خوب، اما نه عالی

 تیم ملی کشورمان روز سه‌شنبه در دومین مسابقه دوستانه‌اش در ترکیه به مصاف مالی خواهد رفت. در شرایطی که بیماری کرونا نظم جهانی را مختل کرده و مسابقات رسمی تیم ملی را دست‌کم تا فروردین ۱۴۰۰ عقب انداخته، این مسابقات معدود فرصت‌های اسکوچیچ برای اشراف پیدا کردن به شرایط تیم ملی محسوب می‌شوند.

* با مصدومیت علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند درون دروازه تیم ملی قرار گرفت و تقریبا روی تنها توپی که داخل چارچوب دروازه‌اش شلیک شد، گل خورد. اسکوچیچ ترجیح داد در قلب خط دفاعی از زوج آشنا و هماهنگ پرسپولیس یعنی شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان استفاده کند. در دو سمت راست و چپ خط دفاعی هم صادق محرمی و میلاد محمدی به میدان رفتند. در خط میانی احمد نوراللهی و احسان حاج‌صفی عقب‌تر و علی قلی‌زاده و وحید امیری جلوتر به بازی گرفته شدند و پیشانی خط حمله هم به زوج مخوف مهدی طارمی و سردار آزمون اختصاص پیدا کرد؛ دو دوست صمیمی که آقای گل‌های پرتغال و روسیه هستند و هر کدام یکی از دو گل تیم ملی در این بازی را به ثمر رساند. سردار بعد از خراب کردن چند فرصت خوب گلزنی، در آخرین دقایق نیمه اول بازی با یک شوت خشک از پشت محوطه جریمه گلزنی کرد. مهدی طارمی هم برای اینکه ترک عادت نکرده باشد، یک پنالتی شیک از دروازه‌بان ازبکستان گرفت و خودش آن را گل کرد. نکته فنی ویژه در این مسابقه، درخشش خارج از تصور علی قلی‌زاده بود؛ ستاره ایرانی شارلروا که هر بار پا به توپ شد، نظم دفاعی میزبان را به هم ریخت.

* بازی با ازبکستان شروع بدی برای تیم ملی نبود و شاگردان اسکوچیچ به ویژه در نیمه اول بارها صاحب موقعیت‌های خوب گلزنی شدند. درهر صورت اما تجربه تلخ مارک ویلموتس به ما ثابت می‌کند مسابقات دوستانه را نباید بیش از حد جدی بگیریم. در دوران حضور مربی بلژیکی روی نیمکت تیم ملی، ایران دو بازی دوستانه را با برتری پنج بر صفر برابر سوریه و تساوی یک- یک در خانه کره‌جنوبی پشت سر گذاشت که کیفیت تیم ملی در هر دو مسابقه هم مورد تمجید کارشناسان قرار گرفت. این تمجیدها پس از دو پیروزی مقابل هنگ‌کنگ و کامبوج تشدید هم شد، اما افتضاح تاریخی شکست برابر بحرین و عراق از راه رسید و سرنوشت صعود ایران از مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. ما الان شرایط بسیار سختی در گروه داریم و در دیدار برگشت برابر بحرین و عراق مطلقا اجازه لغزش نخواهیم داشت. به این منظور مخصوصا در ساختار دفاعی باید بسیار منسجم‌تر و سختگیرتر از اینها باشیم. این نگران‌کننده است که ازبک‌ها در معدود حملات‌شان روی دروازه ایران خطرناک ظاهر شدند. امیدواریم این اشکال فنی، با وجود همه محدودیت‌ها تا فروردین رفع شود.