ادامه مبارزه با بازیکن‌سالاری

بی‌گمان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دوران کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی، مبارزه او با بازیکن‌سالاری بود. قبل از کی‌روش افشین قطبی هدایت تیم‌ملی را بر عهده داشت که در آن دوران شاهد یک هرج‌ومرج کامل و از سکه افتادن اعتبار و ارزش پیراهن تیم‌ملی بودیم. در دوران یک ساله حضور قطبی در تیم‌ملی، شاید بالغ بر ۲۰ بازیکن بعد از دعوت به اردو به دلایل شخصی از پوشیدن پیراهن تیم‌ملی خودداری کردند که این مساله ناپسند به یک اپیدمی در تیم اول ایران تبدیل شد. کی‌روش اما با حذف مشهور مهدی رحمتی و هادی عقیلی از تیم‌ملی، چنان میخش را محکم کوبید که همه بازیکنان موقع حرف زدن در مورد تیم‌ملی شش‌دانگ حواس‌شان را جمع می‌کردند؛ مبادا مرد پرتغالی ناخشنود شود و نسخه آنها را بپیچد. حالا هم از ویلموتس انتظار می‌رود این میراث معنوی بزرگ را حفظ کند و اجازه ندهد تیم‌ملی یک بار دیگر به محله «برو بیا» تبدیل شود؛ مخصوصا که شنیده می‌شود خود او هم هنگام حضورش روی نیمکت تیم‌ملی بلژیک چنین روحیاتی داشته است.

حفظ روند جوانگرایی

تیم‌ملی ایران طی دوران هفت ساله حضور کارلوس کی‌روش، در چهار مرحله به تدریج جوان شد و حالا انتظار می‌رود با توجه به فاصله قابل‌توجه باقی مانده تا جام‌جهانی بعدی، این روند توسط مارک ویلموتس ادامه بیابد. درحال‌حاضر سه کاپیتان تیم‌ملی که در تراکتورسازی توپ می‌زنند، جزو بازیکنان مسن تیم هستند و به احتمال فراوان غیر از احسان حاج‌صفی آن دو نفر دیگر (شجاعی و دژاگه) برای جام‌جهانی بعدی در دسترس نخواهند بود. این مساله در مورد برخی دیگر از بازیکنان تیم‌ملی هم صدق می‌کند که از جمله آنها می‌توان به پژمان منتظری، وریا غفوری، وحید امیری و امید ابراهیمی اشاره کرد. سن این نفرات باید با عدد ۴ جمع شود تا بدانیم در جام‌جهانی بعدی چقدر می‌توانند قابل استفاده باشند. بنابراین حتما خود ویلموتس هم می‌داند زمان مناسب برای جوان کردن تیم، همین حالاست.

بازگرداندن وفاق

این شاید بخش تاریک روزهای آخر حضور کی‌روش در ایران بود؛ جایی که او با رقم زدن برخی مجادلات کاذب داخلی، وفاق و همدلی همیشگی حول محور تیم‌ملی را تحت‌الشعاع قرار داد. در این مورد کار به جایی رسید که بعضی‌ها صراحتا برای تیم‌ملی آرزوی ناکامی می‌کردند یا دست‌کم مدعی بودند احساس خاصی نسبت به این تیم ندارند. انتظار می‌رود ویلموتس با تصحیح آن اشتباهات، از شکل‌گیری هرگونه فضای دوقطبی خودداری کند و تیم‌ملی را تیم «همه مردم ایران» نگه دارد.