حالا چیزی حدود چهار ماه از آن زمان می‌گذرد؛ چهار ماهی که بخش زیادی از آن به جنگ و جدل بر سر برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات باقی‌مانده از لیگ نوزدهم گذشت. امشب اما بالاخره لیگ برتر از سر گرفته خواهد شد. این البته به آن معنا نیست که کرونا رفته یا کمرنگ شده، بلکه برعکس؛ ظاهرا چون جناب ویروس تصمیمی برای رفع زحمت ندارد، مردم دنیا هم فهمیده‌اند باید راه‌های همزیستی با آن را پیدا کنند. این شامل فوتبال هم می‌شود؛ بنابراین بسیاری از لیگ‌های دنیا طی هفته‌های گذشته تحت تدابیر بهداشتی از سر گرفته شدند و این موج حالا به ایران رسیده است. به این ترتیب امشب و از ساعت ۲۱ در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز، فولاد خوزستان پذیرای استقلال تهران خواهد بود؛ دیداری عقب‌افتاده از هفته هفدهم که جدول مسابقات را بعد از ماه‌ها «تراز» خواهد کرد. این زنگ آغاز دوباره فوتبال است؛ اسباب نشاط و تنفس در جامعه‌ای که حالا بیش از همیشه زیر فشار مشکلات اقتصادی کمر خم کرده است.

   شانس قهرمانی و سهمیه

بازی استقلال و فولاد همین‌طوری هم جذاب و ارزشمند است، اما این بار شرایط جدولی حساسیت آن را بیشتر هم می‌کند. درحال‌حاضر استقلال با ۳۶ امتیاز از ۲۰ بازی روی پله چهارم قرار دارد و فولاد ۳۳ امتیازی در رده ششم قرار گرفته است. اگر استقلال بازی امشب را ببرد با ۳۹ امتیاز به رده دوم جدول صعود خواهد کرد و ضمن پشت سر گذاشتن سپاهان و تراکتور، خودش را به ۸ امتیازی پرسپولیس صدرنشین می‌رساند. به این ترتیب آبی‌ها نگاهی خوشبینانه‌تر به کورس قهرمانی در ۹ هفته پایانی خواهند داشت. از سوی دیگر اگر فولاد برنده دیدار امشب باشد، با استقلال هم‌امتیاز می‌شود و بیش از گذشته شانس کسب سهمیه آسیایی را به دست می‌آورد. بنابراین بازی اهواز، جای تعارف و اغماض نیست و همین مساله جذابیت‌های آن را افزایش می‌دهد.

   کپی‌های ایرانی کی‌روش و استراماچونی!

دیگر جذابیت بازی امشب فولاد و استقلال، نبرد سرمربیان دو تیم است. فرهاد مجیدی و جواد نکونام شباهت‌های زیادی دارند؛ هر دو در یک رنج سنی هستند، هر دو استقلالی به‌شمار می‌آیند و هر دو داعیه جریان نوگرا در فوتبال ایران را دارند. با وجود این اگر از رابطه نه‌چندان گرم آنها در گذشته صرف‌نظر کنیم، این دو مربی از جهت مکتب و فلسفه هم در نقطه مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. جواد نکونام شاید از نظر فنی نزدیک‌ترین مربی ایرانی به تفکرات کارلوس کی‌روش باشد و البته که خودش هم ابایی از طرح این مساله ندارد. به این ترتیب اولویت برای او ارائه فوتبال دفاعی و کسب پیروزی‌های اقتصادی است؛ اینکه تیمش را اول برای گل نخوردن آرایش کند و بعد در فرصت مقتضی به حریف ضربه بزند. فرهاد مجیدی اما سعی می‌کند دقیقا پا جای پای آندره‌آ استراماچونی بگذارد. فرهاد روند هجومی استقلال در دوران مربی ایتالیایی را دنبال کرده و حتی به سیستم دفاع سه نفره او هم مقید بوده است.

   دو غایب مهم

بازی امشب غایبان زیادی دارد. در فولاد ایوب والی مصدوم است و در استقلال هم رضا آذری ومرتضی تبریزی رباط صلیبی پاره کرده‌اند. با این حال جای خالی بزرگ مربوط به دو ستاره خارجی دو تیم است؛ جایی که پاتوسی به‌دلیل مشکلات پروازی به ایران نرسید و شیخ دیاباته هم آمادگی لازم برای حضور در ترکیب استقلال را ندارد. قطعا مسابقه امشب با حضور پاتوسی و شیخ می‌توانست بسیار جذاب‌تر باشد.

   جذاب‌ها در خانه کسل‌کننده‌ها

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید مطابق داده‌های جدول رده‌بندی، فولاد دومین تیم کسل‌کننده و غیرجذاب لیگ تا اینجای فصل بوده است. شاگردان جواد نکونام کلا ۱۸ گل زده و ۱۲ گل خورده دارند؛ این یعنی در ۲۰ مسابقه اول فولاد، تنها ۳۰ گل رد و بدل شده که میانگین ناامیدکننده یک‌ونیم گل در هر بازی را نشان می‌دهد. در این زمینه فقط نفت مسجدسلیمان تیم کسالت‌بارتری بوده است. در مسابقات این تیم مجموعا ۲۹ گل ردوبدل شده است. در نقطه مقابل اما استقلال در این فصل دومین تیم جذاب مسابقات بوده است. آبی‌ها با ۳۹ گل زده و ۲۲ گل خورده، مجموع ۶۱ گل را ثبت کرده‌اند و این یعنی به‌طور متوسط در هر بازی استقلال «۰۵/ ۳» بار توپ از خط دروازه‌ها گذشته است. در لیگ امسال فقط پیکان از استقلال اکشن‌تر بوده؛ تیمی که با ۲۸ گل زده و ۳۸ گل خورده، اوقات جذابی را برای بینندگان مسابقاتش فراهم کرده است! البته که لزوما پرحادثه بودن مسابقات یک تیم، به منزله کیفیت بالای فنی آن نیست.


ورزشگاه فولاد ضدعفونی و پلمب شد

به نظر می‌رسد ورزشگاه شهدای فولاد اهواز برای میزبانی از بازی امشب فولاد و استقلال کاملا مهیا شده است. مطابق آنچه مسوولان هیات‌فوتبال خوزستان گفته‌اند، لامپ‌های UV و دستگاه برقی ضدعفونی‌کننده که جزو الزامات و پروتکل‌های اعلام‌شده بوده، در رختکن دو تیم و اتاق داوران و ناظران نصب شده است. همچنین تونل ضدعفونی‌کننده هم عصر دیروز در ورزشگاه نصب شد. قرار است امشب پزشک تیم فولاد هم مقابل ورودی ورزشگاه برای تب‌سنجی از تمام عوامل اجرایی مسابقه مستقر شود. به علاوه دیشب کل رختکن و سالن نشست خبری و اتاق داوران و ناظران ضدعفونی و سپس ورزشگاه پلمب شد. پشت نیمکت دو تیم هم محوطه‌ای اضافی برای استقرار بازیکنان نیمکت‌نشین با فاصله اجتماعی در نظر گرفته شده است.

Untitled-1