کلیدواژه؛ جونیور

به روایت عمده پیشکسوتان پرسپولیس که این بار به درستی همصدا شده‌اند، جونیور چیزی فراتر از فاجعه است؛ بازیکنی که کادرفنی چندین هفته قبل باید از او قطع امید می‌کرد، اما بعد از دو بازی نیمکت‌نشینی در لیگ و حذفی به ترکیب برگشت و نمایشی فاجعه‌بار برابر پیکان ارائه داد. شاید اگر از بین بشار رسن و سیامک نعمتی لااقل یک بازیکن برای این مسابقه در اختیار کالدرون قرار داشت، او از جونیور استفاده نمی‌کرد، اما در همین شرایط هم عجیب است که یکی مثل امید عالیشاه باید بیرون بنشیند تا خرید برزیلی بسیار ضعیف تیم فیکس شود. به هر حال در شرایطی که پرسپولیس برابر پیکان زود به گل رسید و موقعیت‌های خوبی هم برای افزودن به اندوخته‌اش داشت، براندائو پنج توپ خوب را در محوطه جریمه از دست داد. آخرین توپ لو رفته او، یک موقعیت تک‌به‌تک کامل بود که در برگشت به گل مساوی پیکان تبدیل شد. جونیور بین دو نیمه بیرون رفت، اما پرسپولیس به سختی و در آخرین دقایق توانست برتری‌اش بر پیکان را پس بگیرد. حالا دوباره همه جا حرف از اوست؛ از خریدی که چشم بازار را کور کرده است.

چرا بازی می‌کند؟

قطعا مقصر اصلی در مورد بازی کردن جونیور، شخص گابریل کالدرون است. طبیعتا هیچ بازیکنی از حضور در میدان بدش نمی‌آید، اما این مربی است که باید بهترین‌ها را دستچین کند. بعد از یک نمایش بد برابر ماشین‌سازی در جام حذفی، به‌نظر می‌رسید اعتماد کالدرون به جونیور ته کشیده باشد، اما او به شکل عجیبی به ترکیب بازی با پیکان هم راه یافت. در مورد اینکه چرا یک مرتبه دیگر به جونیور بازی رسید، شنیده‌های جالبی وجود دارد. گفته می‌شود فوتبالیست برزیلی پیش از این بازی سراغ کالدرون رفته و با یادآوری این نکته که بازی با پیکان در ورزشگاه خالی برگزار می‌شود و او تحت فشار هواداران نخواهد بود، خواسته آخرین فرصت هم در اختیارش قرار بگیرد. کالدرون هم با توجه به غیبت چند بازیکن با این موضوع موافقت کرده و حاصل کار چیزی از آب در آمد که غروب یکشنبه دیدیم. طبیعتا اگر کالدرون بیش از این قصد اعتماد به جونیور را داشته باشد، ممکن است به سرنوشت کاری خودش لطمه بزند. به هر حال همه جای دنیا مربیان مسوول مستقیم عملکرد تیم هستند و اگر قهرمان سه دوره گذشته لیگ برتر همچنان به عملکرد پرفراز و نشیبش ادامه بدهد، این مربی آرژانتینی است که شغلش را از دست می‌دهد.

پرونده بسته شد؟

با توجه به اتفاقات رخ داده در دیدار با پیکان، به‌نظر می‌رسد پرونده جونیور براندائو در پرسپولیس بسته شده باشد. از حالا به بعد پروژه احیای فنی این بازیکن، جای خودش را به کنکاش مدیریتی برای فسخ کم‌ضررتر قرارداد او خواهد داد. این قصه در فوتبال دولتی ایران هزار بار تکرار شده است. همین فصل گذشته الحاجی گرو و نیومایر به همین شکل بین دو نیم‌فصل از استقلال جدا شدند. بازیکنان خارجی بنجل به ایران می‌آیند و چنان هواداران را به ستوه می‌آورند که راهی جز فسخ قرارداد باقی نمی‌ماند. الان در مورد رقم قرارداد جونیور از عدد نامتعارف ۵۵۰ هزار دلار یاد می‌شود. حتی اگر خوشبینانه تصور کنیم جونیور نیمی از این پول را بگیرد و برود، باز بازنده بزرگ باشگاه پرسپولیس است که بین سه تا چهار میلیارد تومان دور ریخته و در ازای آن کلی تنش و بحران و ملامت به جان خریده است. آیا کسی می‌داند بالاخره این قصه چه زمانی تمام خواهد شد؟