خودت را ثابت کن مربی!

بوسنی در لیگ ملت‌های اروپا با ایتالیا، هلند و لهستان همگروه است و از چهار بازی اول تنها دو امتیاز کسب کرده؛ هرچند آنها در همین تورنمنت ایتالیا را در خانه حریف متوقف کردند و به وضوح روشن است که تیم بسیار خوبی دارند. البته بزرگ‌ترین ستاره بوسنی یعنی ادین ژکو که در رم بازی می‌کند، به‌دلیل ابتلا به کرونا حضور در بازی امشب را از دست داده، اما خیلی مهم نیست. بوسنی ستاره‌هایی مثل میرالم پیانیچ (بارسا)، کولاشیناچ (آرسنال)، راده کرونیچ (میلان)، آمر گوجاک (تورینو)، آسمیر بگوویچ (بورنموث)، محمد بشیچ (اورتون) و ارمین بیکاچیچ (هوفنهایم) را در اختیار دارد؛ گرچه ممکن است همه آنها از ابتدا در ترکیب نباشند. تیم‌ملی کشورمان تا به حال هفت بار با بوسنی بازی کرده که چهار بار ما برده‌ایم، دو بار آنها برنده شده‌اند و یک بازی هم به تساوی انجامیده است.

   شرایط خاص سرمربی ایران

در اردوی ایران اما طی چند روز گذشته برخی انتخاب‌های دراگان اسکوچیچ محل بحث شده است. دعوت از بازیکنانی همچون رشید مظاهری، ساسان انصاری و مخصوصا مهدی شیری در کنار غیبت ستارگانی مثل وریا غفوری، رامین رضاییان و حامد لک باعث شده فشارهای زیادی روی مربی کروات وارد شود. به هر حال اما او می‌خواهد تیم خودش را بسازد و باید این انتقادات را تاب بیاورد. بی‌گمان نتیجه مسابقات دوستانه چندان مهم نیست، اما او در عمل باید نشان بدهد برای آینده تیم‌ملی برنامه فنی و تاکتیکی مناسب دارد؛ بنابراین دیدار با بوسنی می‌تواند یک محک خوب برای اسکوچیچ باشد. متاسفانه ستاره‌هایی مثل سردار آزمون، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش به‌دلایل مختلف در این بازی حضور ندارند و این در حالی است که در شرایط خاص ناشی از کرونا، مسابقات مطلوب دوستانه کمیاب هستند. اولین دیدار دوستانه تیم‌ملی زیر نظر اسکوچیچ، مهرماه برابر ازبکستان برگزار شد که تیم کشورمان آن بازی را ۲ بر یک به سود خودش به پایان برد.

   انگیزه‌های فردی

این مسابقات دوستانه همچنین مجالی برای خودنمایی بازیکنانی به حساب می‌آید که دنبال تثبیت جایگاه‌شان هستند. به‌عنوان مثال بسیاری عقیده دارند با توجه به نیمکت‌نشینی‌های علیرضا بیرانوند در آنتورپ، پیام نیازمند فرصت عبور از او را دارد. گلر سپاهان در مسابقه قبلی تیم‌ملی فیکس بود. شجاع خلیل‌زاده که بعد از سال‌ها به تیم‌ملی دعوت شده، ظاهرا در برنامه‌های اسکوچیچ نقش ویژه دارد و باید نشان بدهد سرمربی تیم‌ملی در موردش اشتباه نکرده است. علی قلی‌زاده، کاوه رضایی و کریم انصاری‌فرد هم باید در خلأ بازیکنان تهاجمی خودی نشان بدهند. این بازی اما برای هیچ‌کس به اندازه مهدی شیری حیثیتی نیست؛ بازیکنی که کادرفنی به شدت به خاطر دعوت از او تحت فشار قرار گرفت و اگر امشب بازی کرد باید نشان بدهد این همه انتقاد، حقش نبوده است.