ارتفاع پست

ماجرا به بازی پاری‌سن‌ژرمن و باشاک شهیر برمی‌گردد؛ جایی که در دقایق ابتدایی پیره وبو، کمک مربی کامرونی باشاک شهیر از روی نیمکت به قضاوت داور اعتراض کرد. داور چهارم یعنی آقای لوچسکو از رومانی قاضی اصلی را صدا زد و از او خواست وبو را اخراج کند. با این حال گویا او برای رساندن منظورش از عبارت «آن مرد سیاه‌پوست» استفاده کرده؛ آنچه به گوش وبو رسیده و با اعتراض شدید این چهره مواجه شده است. در ادامه اعضای تیم باشاک شهیر در حمایت از وبو به رختکن رفتند و جالب اینکه تمامی بازیکنان پاری‌سن‌ژرمن هم تیم مهمان را همراهی کردند. در ادامه مسوولان برگزاری مسابقه اطلاع دادند که داور چهارم به اتاق VAR می‌رود و مسابقه باید از سر گرفته شود، با این حال تیم ترکیه‌ای نپذیرفت. به این ترتیب قرار شد ادامه مسابقه دو تیم با ۲۴ ساعت تاخیر، دیشب با همان نفرات و ترکیب برگزار شود، اما دیگر خبری از داور چهارم نبود و یک قاضی از لهستان جای او را گرفت.

فدراسیون جهانی فوتبال با تمام توان درحال مبارزه با جلوه‌های نژادپرستی است. آنها سنگین‌ترین جرایم را برای هر رفتاری که شائبه تبعیض نژادی داشته باشد در نظر می‌گیرند. حالا این گزاره دست‌کم برای ما ایرانی‌ها کاملا ملموس و قابل درک است؛ چراکه مورد محرومیت سنگین عیسی آل‌کثیر را پیش روی‌مان داریم. مهاجم پرسپولیس واقعا نیتی از آن مدل شادی در لیگ قهرمانان آسیا نداشت، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا او را شش ماه محروم کرد و تا آخر هم پای این تصمیم ایستاد. به دستور فیفا حتی زمانی که هواداران یک تیم علیه حریف شعار نژادپرستانه سر می‌دهند، تیم مقابل می‌تواند میدان را ترک کند و مطمئن باشد که نتیجه به سودش اعلام خواهد شد. با این حال دردسر واقعی مربوط به زمانی است که خود مسوولان رسمی گاف بدهند. چه کسی می‌توانست فکرش را بکند داور مسابقه در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی اروپا به‌دلیل استفاده از لفظ نژادپرستانه عامل به جنجال کشیده شدن یک بازی باشد؟

جالب اینجاست که یوفا ماه گذشته هم با بحرانی مشابه مواجه شد. گرگ کلارک، رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس در یک سخنرانی از کلمه «رنگین‌پوست» و البته برخی الفاظ سوءتفاهم‌زای دیگر استفاده کرد. جنجال راه افتاد و آقای کلارک از سمتش استعفا داد. او همزمان نایب‌رئیس یوفا بود و گمان می‌کرد در این سمت می‌تواند به کارش ادامه بدهد، اما الکساندر چفرین رئیس اتحادیه فوتبال اروپا با او تماس گرفت و خواهان استعفای فوری‌اش شد. به این ترتیب کلارک شغلی را که سالانه ۱۹۰ هزار پوند درآمد برایش به همراه داشت از دست داد. حالا بار دیگر بحران نژادپرستی در فوتبال اروپا بالا گرفته؛ هرچند افکار عمومی در سراسر جهان فعلا درحال تحسین تصمیم باشاک شهیر و مخصوصا پاری‌سن‌ژرمن مبنی بر ترک زمین هستند.