سرخ و آبی به‌دنبال دبل و تلافی

از امروز دور برگشت لیگ آغاز می‌شود و به این ترتیب شاهد برگزاری دیدارهای تکراری خواهیم بود. چهار مسابقه مهم‌تر این هفته امروز و چهار مسابقه کم‌اهمیت‌تر فردا برگزار خواهد شد. امروز سرخابی‌های پایتخت در بوشهر و تهران به میدان می‌روند و البته سپاهان و تراکتور هم میزبان رقبای خود خواهند بود.

اولین دبل کالدرون؟

از ساعت ۱۵ امروز پرسپولیس در شهر جم استان بوشهر میهمان پارس‌جنوبی خواهد بود. سرخپوشان از شش بازی آخرشان در لیگ و حذفی پنج مسابقه را برده‌اند و حالا امیدوارند چهارمین پیروزی پیاپی لیگی را در جم جشن بگیرند. بعد از روزهای پرفراز و نشیب ناشی از تغییر کادرفنی، حالا به نظر می‌رسد گابریل کالدرون و مجموعه‌اش به یک روند باثبات نزدیک شده‌اند. پیروزی‌های پرسپولیس منتقدان را آرام کرده و البته بازیکنان هم رابطه بهتری با سرمربی پیدا کرده‌اند. در چنین فضایی سرخپوشان به سمت جم حرکت کردند، اما نگرانی بزرگ آنها کیفیت زمین مسابقه است. سبک بازی پرسپولیس مخصوصا امسال وابستگی زیادی به زمین پیدا کرده؛ به طوری که آنها هنوز هیچ گلی از روی ضربات کرنر یا کاشته به ثمر نرسانده‌اند. زمین جم در حالت عادی هم کیفیت فوق‌العاده‌ای نداشت و حالا ممکن است بارندگی‌های اخیر جنوب کشور وضع آن را بدتر هم کرده باشد. در سمت مقابل اما پارس‌جنوبی با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. این تیم که غرق در معضلات مالی است، از هفته سوم به بعد موفق به کسب پیروزی نشده و حالا سرمربی خود را هم از دست داده است. فراز کمالوند بعد از بارها هشدار در مورد شرایط تیم، سرانجام هفته گذشته استعفا داد و البته تا عصر دیروز تکلیف سرمربی جدید پارس مشخص نبود. این تیم به شدت درگیر مشکلات ناشی از تصویب قانون عدم کمک وزارت نفت به تیم‌های حرفه‌ای شده؛ آنچه تیم خوب نفت آبادان را هم تهدید می‌کند. بازی رفت دو تیم که افتتاحیه لیگ نوزدهم هم بود با تک گل مهدی ترابی به سود پرسپولیس به پایان رسید و حالا پیروزی احتمالی سرخپوشان در مسابقه امروز می‌تواند به منزله اولین دبل کالدرون در لیگ ایران باشد.

استقلال و داستان این روزهایش

در دیگر بازی مهم امروز، از ساعت ۱۷:۳۰ استقلال در ورزشگاه آزادی میزبان ماشین‌سازی تبریز خواهد بود. در مورد وضعیت استقلال و استراماچونی گفتنی‌ها گفته شده و موضوع جنبه فرسایشی و خسته‌کننده پیدا کرده است. تا لحظه تنظیم این مطلب هنوز استرا به ایران نیامده، اما مثلا از همان راه دور رضا آذری را از حضور در تمرینات منع کرده یا به مخالفت با تعویق بازی حذفی مقابل سپاهان پرداخته! واقعیت آن است که رفتارهای استراماچونی ضدونقیض است و کم‌کم جای هیچ دفاع و توجیهی باقی نمی‌گذارد. استقلال در دو بازی بدون ماچونی، با پیکان ۲بر۲ مساوی کرد و شاهین بوشهر را ۴بریک شکست داد. بازی امروز روی کاغذ نباید برای آبی‌ها چندان دشوار باشد، اما به هر حال آنها بدون سرمربی پا به این مسابقه می‌گذارند که شرایط خاصی است. در طرف مقابل، ماشین‌سازی هم وضع عجیبی پیدا کرده است. این تیم که اخیرا از طرف فیفا با سه پنجره محرومیت از نقل‌وانتقالات مواجه شده، درگیر مشکلات مالی هم هست. شاید باورکردنی نباشد، اما به نظر می‌رسد بحران مالی فوتبال ایران حتی گریبان محمدرضا زنوزی مطلق را هم گرفته است. بازیکنان ماشین دو روز قبل از بازی با استقلال در اعتراض به عدم دریافت مطالبات‌شان دست از تمرین کشیدند. همزمان شنیده می‌شود زنوزی قصد دارد از مالکیت تراکتورسازی هم دست بکشد که به هر حال در نوع خود عجیب و تامل‌برانگیز است. بازی رفت دو تیم با تک گل لحظات پایانی اتابک زارعی به سود ماشین‌سازی به پایان رسیده بود. حالا استقلال به دنبال جبران آن شکست است، اما بدون سرمربی کار سختی دارد. انتظار می‌رود امروز فضای ورزشگاه آزادی بار دیگر به صحنه اعتراض هواداران تبدیل شود.

برنامه مسابقات

پنج‌شنبه، ۲۸ آذر

پارس‌جنوبی‌جم- پرسپولیس...............۱۵:۰۰

تراکتور- نفت مسجد سلیمان...............۱۵:۳۰

سپاهان- شاهین بوشهر........................۱۶:۲۵

استقلال- ماشین‌سازی.........................۱۷:۳۰

جمعه، ۲۹ آذر

نساجی- گل‌گهر......................................۱۵:۰۰

سایپا- ذوب‌آهن.....................................۱۵:۱۵

شهرخودرو- پیکان................................۱۵:۴۵

نفت آبادان- فولاد...................................۱۶:۴۰