فدراسیون جهانی از ایران خواسته است فدراسیون فوتبال را صرفا به عنوان یک نهاد خصوصی و کاملا غیردولتی به رسمیت بشناسد. فیفا در این مورد یک ضرب‌الاجل دو هفته‌ای هم به فوتبال ما داده بود که حالا در شرف اتمام است و به مرحله خطرناکی رسیده. با این حال ظاهرا در ایران هنوز اجماع لازم برای دادن پاسخ فیفا شکل نگرفته است. «ایسنا» در مورد آخرین فعل و انفعال مربوط به اساسنامه نوشته است: در حالی که پیش از این در جلسه‌ای با حضور برخی مسوولان و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مقرر شد پاسخی روشن درباره ماهیت فدراسیون به فیفا داده شود، در جدیدترین اتفاق این فدراسیون درخواست مهلت دوهفته‌ای جدید برای تعیین تکلیف خواسته‌های فیفا داشته است. پس از برگزاری جلساتی با حضور برخی مسوولان و کارشناسان حقوقی و مدیران ارشد فدراسیون فوتبال پیرامون ایرادهای اخیر فیفا نسبت به اساسنامه اصلاحی، قرار بر این بود در نامه‌ای صریح و روشن جواب خواسته‌های فیفا داده و اعلام شود فدراسیون فوتبال با استناد به قوانین جاری کشور جزو نهادهای «عمومی- غیردولتی» است و هر عنوانی غیر این، مغایر با قوانین ملی ایران خواهد بود.

در تازه‌ترین اتفاق اما فدراسیون فوتبال روز یکشنبه هشتم تیر، در نامه‌ای به فیفا خواستار مهلت بیشتر شده تا ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع را برای جلب رضایت فیفا و رفع سوء تفاهمات طرفین بررسی کند.

فدراسیون فوتبال این مهلت را برای بررسی موضوع در دولت و برگزاری جلسات بیشتر برای یافتن یک راهکار مناسب درخواست کرده؛ هرچند این نهاد بین‌المللی هنوز پاسخی به خواسته ایران نداده است.

محمود اسلامیان، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال دیروز با بیان اینکه حل مشکل اساسنامه فدراسیون فوتبال و جلب رضایت فیفا خارج از توان این فدراسیون است، ورود شخص رئیس‌جمهور به این موضوع را خواستار شده است. موضوعی که حکایت از پیچیده شدن داستان دارد. آنچه مسلم است اینکه همه امکانات داخل کشور برای گریز از«تعلیق» باید به کار گرفته شود.