انصراف، جواب محرومیت از میزبانی

 قصه از کجا شروع شد؟

پس از آنکه الکویت کویت حریف استقلال ایران در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان شد، باشگاه کویتی به کنفدراسیون فوتبال آسیا نامه نوشت و خواهان انتقال این دیدار از ورزشگاه آزادی به زمین بی‌طرف شد. کویتی‌ها به شرایط تهران و منطقه اشاره کرده بودند و البته به نظر نمی‌رسید درخواست‌شان جدی گرفته شود، اما این اتفاق رخ داد! در شرایطی که از صبح جمعه شاهد موج همیشگی انکار و تکذیب‌های سرسختانه از سوی مسوولان ایرانی بودیم، نهایتا تایید شد که نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال رسیده و بر اساس آن تیم‌های ایرانی قادر به میزبانی در این فصل از لیگ قهرمانان نخواهند بود. رسانه‌های عربی که اولین بار خبر محرومیت ایران از میزبانی در لیگ قهرمانان را منتشر کرده بودند و طبق معمول هم خبرشان درست از آب درآمد، مدعی شده‌اند دیدارهای پلی‌آف هم برای مدتی به تعویق خواهد افتاد، هرچند هنوز فدراسیون فوتبال ایران در این مورد اطلاع‌رسانی نکرده است.

   یک «شر» بزرگ چندجانبه

هر طور که به ماجرا نگاه کنیم، محرومیت اخیر ایران یک اتفاق بسیار منفی با ابعاد مخرب متعدد است. این محرومیت باعث خواهد شد از یکسو تیم‌های ایرانی از امتیاز همراهی تماشاگران‌شان محروم شوند و در رقابت با حریفان کار دشوارتری داشته باشند، از سوی دیگر هم هزینه‌های هنگفتی به نمایندگان کشورمان تحمیل خواهد کرد. طبیعتا بازی در زمین خودی می‌تواند «درآمدزا» باشد، اما میزبانی در زمین بی‌طرف کلی هزینه جانبی مثل مسافرت خارجی و اقامت و اجاره ورزشگاه در پی خواهد داشت که فاجعه‌بار است. غیر از این اما بازی در زمین بی‌طرف، تقویم مسابقات لیگ را هم به هم خواهد ریخت. فصل جاری مسابقات باشگاهی در ایران به شکل عجیبی در حال برگزاری است و از همان ابتدا با تاخیر و تعویق‌های بی‌پایان همراه بوده است. الان ما رسیدیم به نقطه‌ای که برای تمام کردن لیگ، باید هر چهار روز یک بار بازی داشته باشیم. در این میان سازمان لیگ روی میزبانی تیم‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان حساب کرده؛ در حالی که اگر قرار باشد مسابقات خانگی نمایندگان ما هم در کشورهای دیگر برگزار شود، طبیعتا زمان لازم برای رفت و آمد به محل انجام بازی باعث ایجاد تغییرات عمده در تقویم مسابقات خواهد شد. این تازه غیر از تعویق پلی‌آف است که فعلا قطعی به نظر می‌رسد و سازمان لیگ را گرفتار خواهد کرد!

   واکنش منفی یکپارچه

اعلام تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا اما با واکنش منفی و یکپارچه مدیران باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا مواجه شد. استقلال که فعلا به خاطر سلب میزبانی‌اش در پلی‌آف اولین قربانی محرومیت لقب گرفته، نخستین باشگاهی بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا را تهدید کرد. اسماعیل خلیل‌زاده، سرپرست موقت آبی‌ها در مصاحبه‌اش با تلویزیون اعلام کرد میزبانی در خاک یک کشور دیگر را «ذلت» می‌داند و مجموعه متبوعش تن به این کار نخواهد داد. حمیداوی، مالک شهرخودروی مشهدی نیز به‌طور قطع از کناره‌گیری این تیم در صورت قطعی شدن محرومیت از میزبانی خبر داد. اظهارات محمدحسن انصاری‌فرد اما از همه جالب‌تر بود. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این مورد گفت: «این تصمیم قطعی نیست. این تصمیم در کمیته مسابقات گرفته شده است. کویت هم که همیشه دست به دامن ایران در مسائل سیاسی بوده این پیشنهاد را داده است. این تصمیم بعد از کمیته مسابقات به کمیته اجرایی می‌رود که ما باید پیشگیری کنیم که چنین اتفاقی نیفتد. در حال حاضر AFC که شعارش جدایی از سیاست بود، دارد برعکس این شعار عمل می‌کند. این ضربه بزرگی به آبروی فیفا و AFC است.» انصاری‌فرد حتی به هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل ماشین‌سازی که کارشناس مسائل حقوقی است و از احتمال مجازات ایران خبر داده بود هم یورش برده و گفته: «نمی‌دانم هدف او از این صحبت‌ها چیست. اگر محروم هم شویم، نباید زیر بار این تحریم‌ها برویم. نمی‌دانم او چرا هر بار خودش را وسط می‌اندازد! نصیرزاده بین مردم ناامیدی منتشر می‌کند و باید بهتر از این عمل کند. او باید به موقع صحبت کند. چرا مردم را ناامید می‌کند؟ حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، ما نباید زیر بار این داستان برویم.»

   تنبیه در صورت انصراف

از همان زمانی که احتمال انصراف باشگاه‌های ایرانی از لیگ قهرمانان مطرح شد، برخی کارشناسان هزینه‌های چنین واکنشی را بررسی کردند. آنچه مسلم است اینکه اتخاذ این تصمیم، با عواقب تندی همراه خواهد بود. انصراف از حضور درلیگ قهرمانان آسیا حداقل دو سال محرومیت قطعی برای باشگاه‌های ایرانی به‌دنبال دارد، باعث جریمه ۲۰ هزار دلار به بالا خواهد شد و مسلما از سهمیه‌های ایران در بازگشت به این مسابقات کم خواهد کرد. همچنین بد نیست بدانید سال ۲۰۰۹ وقتی الشارجه امارات که در آن زمان رقیب پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان بود بعد از چهار بازی از حضور در ادامه مسابقات انصراف داد، کنفدراسیون فوتبال آسیا این تیم را علاوه‌بر محرومیت یک ساله، ۴۳۰ هزار دلار جریمه کرد.

   جمع‌بندی تا عصر دیروز؛ شرکت نمی‌کنیم

درنهایت اما ظهر دیروز جلسه‌ای با حضور مدیران باشگاه‌های نماینده ایران در لیگ قهرمانان در محل فدراسیون فوتبال برگزار شد که خروجی آن، اعلام انصراف تیم‌های کشورمان از حضور در مسابقات فصل جدید بود. بعد از این جلسه مدیران عامل هر چهار باشگاه در مقابل ساختمان فدراسیون با خبرنگاران سخن گفتند و تاکید کردند تحت هیچ شرایطی بازی در زمین بی‌طرف را نخواهند پذیرفت. قرار شد این تصمیم از سوی فدراسیون فوتبال به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا برسد. باید دید واکنش مسوولان این نهاد بین‌المللی چیست؛ آنها از تصمیم اولیه‌شان عقب‌نشینی خواهند کرد که البته کمی بعید است یا مجازات و محرومیت‌های مضاعف برای فوتبال کشورمان در نظر می‌گیرند.