پول خوب است، اما بس نیست!

 در این مطلب با پنج تیم پرمهره، اما نسبتا ناموفق تاریخ لیگ برتر آشنا می‌شوید؛ تیم‌هایی که دستاوردشان به اندازه بضاعت آنها نبوده است. مخصوصا اگر گمان می‌کنید تیم محبوب‌تان در فصل نقل‌وانتقالات عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته، این مطلب به شما یادآوری می‌کند که حسن اداره یک تیم از نظر مدیریتی و فنی می‌تواند بسیار موثرتر از لیست بلندبالای ستاره‌ها باشد.

* پرسپولیس لیگ سوم: این، یکی از مخوف‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر بود. اکبر غمخوار، مدیرعامل وقت باشگاه، در راستای پروژه «عبور از پروین» سعی کرد یک تیم کهکشانی بسازد و هواداران علی سلطان را آرام کند. در این تیم بازیکنانی مثل ساشا ایلیچ، افشین پیروانی، مهرداد میناوند، کریم باقری، حامد کاویانپور، علی دایی و... گرد هم جمع شدند. سه پیروزی قاطعانه در سه هفته نخست برابر داماش، ابومسلم و فجرسپاسی ضمن به ثمر رساندن مجموعا ۱۴ گل باعث شد هیچ‌کس در قهرمانی پرسولیس شک نکند. پیش از دربی رفت، غمخوار در مصاحبه زنده با تلویزیون پیش‌بینی کرد پرسپولیس با یک نتیجه رویایی استقلال را شکست بدهد، اما شاگردان وینکو بگوویچ ۲ بر یک باختند و این تازه آغاز نگون‌بختی سرخ‌ها بود. ناکارآمدی مدیریتی در کنار بی‌کفایتی کادرفنی باعث شد یکی از بهترین پرسپولیس‌های تاریخ، نهایتا فصل را روی پله پنجم جدول به پایان ببرد.

* پرسپولیس لیگ هشتم: این تیم هم حکایت مشابهی داشت. تیمی که فصل قبلش قهرمان شده بود، با جذب علی کریمی، ابراهیم توره، مازیار زارع و حفظ امثال کریم باقری، نیکبخت واحدی، محسن خلیلی و... در پی تکرار عنوان قهرمانی بود، اما هرگز موفق به انجام این کار نشد. در فصلی که صد هزار نفر برای استقبال از علی کریمی به تماشای بازی با داماش آمدند، افشین قطبی در میانه‌های نیم‌فصل نخست به‌طور ناگهانی ایران را ترک کرد. بعد هم افشین پیروانی و نلو وینگادا هدایت تیم را بر عهده گرفتند تا سرخ‌ها نهایتا رتبه پنجم را به دست بیاورند.

* استیل آذین لیگ دهم: بارزترین مصداق از عدم همخوانی قطعی ثروت و موفقیت، استیل‌آذین لیگ دهم است؛ تیمی که به کهکشانی‌ها معروف شد و ستارگانی مثل سوشا مکانی، مهدی مهدوی‌کیا، حسین کعبی، حسین کاظمی، فریدون زندی، علی کریمی، مهرزاد معدنچی، سیاوش اکبرپور، محسن خلیلی و... در آن توپ می‌زدند. یک لشکر فرمانده، بدون کارگر ساده؛ این تیم محکوم به نابودی بود، اما کمتر کسی تصور می‌کرد کلکسیون پرنور حسین هدایتی دقیقا در رتبه آخر جدول ۱۸ تیمی لیگ برتر قرار بگیرد.

* استقلال لیگ یازدهم: این، یکی از پرستاره‌ترین و متوازن‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران است. وقتی لیست سوپراستارهای این تیم را مرور می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که آنها استعداد کسب عنوان قهرمانی آسیا را هم داشتند، اما پرویز مظلومی ‌توانست چنین تیمی را در لیگ ایران سوم کند! مهدی رحمتی، پژمان منتظری، حنیف عمران‌زاده، خسرو حیدری، جی‌لوید ساموئل، الونگ‌الونگ، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، کرار جاسم، فریدون زندی، آرش برهانی و فرهاد مجیدی تعدادی از ستاره‌های تیمی بودند که آخر فصل پشت سپاهان و تراکتور ماند. اگرچه مظلومی این تیم را با پیروزی بر شاهین بوشهر قهرمان جام‌حذفی کرد، اما اغراق نیست اگر بگوییم مستعدترین نسل استقلال زیر دست او تلف شد.

* سپاهان لیگ نوزدهم: به‌عنوان آخرین مثال هم بد نیست به ترکیب سپاهان در همین فصلی که گذشت نگاه کنید؛ تیمی متشکل از امثال پیام نیازمند، ایرانپوریان، سعید آقایی، شایان مصلح، مهدی کیانی، محمدرضا حسینی، محسن مسلمان، سروش رفیعی، امید نورافکن، محمد محبی، کی‌روش استنلی و ... که حتی موفق به کسب سهمیه هم نشد. در روند ناکامی سپاهان اشتباهات فنی و مدیریتی، مشهود بود.

* یک نمونه بین‌المللی: الگوی جهانی این داستان اما پاری‌سن‌ژرمن است؛ تیمی که طی سال‌های اخیر هزینه هنگفتی برای کسب قهرمانی در اروپا انجام داده، اما به نتیجه نرسیده است. اخیرا بعد از شکست پاریس برابر مارسی، ویلاشبواش، سرمربی تیم حریف به طعنه گفته بود: «آنها هنوز منتظر جام قهرمانی چمپیونزلیگ هستند. چطور ممکن است یک تیم ۵/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، اما نتواند این عنوان را به دست بیاورد؟»