پاییز داغ اصفهان

محک زرد و آبی

مسلما بازی سپاهان و استقلال یکی از حساس‌ترین و شاید زیباترین مسابقات نیم‌فصل اول لیگ برتر خواهد بود. هر دو تیم مدعی جدی قهرمانی هستند و سعی می‌کنند امسال هر طور شده به طلسم چند فصل ناکامی‌شان در لیگ پایان بدهند. از قضا وضعیت هر دو تیم هم خوب است. در حال حاضر سپاهان و استقلال با فاصله یک امتیازی به ترتیب روی پله‌های دوم و سوم جدول ایستاده‌اند، هرچند تیم اصفهانی یک بازی کمتر انجام داده است. همین مساله گواه سرنوشت‌ساز بودن بازی نقش جهان است. حالا به این قصه، حکایت رویارویی امیر قلعه‌نویی با تیم سابقش را هم اضافه کنید؛ مخصوصا که هر بار امیر مقابل استقلال قرار گرفته، این نبرد جذاب و پرحاشیه از آب درآمده است. این داستان امروز هم می‌تواند تکرار شود. سپاهان از ۶ بازی آخرش ۴ مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشته، اما استقلال هر ۶ بازی را برده تا روشن شود تیم استراماچونی از نظر فنی و روحی در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.

تقابل امروز دو تیم، حتما یک فرصت ویژه برای محک خوردن جدی دو مدعی قهرمانی است؛ اینکه هواداران‌شان بفهمند تیم محبوب آنها به اصطلاح «این‌کاره» هست یا نه. سپاهان امسال فقط یک گل دریافت کرده که آن هم برابر پارس جنوبی جم از روی نقطه پنالتی بوده است، اما استقلال با ۲۳ گل زده، با فاصله عنوان بهترین خط حمله را در اختیار دارد. به این ترتیب تقابل گلزن‌ها و گل‌نخورها در نوع خودش می‌تواند بسیار جالب و مهیج باشد. هر دو تیم در آخرین بازی‌شان پیروزی‌های دشوار ۲‌بریک به دست آورده‌اند؛ سپاهان به لطف اشتباه کمک‌داور پیکان را در جام حذفی شکست داد و استقلال هم به لطف بی‌دقتی مهاجمان نساجی، در چارچوب لیگ از سد این تیم گذشت. استقلال تیم جوان و خوبی است که زیبا هم بازی می‌کند، اما همچنان با دفاع سه نفره موقعیت‌های گل فراوان در اختیار رقبا قرار می‌دهد. استراماچونی پیش از دیدار با سپاهان برای دومین هفته پیاپی اسم محمد دانشگر را از فهرست ۱۸ نفره استقلال خط زد تا شائبه مشکل انضباطی این بازیکن پررنگ‌تر شود. وضعیت فرشید اسماعیلی هم که در قائم‌شهر آسیب دید، برای رسیدن به این بازی مشخص نیست. قضاوت مسابقه امروز را محمدحسین زاهدی‌فر بر عهده دارد که این انتخاب با اعتراض باشگاه استقلال و واکنش متقابل سپاهان مواجه شده است. به این ترتیب قضاوت بازی از سوی زاهدی‌فر به شدت زیر ذره‌بین خواهد بود.

اگر لغو نشود

بازی پرسپولیس و نساجی اما می‌تواند یک پایان‌بندی مناسب برای مسابقات این هفته باشد. پرسپولیس در فصل جاری نتایج پرنوسانی گرفته و به نظر می‌رسد بیش از هر چیز دیگری از اختلافات درونی آسیب خورده باشد. سرخ‌ها بعد از باخت غیرمنتظره برابر نفت مسجد سلیمان، در جام حذفی تیم نفت آبادان را به سختی شکست دادند و به جمع هشت تیم برتر این مسابقات رسیدند. نساجی هم در قائم‌شهر یک فوتبال خیلی خوب برابر استقلال بازی کرد و بدشانس بود که بدون امتیاز میدان را ترک کرد. البته شاگردان رضا مهاجری هفت بازی است که نبرده‌اند، اما امیدوارند با افزوده شدن علیرضا حقیقی و محمد قاضی به ترکیب بازیکنان، شرایط بهتری پیدا کنند.

این بازی از حیث تقابل علیرضا حقیقی با پرسپولیس هم جالب توجه است. سرخپوشان امسال از ناحیه درخشش گلرهای پرسپولیسی به شدت آسیب دیده‌اند؛ هم حامد لک که گفته می‌شود به رنگ قرمز گرایش دارد در لباس ماشین‌سازی نمایشی ایده‌آل برابر پرسپولیس داشت و هم سوشا مکانی به عنوان گلر نفت مسجد سلیمان بهترین بازی عمرش را جلوی تیم کالدرون انجام داد. حالا این نگرانی برای هواداران وجود دارد که علیرضا حقیقی هم در مقابل گل‌نزن‌های پرسپولیس به یک سنگربان تسلیم‌نشدنی تبدیل شود! همان‌طور که گفته شد همه این مسائل مشروط به برگزاری بازی است، وگرنه شاید این دیدار به خاطر آلودگی هوا به زمان دیگری موکول شود.