تحریم یوفا چه می‌شود؟

اگر از این نکته عبور کنیم که سال‌ها بعد دادکان رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد انجام بازی با هماهنگی و رایزنی او بوده و حتی گفت اگر علی کریمی در استقلال عضویت داشت این بازی بین بایرن و استقلال برگزار می‌شد و اینکه پول برگزاری بازی را خودش به مدیرعامل پرسپولیس داده تا به حساب بایرن‌مونیخ بریزد، ممکن بودن برگزاری بازی و عملی شدن چنین ادعایی از سوی انصاری‌فرد بازهم قابل تامل است. او تاکید کرده است که «تیم بزرگ اروپایی» مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد و این درحالی است که همین چند هفته پیش یوفا رسما اعلام کرد اعضای زیرمجموعه‌اش حق بازی با کشورهایی که اجازه حضور زنان در استادیوم‌ها را نمی‌دهند ندارند.

در متن آن خبر که رسانه‌های رسمی ایران هم آن را پوشش دادند آمده بود: «در جلسه کمیته اجرایی یوفا به ریاست الکساندر شفرین، درباره موضوع ممنوعیت ورود زن‌ها به ورزشگاه‌ها در بعضی از کشورها تصمیم جدیدی گرفته شد. بر این اساس به تمامی ۵۵ کشور عضو یوفا پیشنهاد شده که تیم‌های ملی و باشگاهی اروپا در هر سطحی نباید با تیم‌های فوتبال ملی و باشگاهی کشورهایی که برای ورود زنان محدودیت ایجاد می‌کنند، رقابت کنند. تا جایی که می‌دانیم کشورهایی که به زن‌ها حق دسترسی به ورزشگاه‌ها را ندادند، نمی‌توانیم جریمه کنیم، چون در اختیار فیفا است ولی نمی‌توان ساکت نیز بود. به همین دلیل تیم‌های باشگاهی و ملی حق بازی در این کشورها و بازی با تیم‌های نماینده این کشورها را نخواهند داشت. » این موضوع در حالی مطرح شده که اگر تیمی از کشورهای عضو یوفا با تیمی از کشوری که محدودیت برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها ایجاد کرده رقابت کند یوفا قادر به تنبیه تیم اروپایی یا آن کشور نخواهد بود اما در اروپا هیچ باشگاهی به خود اجازه تمرد از خواست یوفا و پا گذاشتن برتوافقات جمعی آن را نمی‌دهد.

فارغ از آنکه در موقعیت کنونی و با وجود تحریم ایران از سوی یوفا این وعده انصاری‌فرد قابل انجام است یا نه اما نفس برگزاری مسابقاتی از این دست می‌تواند از جهاتی برای وجهه فوتبال کشور قابل توجه باشد. اینکه باشگاه‌های بزرگ دنیا وارد تهران شوند و حتی مسابقه با حضور بانوان انجام شود بی‌شک به تغییر نگاه‌ها به فوتبال ایران کمک خواهد کرد. به یاد بیاورید که مقابل بایرن و تیم‌ملی آلمان حضور ده‌ها هزار تماشاگر برای یک بازی دوستانه تا مدت‌ها نقل محافل خبری آلمان و حتی اروپا بود. شاید این مهم هم با ابتکار مدیرانی با نبوغ تجاری و توانایی پولسازی از بازی‌هایی از این دست  ممکن باشد و باز هم پای یک تیم پرستاره به ایران باز شود.