وضعیت اضطراری استراماچونی

استقلال بازی با نفت مسجدسلیمان را بهتر از حریف شروع کرد و بعد از یک بار لرزاندن تیر دروازه میزبان، سرانجام روی اشتباه فاحش گلر نفت به گل اول دست یافت. این گل را مهدی قائدی روی ریباند شوت آرام دیاباته به ثمر رساند. استقلال شفر این عادت بد را داشت که بعد از گلزنی ناخودآگاه عقب می‌کشید. به‌نظر می‌رسد این آفت به تیم استراماچونی هم منتقل شده است. دست‌کم در برابر حریفی همچون نفت انتظار نمی‌رفت استقلالی‌ها بعد از گل توپ و میدان را تحویل حریف بدهند، اما این اتفاق رخ داد و میزبان شروع به میدان‌داری و خلق موقعیت کرد. استقلالی‌ها در دو بازی قبلی بعد از دقیقه ۹۰ گل خورده بودند، اما این بار تقریبا بیست دقیقه قبل از پایان بازی قفل دروازه‌شان گشوده شد.

روی ارسال یک ضربه کاشته و اشتباه حسین حسینی در خروج، حامد نورمحمدی دروازه استقلال را باز کرد تا باز هم دست استقلال از کسب پیروزی کوتاه بماند. این بازی اگرچه حاوی برخی نکات مهم و مبهم داوری مخصوصا در صحنه سرنگونی دیاباته در محوطه جریمه حریف بود، اما از نظر فنی هم چنگی به دل نمی‌زد. در حقیقت کیفیت کار شاگردان استراماچونی حتی از دو بازی قبلی هم پایین‌تر بود و به همین دلیل پیشکسوتان تیم هم عمدتا ترجیح دادند به جای بولد کردن اشتباهات داوری، به نقد فنی عملکرد استقلال بپردازند. دیروز فضای سایت‌ها و خبرگزاری‌ها پر از اظهارنظر پیشکسوتان استقلال علیه استراماچونی بود؛ آنچه نشان می‌دهد روزهای دشوار مربی ایتالیایی خیلی زود از راه رسیده است.

دربی؛ شاید فرصت آخر

استراماچونی از بدو حضور در استقلال بر طبل ناسازگاری کوبیده و بارها خواهان فسخ قراردادش شده است. او با مدیران باشگاه مشکلات بسیار بزرگی دارد؛ از جمله اینکه مترجم ایتالیایی قبول نمی‌کند یا زیر بار پذیرفتن دستیار ایرانی نمی‌رود. همه اینها را می‌شد بخشید اگر استرا تیم خوبی می‌ساخت، اما هنوز از این نظر هم نکته دلگرم‌کننده‌ای وجود ندارد. استقلال هیچ‌کدام از سه بازی اولش را نبرده و اگرچه گاهی بدشانس به‌نظر می‌رسیده، اما اثری از رشد کیفی تیم هم در این سه بازی دیده نشده است. به این ترتیب شاید بازی هفته آینده برابر پرسپولیس، آخرین فرصت استراماچونی باشد و در صورت ناکامی، مدیران باشگاه به یک راه توافقی برای قطع همکاری با این مربی بیندیشند. نکته بسیار مهم این است که استراماچونی تیم بسیار خاصی هم بسته؛ تیمی که کلی بازیکن مهم مثل مهدی رحمتی، پژمان منتظری، پاتوسی، ایسما، منشا، روح‌الله باقری، آرمین سهرابیان و... را از دست داده و اتکایش بیشتر روی ستاره‌های فصل گذشته تیم‌های متوسط لیگ بوده؛ کسانی همچون سیاوش یزدانی، مسعود ریگی، علی دشتی و آرش رضاوند که قرار بود بار تغییر نسل در استقلال را به دوش بکشند، اما معلوم نیست در تیمی بسیار بزرگ‌تر مثل استقلال هم موفق خواهند شد یا نه. الان اگر استراماچونی با این تیم نتیجه نگیرد، کار مربی بعدی هم بسیار سخت خواهد بود.

تلفات سنگین و یک اعتراض

استقلال غیر از دو امتیاز مهم، تلفات دیگری هم در بازی با نفت مسجدسلیمان داشت. در نیمه نخست این مسابقه دیاباته به‌دلیل ضربه خوردن از ناحیه دنده تعویض شد و اگرچه عکس‌برداری نشان داد او از این ناحیه دچار شکستگی نشده، اما به هر حال حضورش در دربی قطعی نیست. مهدی قائدی هم لنگ‌لنگان از زمین خارج شد، هرچند می‌گویند او مشکل خاصی ندارد. مهم‎‌ترین ضایعه اما اخراج فرشید اسماعیلی در دقایق پایانی بود که او را از بازی با پرسپولیس محروم کرد. البته استقلالی‌ها روی کارت زرد دوم فرشید اعتراض دارند و خواهان بخشیده شدن آن هستند، اما احتمال اینکه کمیته انضباطی پیش از بازی با پرسپولیس چنین تصمیم بزرگ، پرریسک و کم‌سابقه‌ای بگیرد زیاد نیست. غیبت اسماعیلی و دیاباته، قطعا کار استراماچونی را در دربی سخت‌تر هم خواهد کرد.