لغو امنیتی بلیت‌فروشی توسط باشگاه‌ها

دراین جلسات متعدد، برخی مسوولان امنیتی کشور به مهدی تاج تذکر جدی داده‌اند درصورتی مجاز به برگزاری مسابقات فصل جدید هستند که کنترل بیشتری روی ورود و حضور تماشاگران دراستادیوم‌ها شکل بگیرد. چند روزپیش گودرزی معاون امنیتی‌انتظامی استانداری تهران در بازدید از مجموعه ورزشی آزادی اعلام کرده بود: «با مجوزی که از وزارت کشور گرفتیم باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال مجاز به بلیت‌فروشی یا عقد قرارداد با شرکت‌های فروش بلیت نیستند و متولی امر فروش بلیت الکترونیکی در ورزشگاه آزادی فقط شرکت توسعه و تجهیز است» و این یعنی یکی از دم دست‌ترین محل‌های درآمدزایی از دست باشگاه‌ها خارج خواهد شد که می‌تواند محل نگرانی برای آنها و هوادارانشان باشد؛ اینکه چگونه پول بلیتی که هوادار می‌پردازد به جیب باشگاه مورد علاقه‌اش خواهد رفت؟ به همین دلیل «دنیای‌اقتصاد» با علی‌اصغر انتظارخیر، مدیر پروژه استقرار سامانه بلیت‌فروشی الکترونیک در ورزشگاه‌های کشورگفت‌وگو کرده و این مسوول از آخرین تغییرات درمورد بلیت‌فروشی الکترونیک و نحوه تقسیم این درآمد توضیح داده است.

او در این خصوص گفت: «فروش بلیت الکترونیکی فوتبال در تمامی استادیوم‌ها برای فصل آینده مصوبه شورای امنیت کشوربوده و ما ملزم به رعایت آن هستیم. شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی موظف شده سامانه‌ای را راه‌اندازی و از طریق آن اقدام به فروش بلیت کند. این سایت آماده شده و به محض شروع لیگ نام آن از طریق رسانه‌ها اعلام می‌شود تا هواداران برای هر بازی اقدام به خرید بلیت کنند. به این ترتیب وضعیت هواداران از مرحله خرید تا نشستن بر روی صندلی مشخص و رصد می‌شود. البته این درخواست فیفا و ای‌اف‌سی هم بوده اما برای جلوگیری از اتفاقات فصل گذشته باید دراین مورد جدی‌تر از قبل فرهنگ‌سازی شود. دراستادیوم آزادی هواداران بلیت خود را طبق شماره صندلی انتخاب و خرید خواهند کرد و باید بر روی همان صندلی بنشینند.

دراستادیوم‌های دیگر نیز تلاش برای شماره‌دار کردن صندلی‌ها ادامه دارد تا فروش بلیت الکترونیک هدفمند شود. هواداربعد از خرید بلیت کارت ملی خود را بر روی گیت‌های جدید گذاشته و پس از تایید شدن اسمش در سامانه می‌تواند وارد استادیوم شود. البته دراین راه سازمان ثبت احوال کشور نیز حضور دارد و در تایید هویت خریداران کمک بزرگی خواهد کرد.» مدیر این پروژه با تاکید به اینکه فروش بلیت الکترونیک در همه استادیوم‌ها به عهده آنها است اعلام کرد باشگاه‌های ذوب‌آهن، پدیده و پارس‌جم درحال‌حاضر بیشتر از سایر باشگاه‌ها شرایط فروش بلیت را دارند: «استادیوم‌های لیگ برتری به‌صورت مجزا نمی‌توانند اقدام به فروش بلیت الکترونیک کنند. البته برخی از ورزشگاه‌ها با نواقصی مثل آماده نبودن گیت‌ها و مشکلات اینترنت روبرو هستند که در جلسه‌ای که به‌زودی برگزار می‌شود، درخصوص آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. البته یک شرکت خصوصی هم مدعی شده می‌تواند تمامی این مشکلات را حل کرده و درتمام شهرهای کشور اقدام به فروش بلیت کند که درخصوص این درخواست هم تصمیم‌گیری خواهد شد.»

واریزسریع پول به حساب باشگاه‌ها

حالا مهم‌ترین پرسش برای باشگاه‌ها این است که چگونه می‌توانند پول بلیت‌فروشی را از شرکت توسعه دریافت کنند وآیا این شرکت بابت اقداماتش درصدی از این عدد را به خود اختصاص خواهد داد یا خیر: «دراین بلیت‌فروشی هیچ سود مالی به شرکت توسعه و تجهیز نخواهد رسید. چند ساعت پس از فروش بلیت هم پول باشگاه‌ها به حساب آنها واریزخواهد شد. البته همه پول بلیت‌فروشی متعلق به باشگاه‌ها نیست و مدیران آنها اعلام خواهند کرد که چند درصد به سازمان لیگ، هیات استان یا نیروی تامین امنیت و غیره خواهد رسید!» مدیر پروژه فروش بلیت الکترونیک درپاسخ به سوالی درمورد اینکه چرا بلیت‌فروشی به باشگاه‌ها واگذار نمی‌شود نیز گفت: «به‌جز تاکید مقام‌های امنیتی که ازاین فصل خواستار انجام این کار توسط شرکت توسعه هستند باشگاه‌ها به دلیل ضعف سیستم‌های سخت‌افزاری و برخی دیگر از مشکلات مثل عدم شفافیت حساب‌ها و عدم دسترسی به سوابق ثبت‌احوال قادر به انجام این کار نیستند.» اما سوال دیگر اینکه آیا این اختیار به معنی آن خواهد بود که قیمت بلیت هم برای فصل جدید توسط این شرکت تعیین می‌شود: «خیر، ما نقشی در تعیین قیمت نخواهیم داشت وخود باشگاه‌ها و فدراسیون دراین‌خصوص تصمیم‌گیری خواهند کرد.» انتظارخیر در بخش پایانی درخصوص افزایش موارد امنیتی توضیح داد: «بحث امنیت در فصل پیش‌رو بسیار مهم است و برای تشخیص افراد خاطی در استادیوم‌ها به‌صورت آزمایشی ۴ دوربین اسکن چهره در ورودی استادیوم آزادی نصب خواهد شد.»