عصرانه با صعود

واقعیت آن است که ویتنام در مسابقه اولش برابر عراق، به‌خصوص در وقت نخست نمایش بسیار سزاوارانه‌ای ارائه داد و توانست حریف را غافلگیر کند. آنها حتی دو بار از عراق جلو افتادند، اما در نهایت تنها کم‌تجربگی باعث شد این تیم گل‌های آماتوری دریافت کند و دست خالی از زمین بیرون برود. از قضا خود کارلوس کی‌روش هم از جمله تماشاگران ویژه این بازی بود و حتما متوجه نمایش منظم ویتنامی‌ها، اصرار آنها روی حفظ توپ و البته سرعت تیمی قابل‌توجه آنها شده است. به این ترتیب انتظار می‌رود امروز تیم‌ملی کشورمان کار سخت‌تری را نسبت به مسابقه اول پیش رو داشته باشد؛ مخصوصا که ویتنام برای محقق کردن رویای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی، نیاز دارد از مسابقه امروز امتیاز بگیرد. امسال جام‌ملت‌های آسیا برای نخستین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود و علاوه بر دو تیم برتر گروه‌ها، بهترین تیم‌های سوم هم شانس حضور در یک‌هشتم نهایی را خواهند داشت. ناگفته پیداست ملی‌پوشان کشورمان در صورت کسب امتیازات کامل بازی امروز، صعودشان به مرحله بعد را قطعی خواهند کرد.

کی‌روش توپ را به زمین وزارت  انداخت

دیروز اما کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از این مسابقه شرکت کرد. اگر از تعارفات معمول در مورد قدرت تیم حریف و جدی گرفته شدن ویتنام از سوی ملی‌پوشان ایرانی صرف‌نظر کنیم، بی‌تردید مهم‌ترین جملات کی‌روش در این کنفرانس جایی بود که او در مورد آینده‌اش صحبت کرد و به صراحت گفت وزارت ورزش مانع از تمدید قرارداد او شده است. این روزها خبرهای زیادی در مورد حضور قریب‌الوقوع کی‌روش روی نیمکت تیم‌ملی کلمبیا به گوش می‌رسد و حتی نشریه معتبر مارکا هم گزارش داده کارلوس بعد از جام‌ملت‌ها روی نیمکت این تیم خواهد نشست. کی‌روش دیروز به بهانه پاسخ دادن به پرسشی در همین مورد، وزارت ورزش را زیرسوال برد و مطالبی گفت که بازتاب‌های زیادی داشته است. سخنان مرد پرتغالی را بخوانید: «الان زمان مناسبی برای مطرح کردن این‌گونه صحبت‌ها نیست. چون باید تا بی‌نهایت تمرکز و انگیزه‌مان را در بازی مقابل عراق و ویتنام نشان دهیم. الان زمانی نیست که بخواهم در مورد مساله‌ای فکر کنم یا تمرکزم را برای مسائل دیگری بگذارم. تنها مطلبی که از آن مطمئن هستیم این است که مسوولان فوتبال ایران با نظارت وزارت ورزش از ماه جولای به بعد نخواستند ماندن من طولانی‌تر شود، ولی درحال‌حاضر وظیفه دشوار و بی‌نهایت مهمی را پیش‌رو داریم، آن هم بازی‌هایی است که باید انجام دهیم. با تمرکز بالا هم روی این مساله فکر می‌کنیم و تاکید می‌کنم یکی از قوی‌ترین خانواده‌های فوتبالی هستیم. از لحاظ اتحاد و همدلی که بین اعضای کادر و بازیکنان است، شرایط فوق‌العاده‌ای در تیم وجود دارد.»

وینگادا در کنار تیم

با اعلام کی‌روش اما نلو وینگادا، مربی پرتغالی سابق پرسپولیس و تیم‌ملی امید که دوستی نزدیکی هم با کارلوس دارد، از حالا به‌عنوان عضو افتخاری در جام‌ملت‌های آسیا در کنار کادرفنی تیم‌ملی خواهد بود. دیروز کی‌روش در این مورد گفت: «در طول مربیگری دوستان و متحدانی در سراسر دنیا داشتم که همیشه به من کمک کردند. این دوستان در ۸ سال گذشته بدون هیچ چشم‌داشتی به من کمک کردند. این بار نلو وینگادا به ما کمک خواهد کرد. تیم‌ملی از ابعاد مالی با مشکلاتی روبه‌رو است. این دوستان توقعات‌شان وفاداری و کمک به تیم بوده است مثل آقای دکتر کریک و نلو وینگادا. خیلی خوشبختم که این دوستان را دارم که من را در راستای رسیدن به موفقیت کمک می‌کنند.» وینگادا در گذشته هم با همین شرایط کنار کی‌روش و تیم‌ملی حضور داشته است. موضوع به سه بازی پایانی تیم کشورمان در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برابر قطر، لبنان و کره‌جنوبی مربوط می‌شود که با کمک وینگادا، ایران هر سه مسابقه را برد و صعود کرد.

سایر مسابقات

امروز اما دو تیم هم‌گروه ایران یعنی یمن و عراق از ساعت ۱۷ به مصاف هم می‌روند تا روز دوم مسابقات گروه چهار به پایان برسد. در آخرین بازی امروز نیز عربستان و لبنان از گروه پنجم از ساعت ۱۹:۳۰ با هم ملاقات خواهند کرد.