به این ترتیب طبق توافق انجام شده نمایندگان کشورمان درتمام بازی‌های رفت میهمان خواهند بود و در بازی‌های برگشت میزبانی را تجربه می‌کنند. اما چهارشنبه شب این نهاد تصمیم‌گیرنده در فوتبال آسیا در بیانیه‌ای جدید اعلام کرد میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا منوط به «بررسی‌های امنیتی» و تایید شرایط مناسب خواهد بود! کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی از بررسی مجدد شرایط میزبانی ایران خبر داده که نمایندگان ایران پس از سفر یک‌روزه به مالزی از تضمین AFC بابت برگزاری بازی‌های دور برگشت در ایران خبر دادند و ایمیل کنفدراسیون فوتبال آسیا در این باره هم منتشر شد. با وجود این همان روز سایت AFC از بررسی شرایط امنیتی در ایران خبر داد! در پی این تصمیم فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا در نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره دلایل تغییر نظر AFC درباره مشروط شدن میزبانی ایران توضیح خواستند. همین موضوع باعث شد تا یک روز بعد سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا محل میزبانی چهار تیم ایرانی در دور برگشت لیگ قهرمانان را اعلام کند.  در عین حال اشتباهات  و اصلاحیه‌های مکرر کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مورد، مساله میزبانی نمایندگان ایران در کشورمان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

   نبود فرد اثرگذار

با این رفتارهای متناقض کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال فوتبال ایران، هیچ عجیب نیست اگر تا زمان آغاز مسابقات مرحله برگشت لیگ قهرمانان دوباره نظر این نهاد برگشته و اعلام کنند بازی‌های دور برگشت نیز باید در کشورهای دیگر برگزار شود! بسیاری از کارشناسان معتقد هستند نبود فردی اثرگذار از کشورمان در AFC باعث شده که این تصمیم‌ها به زیان فوتبال ایران گرفته شود. شاید اگر در پست کمیته مسابقات فردی تاثیرگذار داشتیم شاهد این اتفاقات نبودیم. البته مهدی تاج و علی کفاشیان دو عضو ایرانی شاغل در کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند، اما به‌نظر می‌رسد یا سنبه آنها پر زور نیست یا اینکه به دلایلی نمی‌خواهند به این جور مسائل ورود کنند.

   بهانه‌جویی عربستان و امارات

در گروه نخست مسابقات لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های استقلال ایران، الشرطه عراق، الاهلی عربستان و الوحده امارات قرار دارند. کنفدراسیون فوتبال آسیا شهر کربلا را به‌عنوان محل دیدارهای خانگی تیم الشرطه عراق تعیین کرده است. این موضوع مخالفت باشگاه الوحده و الاهلی را در پی داشته و آنها اعلام کرده‌اند که در کربلا بازی نخواهند کرد. سال گذشته هم درحالی‌که تیم ذوب‌آهن ایران شهر کربلا را برای بازی با النصر عربستان در مرحله گروهی تعیین کرده بود، به یکباره محل این مسابقه به دلیل آنچه مسائل امنیتی خوانده می‌شد، لغو شد و میزبانی ذوب‌آهن از النصر به کشور قطر رسید.

   مشکل کرونا برای چین

در همین حال نماینده‌های کشور چین نیز مانند ایران از بازی‌های خانگی محروم شدند. این محرومیت البته به‌دلیل آنچه AFC بهانه نبود امنیت در ایران عنوان می‌کند نخواهد بود و شیوع ویروس مهلک کرونا در کشور چین باعث شده که بازی‌ها در این کشور برگزار نشود. این نهاد اعلام کرده این تصمیم، اقدامی احتیاطی برای اطمینان از امنیت و سلامت همه بازیکنان حاضر و تیم‌ها، به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در میان مردم چین است.