در همین حال قطر نیز مانند ایران در سال‌های اخیر روابط سیاسی – ورزشی خود را با عربستان و امارات کاهش داده است. این موضوع باعث شده تا حالا ایران و قطر در زمینه فوتبال درمنطقه به تفاهم رسیده و اتحاد ورزشی داشته باشند. مشابه همین موضوع در دو کشور عربی ذکر شده نیز بارها دیده شده است. قطر میزبان جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است و به همین منظور در چند سال آینده تاثیر‌گذاری زیادی چه از لحاظ ورزشی و همچنین در حوزه گردشگری و توریسم در منطقه خلیج‌فارس خواهد داشت. از همین رو ایران از مدت‌ها پیش به‌دنبال مشارکت در این تورنمنت بزرگ جهانی بوده و بارها پیشنهاد خود برای استقبال از برخی تیم‌های ملی یا پذیرفتن سرریز گردشگرهای جام‌جهانی در جزیره کیش را مطرح کرده است. البته این موضوع هنوز قطعی نشده اما با توجه به روابط خوب دو کشور محتمل خواهد بود. همچنین قطری‌ها بارها برای اردوهای ورزشی و به‌خصوص فوتبالی کمک‌های زیادی به ایران کرده‌اند. آنها قبل از برگزاری جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کمپ مجهز «اسپایر» را به‌صورت رایگان در اختیار تیم‌ملی فوتبال ایران قرار دادند!

این اتفاق دست‌کم دو بار دیگر برای فوتبال ایران رخ داد. یک بار برای باشگاه پرسپولیس و بار دیگر برای تیم‌ملی فوتبال امید ایران که مدتی پیش به دعوت قطری‌ها دراین کمپ، تیم‌ملی فوتبال استرالیا را شکست دادند. همین مناسبات خوب بین دو کشور حالا باعث شده تا یک دعوت دیگر از تیم‌ملی فوتبال ایران صورت بگیرد. قطر میزبان دوره جدید مسابقات فوتبال جام خلیج‌فارس (که با نام جعلی خلیج برگزار می‌شود) است. باتوجه به مشکلات سیاسی قطر با امارات، عربستان و بحرین، این سه کشور از حضور در این تورنمنت خودداری کرده‌اند و طبق برنامه اولیه فقط عراق، یمن، کویت، قطر و عمان در این جام حضور دارند. فدراسیون فوتبال قطر در تلاش بوده تا کشورهای دیگری را جایگزین عربستان، امارات و بحرین کند. دیروز بسیاری از رسانه‌ها خبر دادند این کشور از ایران و ترکیه دعوت کرده در این جام حضور یابند.

ابتدا رسانه‌ها عنوان کردند ایران و ترکیه هم با این درخواست موافقت کرده‌اند اما فدراسیون فوتبال کشورمان دیروز با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «به این وسیله دریافت هرگونه مکاتبه از قطر برای بازی مقابل ترکیه یا تیم‌های دیگر تکذیب می‌شود. بر این اساس، هیچ بازی دوستانه یا رسمی دراین زمینه به فدراسیون فوتبال پیشنهاد نشده است.» تکذیب این پیشنهاد درحالی است که رسانه‌های منطقه‌ای آن را تایید کرده بودند. شاید فدراسیون ترجیح داده در این شرایط خود را وارد چالش جدید با عربستان و امارات نکند.