زیرتیغ حذف

پرسپولیس و ماجرای بلیت‌فروشی

قرارداد بلیت‌فروشی بین باشگاه پرسپولیس و یک شرکت خصوصی چند ماه پیش منعقد شد و ۷میلیارد تومان هم برای پرداخت دستمزد برانکو از این شرکت دریافت شد تا پرسپولیسی‌ها برای حفظ مربی، بلیت‌های فصل آینده خود را پیش خور کرده باشند. اتفاقی که شرح چگونگی هزینه‌کرد آن و نرسیدنش به دست برانکو را هم پیش از این در همین صفحه نوشتیم. اما تاریخ جاری شدن این قرارداد ۱۲ شهریور یعنی همین دو روز پیش بود و حالا در بازی بعدی پرسپولیس قانونا این شرکت باید بلیت‌فروشی باشگاه را انجام دهد. اما اتفاقی که رخ داده برخلاف انتظارات است. پرسپولیس به خواست وزارت ورزش برای دادن بلیت‌فروشی به شرکت توسعه و تجهیز تن داده و این شرکت دو هفته ابتدایی لیگ وظیفه بلیت‌فروشی را برعهده داشت. ماحصل ورود این شرکت دولتی چیزی جز یک ناکامی دیگر برای برگزار‌کنندگان مسابقات نبود و موجی از نارضایتی را در پی داشت. تماشاگران تیم‌ها از دشواری تهیه بلیت از طریق سایت گفتند و البته امکانات سخت‌افزاری برای مدیریت تماشاگران و وارد شدن آنها به استادیوم با کارت ملی هم ممکن نشد.

این ناتوانی البته دودش به چشم باشگاه‌های پرطرفدار رفت که نتوانستند از معدود امکان درآمدزایی خود یعنی بلیت‌فروشی استفاده کنند. یک حساب سرانگشتی ساده می‌گوید اگر پرسپولیس بتواند به ۵۰ هزار تماشاگرش برای هر بازی بلیت ۱۰ هزار تومانی بفروشد حداقل از هر بازی ۵۰۰ میلیون درآمدزایی خواهد داشت که عدد قابل‌توجهی برای حل مشکلات خواهد بود. اما از کیفیت انجام کار و ضرر و زیان حاصل از دخالت وزارت ورزش یا مراکز دیگر در این اتفاق که بگذریم پرسپولیس طی دو روز اخیر وارد یک پرونده جدید حقوقی نیز شده است. این شرکت خصوصی با صراحت به باشگاه اعلام کرده از بی‌تفاوتی و بی‌جواب ماندن نامه‌نگاری‌هایش به ستوه آمده و در صورت عدم پاسخگویی باشگاه از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد کرد. طبق شنیده‌ها این قرارداد بندی دارد که اگر باشگاه پرسپولیس به هر دلیل نتواند آن را جاری و به تعهداتش عمل کند باید آن مبلغ ۷میلیارد تومانی که به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیارش قرار گرفت را عودت دهد. اتفاقی که البته خود اهالی باشگاه و مدیرعامل تازه از راه رسیده‌اش هم که بی‌شک تاکنون موجودی حساب باشگاه به او اعلام شده خوب می‌دانند که ممکن نیست.

جنگ با حامی مالی

اوضاع در اردوگاه آبی هم چندان مساعد نیست یا در واقع می‌توان گفت بحرانی‌تر از پرسپولیس است. آنها چند پرونده باز در کنفدراسیون آسیا دارند که مهلت حل و فصل آن به پایان خود نزدیک می‌شود. مطابق شنیده‌ها از مجموع عددی که باید به طلبکاران پرداخت شود استقلال بیش از ۱۰ میلیارد تومان نیاز فوری دارد. مصطفوی، رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فوتبال ایران با صراحت به استقلال هشدار می‌دهد که این بار از کدخدامنشی و وقت گرفتن خبری نیست وآنها را به حذف از آسیا تهدید می‌کند: «همیشه دنبال کدخدامنشی بودیم که وضع فوتبال‌مان به اینجا رسیده است. به عقیده من طلبکار چه مربی چه بازیکن چه شخص حقیقی و حقوقی باید به طلبش برسد. به طور مثال می‌گویم اگر استقلالی‌ها خواهان کدخدامنشی هستند تا در آسیا حضور پیدا کنند بهتر است به سراغ امیر قلعه‌نویی بروند و از او بخواهند یا طلب یک میلیارد تومانی‌اش را ببخشد یا تخفیفی به باشگاه بدهد در غیر این صورت وقتی این رای به کمیته استیناف بیاید باید اجرایی شود.

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید رضایت طلبکاران خود را جلب کنند و بدهی‌ها را بپردازند.» در چنین شرایطی فتحی یک زورآزمایی بزرگ را هم با اپراتوری که حامی مالی این تیم است آغاز کرده. او و خلیل‌زاده، عضو هیات‌مدیره باشگاه با صراحت اعلام کردند از بازی بعد تصویر این اپراتور را روی پیراهن خود قرار نخواهند داد و این یعنی بستن شمشیر از رو. این تهدید البته با واکنش این اپراتور هم همراه شد و آنها هم در بیانیه‌ای به استقلال یادآوری کردند که نه‌تنها تمام مطالبات را پرداخت کرده‌اند که حتی بیش از تعهد هم پول به حساب باشگاه استقلال رفته است. آنها واگذاری دوباره پیراهن این تیم به هر شرکت و نهاد دیگر را مطابق قراردادشان حتی فروش مال غیرتلقی کرده و آن را پیگیری قضایی خواهند کرد. اتفاقی که نه‌تنها استقلال را در موقعیت بهتری قرار نخواهد داد که می‌تواند این باشگاه را با دردسر بزرگ تازه‌ای مواجه سازد.