تورم رضایت‌نامه در فوتبال ایران!

نهایتا هم بعد از کنار رفتن فرهاد مجیدی، ناکامی مجید نامجومطلق و عدم‌موفقیت در عقد قرارداد با آندرا استراماچونی و الکس نوری، مدیران استقلال با فکری برای هدایت این تیم در لیگ بیستم به توافق رسیدند. با این همه اما فکری همچنان تحت قرارداد نساجی قائم‌شهر بود و به همین دلیل نیاز به اخذ رضایت‌نامه داشت. با توجه به اینکه اغلب مدیران نساجی به نوعی «استقلالی» محسوب می‌شدند، به‌نظر نمی‌رسید مشکلی در مسیر صدور رضایت‌نامه فکری وجود داشته باشد. با این حال طرف مقابل مقاومت کرد و کار پیچیده شد؛ آنقدر که محمود فکری با گلایه از مدیران نساجی ادعا کرد حتی اگر شده خانه‌اش را می‌فروشد و به استقلال می‌رود.

* فکری در حالی به‌عنوان سرمربی استقلال معرفی شد که در مورد رقم رضایت‌نامه او حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت. علیرضا اسدی، دبیرکل پیشین فدراسیون فوتبال که در حال‌حاضر رئیس هیات‌مدیره باشگاه نساجی است چند روز پیش مدعی شده بود رقم صدور رضایت‌نامه محمود فکری دو هزار میلیارد تومان است! با این وجود گذشته از مزاح‌هایی از این دست، خسارت جدایی در قرارداد فکری ذکر شده که به‌نظر می‌رسد چیزی حدود هفت میلیارد تومان بوده است. این یعنی سرمربی جدید استقلال باید چنین مبلغی به باشگاه شمالی بپردازد.

* دریافت پول بابت آزادسازی بازیکنان و مربیان، یکی از مشروع‌ترین و حرفه‌ای‌ترین شیوه‌های کسب درآمد در دنیای مدرن فوتبال به‌شمار می‌آید. با وجود این، نیم‌نگاهی به اعداد رد و بدل شده به این منظور در فوتبال ایران، به‌خوبی رشد افسارگسیخته تورم در این زمینه را نشان می‌دهد. محمود فکری در حالی با غرامت هفت میلیاردی از نساجی جدا شده و روی نیمکت استقلال می‌نشیند که نیم‌فصل گذشته انتقال یحیی گل‌محمدی از شهرخودرو به پرسپولیس، چیزی حدود شش میلیارد تومان هزینه دربر داشت. دو سال پیش باشگاه ذوب‌آهن اصفهان جهت صدور رضایت‌نامه مرتضی تبریزی، یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از استقلال پول گرفت. آبی‌پوشان یک‌سال قبل از آن نیز یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بابت جذب داریوش شجاعیان به باشگاه گسترش‌فولاد تبریز (ماشین‌سازی فعلی) پرداختند. اگر تبریزی و شجاعیان به‌عنوان بمب‌های نقل‌وانتقلاتی با چنین مبالغی جابه‌جا شدند، امسال هزینه رضایت‌نامه بازیکنی مثل محمدحسین مرادمند به دوونیم میلیارد تومان رسید؛ مدافعی که از شهرخودرو به استقلال پیوسته است. دریافت رضایت‌نامه میلاد سرلک، هافبک پیشین نساجی هم برای حضور در پرسپولیس، یک‌ونیم میلیارد تومان هزینه داشت. در مجموع مبالغی که این روزها بابت دریافت رضایت‌نامه یک بازیکن یا مربی پرداخت می‌شود، تا چند سال پیش پول خرید سه، چهار ستاره مهم بود. توفان اقتصادی اما فوتبال را هم با خودش برده است.