رویای سرخ صعود

* پرسپولیس ول‌کن ژاوی نیست؛ در توصیف اهمیت بازی امشب، همین بس که ژاوی هرناندس، سرمربی سرشناس السد روز گذشته در نشست خبری پیش از مسابقه از آن به‌عنوان فینال زودرس آسیا یاد کرده بود. حتما ژاوی مقداری هم غلو می‌کند و به اصطلاح می‌خواهد گوشی را دست شاگردانش بدهد، اما حقیقت آن است که هیچ‌کس به اندازه او از سخت‌جانی پرسپولیس مطمئن نیست. دو سال پیش اولین صعود تاریخ پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان درست پیش چشم همین مهندس ژاوی رقم خورد؛ جایی که سه دقیقه پیش از سوت پایان بازی برگشت نیمه‌نهایی در تهران، علیرضا بیرانوند آن واکنش فراموش‌نشدنی را روی ضربه سر خود ژاوی نشان داد و پرسپولیس را به فینال برد. ژاوی همچنین دیروز گفته: «پرشورترین بازی‌هایی که در عمرم برگزار کرده‌ام مقابل تیم‌های ایرانی و از جمله پرسپولیس بوده است.» جالب است که آخرین بازی دوران حرفه‌ای ژاوی هم فصل گذشته در مسابقه آخر دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا برابر پرسپولیس در ورزشگاه آزادی برگزار شد؛ دیداری که همان را هم پرسپولیس با دو گل برد تا وداع ژاوی با میادین تلخ شود.

* شرایط پرسپولیس؛ این‌طور به نظر می‌رسد که سرخپوشان با آغاز مسابقات متمرکز در دوحه به تدریج جا افتادند و بهتر شدند. آنها تا امروز چهار مسابقه انجام داده‌اند؛ یک نمایش نه‌چندان خوب برابر التعاون، یک نمایش بهتر مقابل همین تیم، یک بازی سنگین و نه‌چندان قابل قبول مقابل الدحیل و سرانجام یکی از بهترین نمایش‌های یک دهه گذشته برابر الشارجه. بنابراین شاگردان یحیی گل‌محمدی درحال‌حاضر از نظر فنی و روحی در نقطه مطلوبی هستند و اگر خستگی ناشی از هر سه روز یک بازی اجازه بدهد، آنها توانایی متوقف کردن السد را خواهند داشت. در پرسپولیس حامد لک، شجاع خلیل‌زاده، میلاد سرلک، احسان پهلوان و عیسی آل‌کثیر بازیکنان شاخص دیدار گذاشته بودند و جالب اینکه چهار نفر از این تعداد، خریدهای جدید تیم به شمار می‌آیند.

* شرایط السد؛ تنها نماینده باقی‌مانده میزبان در مسابقات، در مرحله گروهی عملکرد پرفراز و نشیبی داشته است. السد پیش از کرونا برابر النصر عربستان ۲-۲ مساوی کرد، اما سپاهان را با سه گل شکست داد. آنها بعد از وقفه کرونایی تساوی عجیب ۳-۳ را برابر تیم ضعیف العین تجربه کردند، اما سه روز بعد همین تیم را با چهار گل در هم کوبیدند. زور السد در بازی برگشت هم به النصر نرسید و دو تیم به تساوی یک - یک رضایت دادند. نهایتا تیم قطری در روز پایانی با ترکیبی از نفرات ذخیره ۲ بر یک به سپاهان باخت. در مجموع آنها هم مثل بسیاری دیگر از تیم‌های عربی، در خط حمله قدرتمند و در خط دفاع آسیب‌پذیر هستند. خطرناک‌ترین بازیکن السد، مسلما بغداد بونجاح است؛ مهاجمی که در سه تقابل قبلی با پرسپولیس، دو گل به ثمر رسانده است.