شهد قهرمان در مشهد

* استقلال با هفت قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ جام حذفی ایران است. آبی‌پوشان همچنین با ۱۲ بار صعود به فینال در این زمینه رکورددار هستند و امیدوارند امروز بتوانند هشتمین جام را بالای سر ببرند. دومین تیم پرافتخار جام حذفی پرسپولیس است که شش بار قهرمانی در این مسابقات را تجربه کرده. تراکتور هم پنجمین صعودش به فینال حذفی را تجربه می‌کند. تیم تبریزی در چهار فینال قبلی یک بار برنده و سه نوبت بازنده بوده است.

* استقلال برای رسیدن به فینال جام حذفی به ترتیب از سد گل ریحان البرز، فجرسپاسی شیراز، سپاهان و پرسپولیس گذشت، تراکتور هم با غلبه بر پاس همدان، نود ارومیه، مس کرمان و نفت مسجدسلیمان به دیدار نهایی رسیده است.

*‌ تراکتور در بازی امشب رضا شکاری، رضا اسدی و رشید مظاهری را به ترتیب به دلیل مصدومیت، محرومیت و مسائل انضباطی در اختیار نخواهند داشت. مظاهری اخیرا ساز جدایی کوک کرده و خواهان فسخ قراردادش شده است. در غیاب او، محمدرضا اخباری در این شب سرنوشت‌ساز درون دروازه قرمزها قرار خواهد گرفت. استقلال هم سیاوش یزدانی را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. غایب دیگر این تیم بهزاد غلامپور است که به خاطر دریافت کارت زرد در بازی نیمه‌نهایی برابر پرسپولیس، حضور در فینال را از دست داده است. غیبت مربی دروازه‌بان‌های استقلال مخصوصا هنگام جشن گرفتن گل‌های احتمالی احساس خواهد شد!

* بازی رفت دو تیم در لیگ برتر با پیروزی ۴بر۲ استقلال در تبریز همراه شد، اما مسابقه برگشت به تساوی بدون گل انجامید.

* رسانه‌ها برای توصیف بازی امشب از عنوان «مصاف نیمکت‌های لرزان» استفاده کرده‌اند که تعبیر درستی به نظر می‌رسد. در مورد فرهاد مجیدی در این مدت به تفصیل صحبت شده است. او شرایط عجیبی در استقلال دارد و مدیران باشگاه عملا تلاش برای مذاکره با گزینه‌های دیگر را تایید می‌کنند. بسیاری بر این باورند که مجیدی امشب چه برنده باشد و چه بازنده، از استقلال جدا خواهد شد. در سمت مقابل اما ساکت الهامی علاقه زیادی به ادامه حضور در تراکتور دارد، اما به نظر می‌رسد سرنوشت او را نتیجه بازی امشب مشخص خواهد کرد. سرمربی تراکتور در ابتدای فصل مصطفی دنیزلی بود، بعد برای مدت کوتاهی احد شیخ‌لاری هدایت تیم تبریزی را بر عهده گرفت و نهایتا نوبت به حضور ساکت الهامی رسید. نتایج ساکت در لیگ پرفراز و نشیب بود و می‌توان حدس زد در صورت ناکامی در بازی امشب، مدیران تراکتور برای لیگ بیستم دنبال مربی جدید بروند، اما کسب جام می‌تواند موقعیت الهامی را تثبیت کند.

* هر دو تیم سهمیه حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان را به دست آورده‌اند، اما برنده بازی امشب می‌تواند از شر حضور در پلی‌آف خلاص شود و مستقیما در مرحله گروهی جا بگیرد. با این حال بازنده فینال چیزی بیشتر از سهمیه مشروط کسب نخواهد کرد و ناچار است ماموریت آسیایی فصل بعد را از پلی‌آف آغاز کند.