جنگ جام در جم

دوگانه ابدی پرسپولیس- سپاهان

حالا دیگر معادلات قهرمانی فقط و فقط دو حالت دارد؛ یا پرسپولیس قهرمان می‌شود یا سپاهان. این انگار یک دوگانه ابدی است. پرسپولیس و سپاهان که در این سال‌ها رقابت تنگاتنگ و پرحاشیه‌شان به لقب «ال‌کلاسیکو» هم مزین شده، در لیگ و جام‌حذفی مدام به پر و پای هم پیچیده‌اند و بارها و بارها مصاف‌های سرنوشت‌ساز داشته‌اند. در لیگ دوم حرفه‌ای این دو تیم مدعیان اصلی قهرمانی بودند که آن سال سپاهان قهرمان شد، در لیگ هفتم باز شاهد همین کورس بودیم که این بار سرخپوشان با گل معروف سپهر حیدری در دقیقه ۹۶ به مقام قهرمانی دست یافتند و حالا دوباره شاهد یک کورس میلی‌متری دیگر بین این دو تیم پرسابقه خواهیم بود. به این لیست باید انبوه جدال‌های حساس در جام‌حذفی را را هم اضافه کرد. جالب است که امسال سرخ و زرد، هم در لیگ و هم در حذفی با هم رقابت دارند و بعد از روشن شدن تکلیف لیگ هجدهم، روز هشتم خرداد شاهد نبرد دوباره دو تیم در نیمه‌نهایی جام‌حذفی خواهیم بود.

فعلا اما فقط لیگ مهم است؛ جایی که پرسپولیس ۵۸ امتیازی برای قهرمانی به یک مساوی از زمین پارس‌جنوبی‌جم نیاز دارد؛ اما سپاهان ۵۵ امتیازی باید استقلال خوزستان را در اصفهان ببرد و البته منتظر شکست پرسپولیس در جم باقی بماند. طبعا روی کاغذ شانس پرسپولیس برای قهرمانی بیشتر است. آنها امسال فقط یک باخت در زمین فولاد داشته‌اند. از سوی دیگر پارس جم هم در ۱۱ بازی آخرش تنها یک پیروزی داشته. اینها یعنی نباید کسب نتیجه مساوی برای سرخپوشان در جم کار سختی باشد؛ اما امروز بهتر از همیشه می‌دانید که فوتبال اصلا به ساز پیش‌بینی‌ها نمی‌رقصد. داستان نیمه‌نهایی‌های شگفت‌انگیز لیگ قهرمانان اروپا هنوز پیش چشم همه دنیاست، اما اگر زیاد اهل دنبال کردن فوتبال اروپا نیستید، می‌توانید به لیگ اول حرفه‌ای در ایران نگاه کنید؛ جایی که استقلال می‌توانست با گرفتن یک مساوی از ملوان در انزلی قهرمان شود، اما باخت و جام را تقدیم پرسپولیس کرد.

لابد شاگردان برانکو هم به خوبی به این مساله واقف هستند؛ چون اگر نباشند تاوان سختی خواهند داد. پرسپولیس برای این بازی غایب جدید و مهمی ندارد. شایعه محرومیت مهدی ترابی درست نبود و بیرانوند هم بعد از رفع محرومیتش به ترکیب برمی‌گردد، اما بشار رسن کتفش را جراحی کرده و تا فصل بعد قادر به بازی نخواهد بود. پارس‌جنوبی‌جم هم با مهدی تارتار هیچ انگیزه جدولی خاصی ندارد، اما دنبال شکست پرسپولیس و تاریخ‌سازی خواهد بود؛ درست مثل محمد علوی و تیم سقوط‌کرده استقلال خوزستان که حتما امشب با بیشترین تلاش مقابل سپاهان قرار می‌گیرند تا شاید نقشی در تعیین معادلات قهرمانی داشته باشند.

جنگ سهمیه بین تراکتور و پدیده

پدیده مشهد، تیم قابل احترام امسال ۵۳ امتیازی است و برای کسب سهمیه حضور در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا باید ماشین‌سازی را در تبریز شکست بدهد. درحال‌حاضر تراکتورسازی با ۵۱ امتیاز روی پله پنجم جدول است و برای آسیایی شدن علاوه بر کسب پیروزی مقابل فولاد، باید منتظر توقف شاگردان یحیی گل‌محمدی در تبریز باشد. درحال‌حاصر تفاضل گل تراکتور بهتر از پدیده است و اگر پدیده برنده نباشد، با پیروزی تیم لیکنز سرخپوشان تبریزی به پله چهارم صعود خواهند کرد. جالب است که تکلیف تیم اول زنوزی را تیم دومش روشن می‌کند و اگر ماشین‌سازی پدیده را متوقف کند، کمک بزرگی به آسیایی شدن تراکتورسازی خواهد کرد. تیم چهارم امسال در صورتی سهمیه آسیایی کسب می‌کند که از بین پرسپولیس و سپاهان یکی قهرمان جام‌حذفی شود. در غیر این صورت قهرمانی احتمالی داماش گیلانیان در آن مسابقات، چهارم شدن در لیگ امسال را کاملا بی‌فایده خواهد کرد.

جنگ بقا بین رشت و مسجد سلیمان

در انتهای جدول هم استقلال خوزستان قبلا افتاده و باید تکلیف تیم دوم سقوط‌کننده از بین نفت مسجد سلیمان و سپیدرود رشت روشن شود. نفت ۲۱ امتیازی در خانه خودی میزبان ذوب‌آهن است و اگر تیم اوج گرفته منصوریان را ببرد تحت هر شرایطی در لیگ باقی خواهد ماند. سپیدرود ۲۰ امتیازی اما در ورزشگاه آزادی کار سختی برابر استقلال تهران خواهد داشت. شاگردان نادر دست‌نشان باید استقلال کم‌انگیزه را ببرند و منتظر توقف نفت مسجدسلیمان برابر ذوب‌آهن بمانند.

برنامه مسابقات همزمان که همگی از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز می‌شود به شرح زیر است.

پارس‌جنوبی‌جم.....................پرسپولیس تهران، داور:  اشکان خورشیدی

سپاهان اصفهان.............................استقلال خوزستان، داور: کوپال ناظمی

استقلال تهران.....................................سپیدرود رشت، داور:  علیرضا فغانی

نفت مسجدسلیمان...................ذوب‌آهن اصفهان، داور:  مهدی سید علی

ماشین‌سازی تبریز...........................پدیده مشهد،داور: محمدرضا اکبریان

فولاد خوزستان...............................تراکتورسازی تبریز، داور: پیام حیدری

سایپا تهران.......................................صنعت نفت آبادان، داور: یاسر همرنگ

نساجی مازندران..........................................پیکان تهران، داور: رضا مهدوی