یکی از فینال‌ها

ناکامان در جست‌وجوی اعتبار

بازی استقلال و فولاد از آنچه فکر می‌کنید حساس‌تر است. وقتی قرعه‌کشی لیگ نوزدهم انجام شد، بسیاری از کارشناسان قرعه استقلال را بسیار آسان و مناسب ارزیابی کردند، اما حالا همین قرعه آسان هم می‌رود که پیچیده شود. چیزی که معادلات را به هم زد، شکست آبی‌ها در هفته نخست برابر ماشین‌سازی تبریز بود؛ یک باخت دور از انتظار و شاید ناعادلانه که شرایط باشگاه را به هم ریخت. دیگر نیازی به یادآوری نیست که بعد از این بازی آندرا استراماچونی به بهانه غیبت مترجمش روی نیمکت، رفتارهای عصبی و بسیار تندی نشان داد و یک ستیز تازه را با باشگاه استارت زد. استراماچونی یک هفته پیش از شروع مسابقات تهدید به جدایی از استقلال کرده بود که این موضوع حل شد، اما حالا باخت روز اول دوباره یک گره کور به روابط طرفین زده است. در این شرایط هیچ چیز مثل یک پیروزی شفابخش نمی‌تواند روی زخم استقلال مرهم بگذارد؛ بردی که اگر امروز در نخستین بازی خانگی فصل به دست بیاید، استرا و استقلال را کمی آرام خواهد کرد.

در نقطه مقابل هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی به معنای تشدید بحران در اردوگاه آبی‌ها تلقی خواهد شد. فراموش نکنید استقلال هفته آینده باید به مصاف نفت مسجد سلیمان برود که اگرچه روی کاغذ بازی راحتی است، اما گرمای تابستان خوزستان و ناهمواری زمین مسابقه می‌تواند شرایط را برای شاگردان استراماچونی سخت کند. استقلال در هفته‌های چهارم و پنجم هم با پرسپولیس و ذوب‌آهن (در اصفهان) مصاف می‌دهد که رسما بازی‌های سختی هستند. در نقطه مقابل فولاد هم در روز اول مسابقات برابر نفت آبادان شوکه شد و با یک گل شکست خورد. این آغازی نبود که جواد نکونام دنبالش می‌گشت. آنها هم مثل استقلال دنبال اعاده حیثیت و بازگشت به آرامش در ایستگاه دوم هستند. استقلال برای این بازی محمد دانشگر را به خاطر اخراج در مسابقه قبلی در اختیار ندارد، اما دفاع وسط جدید این تیم یعنی سیاوش یزدانی با رفع محرومیت انضباطی‌اش به ترکیب باز خواهد گشت.

نبرد کلاسیک در تبریز

روز جمعه اما تراکتورسازی در تبریز میزبان پرسپولیس خواهد بود؛ مسابقه‌ای که حالا به جمع بازی‌های کلاسیک و حیثیتی فوتبال ایران افزوده شده است. گابریل کالدرون به لطف چیپ استثنایی مهدی ترابی بازی هفته اول برابر پارس جنوبی جم را با پیروزی پشت سر گذاشت تا آغاز خوبی روی نیمکت سرخ‌ها داشته باشد، اما او می‌داند که برای تداوم این احساس زیبا، حداقل باید یک امتیاز از تبریز به تهران بیاورد. این حرفی است که خود مربی آرژانتینی هم زده و از مسابقه فردا به عنوان یکی از فینال‌های فصل یاد کرده است. آن طرف میدان اما تراکتورسازی فصل را با نتیجه مساوی ناامیدکننده مقابل نفت مسجد سلیمان شروع کرد و حالا برای جلوگیری از یک ناامیدی زودرس در تبریز، باید پرسپولیس را شکست بدهد؛ اتفاقی که پنج سال است تراکتور در انجامش ناتوان مانده. از جمله جذابیت‌های این بازی، روبه‌رو شدن مصطفی دنیزلی با پرسپولیسی‌هاست. سرمربی ترک‌تبار تراکتورسازی در دو مقطع سابقه هدایت پرسپولیس را داشته و هواداران این تیم به شدت او را دوست دارند. جالب اینجاست که دنیزلی برای اولین بار در دوره مدیریت محمدحسن انصاری‌فرد سرمربی پرسپولیس شد؛ کسی که همین چند روز پیش دوباره این حکم را گرفت. برای پرسپولیس در این بازی علیرضا بیرانوند بعد از پایان محرومیت انضباطی‌اش به ترکیب بازخواهد گشت، اما به‌نظر می‌رسد فرشاد احمدزاده به دلیل آسیب‌دیدگی (شاید هم بی‌انضباطی!) غایب باشد. همین‌طور جونیور برزیلی هم هنوز شرایط بازی را پیدا نکرده و بعید است در تبریز به میدان برود.

برنامه مسابقات هفته دوم

پنج‌شنبه، ۷ شهریور

شهر خودرو- شاهین بوشهر..........................۱۸:۳۰

استقلال- فولاد.................................................۱۹:۰۰

سپاهان- ماشین‌سازی....................................۲۰:۰۰

صنعت نفت- نفت مسجد سلیمان..............۲۰:۱۵

جمعه، ۸ شهریور

تراکتور- پرسپولیس.......................................۱۷:۴۵

سایپا- گل‌گهر سیرجان................................۱۹:۰۰

پارس جم- ذوب‌آهن......................................۲۰:۰۰

نساجی- پیکان.................................................۲۰:۰۰