ۵/ ۱۳ میلیون یورو از مشیری دستمزد می‌گیرد. نتایج آنچلوتی با اورتون بد نبوده و بعید است دایی برای جانشینی او در راه انگلستان باشد(!) بنابراین دو گزینه حضور در تیم دوم اورتون یا مشارکت در امور مدیریتی باشگاه باقی می‌ماند. در حال‌حاضر اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نشده و تنها نشریه سان در انگلستان به بهانه این موضوع، نگاهی به سوابق دایی مخصوصا در دوران بازی انداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «دایی یکی از ذخیره‌های استفاده‌نشده بایرن‌مونیخ در دیدار مشهور مقابل منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا است که یونایتدی‌ها با دو گل دیرهنگام توانستند آن را ببرند.»

دایی ۵۰ ساله اواخر لیگ هجدهم در پی جدال رسانه‌ای با مدیرعامل وقت باشگاه از سایپا کنار گذاشته شد و از آن پس در هیچ تیمی کار نکرده است. در مورد چرایی بیرون‌ماندن دایی اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما بعضا از عبارت «ممنوع‌الکاری» برای توصیف این شرایط استفاده می‌شود. در هر صورت دایی که معمولا به‌خاطر دغدغه‌های تجاری‌اش پیشنهادهای خارج از تهران را نمی‌پذیرد، حالا با پیشنهادی خارج از ایران مواجه شده و باید دید چه واکنشی به آن نشان می‌دهد. مربیان ایرانی فوتبال که در سالیان اخیر خارج از مرزها شاغل بوده‌اند، عموما یا در سطح پایین کار کرده‌اند یا به‌عنوان مهاجرزاده، اتصالی با جامعه میزبان داشته‌اند. دایی اما می‌تواند در این زمینه صف‌شکن ظاهر شود؛ هرچند منتقدانش همیشه در مورد توانایی‌های فنی او تردیدهایی داشته‌اند. به هر حال این موقعیت با حضور یک مالک ایرانی، فرصت ویژه‌ای است؛ هرچند چیز زیادی در مورد جزئیات آن نمی‌دانیم. دست‌کم تا زمان تنظیم این گزارش، خود دایی واکنشی به این پیشنهاد و سایر مسائل مربوط به آن نشان نداده است.