بحران در خط آتش

این اتفاق مخصوصا در خط حمله هراس‌انگیزتر هم هست؛ جایی که بلافاصله بعد از پایان فصل خبر جدایی مهدی ترابی منتشر شد و دیروز هم علی علیپور با انتشار پستی احساسی روی اینستاگرام، به دوران حضورش در پرسپولیس پایان داد. به این ترتیب دو گلزن برتر سرخپوشان در لیگ نوزدهم از این تیم جدا شدند. پرسپولیس تا پیش از این جدایی‌ها هم در خط حمله با بحران مواجه بود؛ به‌طوری که جونیور براندائو، استوکس و اوساگونا به کار این تیم نیامدند و در بسیاری از مسابقات، به ناچار از وحید امیری در خط حمله استفاده شد. این بحران حالا تشدید هم خواهد شد؛ آن هم در حالی که پرسپولیس از ۱۰ روز دیگر باید در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حاضر شود.

   خداحافظی با ۷۰ گل

علی علیپور شاید مهاجم تراز اولی نبود و شاید هرگز به سطح مهدی طارمی یا حضور در تیم ملی نرسید، اما به هر حال طی دوران حضورش در پرسپولیس ۷۰ گل برای این تیم به ثمر رساند که مطلقا قابل‌چشم‌پوشی نیست. علیپور که سابقه آقای گلی در پرسپولیس را هم دارد، همین فصل ۱۲ گل برای پرسپولیس به ثمر رساند که فقط یکی از آنها از روی نقطه پنالتی بود. خبری که تا عصر دیروز از علیپور وجود داشت مربوط به توافق اولیه او با باشگاه ماریتیمو و همبازی شدنش با امیر عابدزاده در لیگ پرتغال می‌شد. علیپور مهاجمی فعال، چارچوب‌شناس و کم‌حاشیه بود که قطعا جای خالی او در پرسپولیس احساس خواهد شد. به یاد بیاورید که او در نودمین دقیقه بازی رفت با السد در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا چطور با آن استارت انفجاری یک پنالتی ارزشمند از حریف گرفت و بزرگ‌ترین گام را برای فینالیست شدن پرسپولیس برداشت.

   قلب تپنده پرسپولیس هم رفت

دیگر خسران بزرگ پرسپولیس هم جدایی مهدی ترابی بود؛ بازیکنی که خیلی بی‌سروصدا با استفاده از بندهای قراردادش، به‌طور یکطرفه به دوران حضور در جمع سرخپوشان پایان داد و گفته می‌شود در یک قدمی توافق با یک تیم قطری قرار گرفته است. شایعه شده ترابی که پیشنهاد یک میلیون دلاری دارد، از باشگاه پرسپولیس درخواست ۱۹ میلیارد تومانی کرده بود! دیروز رفتار او با انتقاد ضمنی یحیی گل‌محمدی هم همراه شد. به هر حال اما ترابی فصل گذشته با به ثمر رساندن ۱۱ گل و ارسال ۶ پاس گل، یکی از موثرترین بازیکنان پرسپولیس بود. او قلب تپنده سرخ‌ها، مخصوصا در دوران حضور گابریل کالدرون به شمار می‌آمد؛ بازیکنی با قدرت بازی در جناحین که شاید در فوتبال ایران مشابهش پیدا نشود.

   پس ۹۹ درصد چه شد؟

یحیی گل‌محمدی دیروز گفته از یک ماه پیش با ارسال نامه کتبی به باشگاه خواهان تمدید قرارداد با بازیکنان و حفظ اسکلت اصلی تیم شده بود. این درست همان زمانی است که مهدی رسول‌پناه، سرپرست موقت باشگاه پیاپی در مصاحبه‌هایش از حفظ قطعی ۹۹ درصد بازیکنان تیم خبر می‌داد! حالا اما دو چهره اصلی خط حمله قرمزها رفتنی شده‌اند. این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که باشگاه طبق قوانین جدید قادر به جذب بازیکن خارجی هم نیست. در حال حاضر عیسی آل‌کثیر با قرمزها قرارداد بسته و حرف از بازگشت شهاب زاهدی، بازیکن سابق سرخ‌ها هم هست، اما در نطر بگیرید که این دو نفر چقدر با زوج ترابی و علیپور فاصله دارند. حفط اسکلت اصلی تیم، اتفاقی بود که حتی در دوران مدیریت ایرج عرب هم رخ داد، اما رسول‌پناه در این زمینه توفیقی نداشته است.