وعده بازی با اسپانیا و ایتالیا!

 تیم ملی در مسیر درستی نیست

اسکوچیچ معتقد است تیم ملی در شرایط فعلی در مسیر درست خود قرار ندارد: «تیم ملی در بازی‌های انتخابی جام جهانی در مسیر درستی قرار نگرفته است، ولی بنده اینجا هستم تا با تمام انرژی مثبت و دانش و تجربه‌ای که به کار می‌گیرم برای موفقیت تیم ملی تصمیم بگیرم. دوست دارم به‌صورت شفاف درباره اهدافم صحبت کنم. بعد از اظهاراتی که در رسانه‌های ایران مطرح شده است باید بگویم می‌خواهیم مسابقات را بازی به بازی با برد پشت سر بگذاریم که در نهایت منجر به صعودمان به جام جهانی می‌شود.» یکی از مشکلاتی که اغلب مربیان ملی در کشورمان داشتند تعامل با باشگاه‌ها بوده است که این موضوع در مواقعی جنجال‌ساز نیز شده است. سرمربی جدید تیم ملی در این خصوص گفت: « با آغوش باز به پیشنهاد مربیان لیگ برتری گوش می‌دهم. تعامل سازنده‌ای با باشگاه‌ها خواهم داشت. هر موردی که باشگاه‌ها نیاز داشته باشند و پیشنهاد بدهند ۲۴ ساعته در خدمت آنها خواهم بود.»

بازیکنان ایرانی را درک می‌کنم

اسکوچیچ در ادامه از امتیاز آشنایی خود با فضای فوتبال ایران و برخی از بازیکنان تیم ملی صحبت کرد: «یکی از فوایدی که حضور بنده در تیم ملی دارد این است که با فوتبال باشگاهی ایران آشنا هستم و بعد از پنج سال حضور در ایران، ذهنیت بازیکنان ایرانی را درک می‌کنم. قطعا این موضوع می‌تواند یک نکته مثبت باشد. من کارم را شروع کرده‌ام و اولین مرحله به پایان رسیده است.

مرحله اول تجزیه و تحلیل مسابقات تیم ملی و زیر نظر داشتن باشگاه‌هایی بوده است که ملی‌پوشان در آن حضور دارند. عملکرد بازیکنان را بررسی کرده‌ام. همچنین بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا را. تمام نکات مثبت و منفی تیم ملی را در نمایش‌های قبلی استخراج کرده‌ایم و باید تمرکز بیشتری روی بازی‌های پیش‌رو انجام بدهیم؛ روی بازیکنانی که در تیم‌های بین‌المللی توپ می‌زنند. از همین جا پیامی را به بازیکنان ایران می‌دهم و آن این است که همه شانس مساوی برای حضور در تیم ملی دارند و دعوتشان بستگی به عملکردشان دارد.»

نمی‌توانم همه بازی‌ها را ببینم

مربیان سابق تیم ملی با سفر به کشورهای دیگر بازی لژیونرها را تماشا می‌کردند تا میزان آمادگی آنها مشخص شود. اسکوچیچ استراتژی خود در این خصوص را اعلام کرده است: «طی چند روز آینده برنامه ما به این شکل خواهد بود. تمرکزمان روی لژیونرها است. با توجه به پراکندگی لیگ‌هایی که ایرانی‌ها در آن هستند برایم میسر نیست که بازی همه را از نزدیک تماشا کنم، ولی تا جایی که امکان داشته باشد تلاش می‌کنم حتما از طریق تماس تلفنی با آنها ارتباط بگیرم. با آنها صحبت و سعی می‌کنم انرژی مثبتم را به بازیکنان منتقل کنم. بررسی ما ادامه خواهد داشت تا به مرحله بعد برسیم. باتوجه به زمان باقی مانده تا بازی بعدی تیم ملی نباید انتظار تغییر بزرگ داشته باشیم، ولی رفته رفته تزریق افکار و شخصیتم را شاهد خواهید بود. قبل از اینکه به مرحله انتخاب بازیکن برسیم مدل بازی تیم را انتخاب خواهیم کرد. به‌طور کلی باید بگویم ساماندهی تیم را زیر نظر خواهیم داشت و سپس یک تیم ملی توانا و پویا را شاهد خواهیم بود.»

 مشکلات بازی‌های تدارکاتی

یکی از مشکلات بزرگی که همواره برای تیم ملی وجود داشته کمبود بازی‌های تدارکاتی است. این موضوع را برخی‌ها به تحریم‌ها ربط می‌دهند و برخی نیز معتقد هستند ناتوانی فدراسیون در تدارک این بازی‌ها بی‌اثر نبوده است. اسکوچیچ درباره کمبود منابع مالی و احتمال نبود بازی دوستانه در تیم ملی و اینکه آیا خودش این ارتباط را دارد که برای تیم ملی بازی دوستانه تامین کند، گفت: «تقویم ما برای فصل جاری مشخص است. من ارتباطات بسیار خوبی دارم که بیشتر آنها در ایتالیا و اسپانیاست. امیدوارم از این ارتباطات برای این موضوعات استفاده ببریم و بتوانیم با آنها بازی کنیم. بدون شک فدراسیون فوتبال از هیچ تلاشی برای رقم زدن بهترین شرایط برای آماده‌سازی تیم ملی دریغ نمی‌کند.»