کلیدواژه؛ طارمی!

جان تازه در خط آتش

نکته ویژه و روحیه‌بخش برای ایران در بازی با قطر، درخشش مهاجمان تیم‌ملی بود. مهدی طارمی که تک‌گل ایران برابر فلسطین را به‌ثمر رسانده بود، در این دیدار هم موفق به گلزنی شد تا نشان بدهد روزهای کابوس‌وار نیم‌فصل اول را پشت‌سر گذاشته است. طارمی در الغرافه قطر انتظارات را برآورده نکرد و تقریبا روزی نبود که رسانه‌ها، کارشناسان یا هواداران علیه او موضع نگیرند. همین سه روز پیش سرمربی الغرافه در مصاحبه‌ای گفته بود طارمی برای آنها کیفیت لازم را نداشته و باید در موردش تصمیم جدی بگیرند. در این فضا خیلی‌ها فکر می‌کردند او نمی‌تواند مهره قابل اتکایی برای ایران در جام‌ملت‌ها باشد، اما حالا طارمی نشان می‌دهد آمادگی خوبی دارد. گل به قطر، سیزدهمین گل ملی طارمی بود. دیگر گل تیم کشورمان در این مسابقه را هم سردار آزمون به‌ثمر رساند؛ بازیکنی که به‌خاطر افت فنی‌اش طی ماه‌های گذشته به شدت تحت فشار قرار داشت. سردار که بعد از نمایش بحث‌برانگیز در جام‌جهانی از تیم‌ملی هم خداحافظی کرد، حالا درست در مهم‌ترین روزها نشانه‌هایی از بازگشت بروز می‌دهد. آزمون در ۱۴ ماه گذشته تنها یک گل برای تیم‌ملی به‌ثمر رسانده بود، اما برابر قطر بعد از ۱۲ مسابقه پای او به گلزنی باز شد.

طارمی- پرسپولیس؛ جدی‌تر از قبل

درخشش طارمی در دو بازی دوستانه تیم‌ملی اما بار دیگر روی معادلات بازار نقل‌وانتقالات هم تاثیر گذاشت. طی هفته‌های گذشته اخبار زیادی از احتمال حضور یک نفر از بین طارمی و قوچان‌نژاد در پرسپولیس به گوش می‌رسید. سرخپوشان ابتدا تمرکزشان را روی جذب گوچی گذاشتند، اما ظاهرا یک اختلاف ۲۰۰ هزار دلاری در مذاکرات وجود داشت که فعلا همه چیز را مسکوت نگه داشته است. به این ترتیب ممکن است بار دیگر بحث حضور احتمالی طارمی در پرسپولیس جدی‌تر شود. دیروز برخی رسانه‌ها مدعی شدند برانکو عملکرد طارمی در اردوی تیم‌ملی را تحت نظر دارد و از کرواسی به مدیران باشگاه پیغام داده به درخشش او دقت کنند. طارمی اگر بتواند به‌طور رایگان از الغرافه رضایت‌نامه بگیرد، گزینه جدی پرسپولیس در پنجره زمستانی خواهد بود. این درحالی است که همزمان بحث حضور احتمالی یک مهاجم کروات در جمع قرمزها هم مطرح است. آنچه مسلم است پرسپولیس به‌زودی یک مهاجم نوک جذب خواهد کرد و شاید به‌خاطر همین باشد که بحث جدایی قریب‌الوقوع گادوین منشا از پرسپولیس جدی‌تر از قبل شده است. دیروز خبر رسید باشگاه صنعت نفت آبادان برای جذب منشا درخواست رسمی برای پرسپولیس فرستاده و شاید سرخ‌ها بدشان نیاید برای سبک کردن هزینه‌ها و مخصوصا مخارج دلاری باشگاه، منشا را در نیم‌فصل پایانی قراردادش قرض بدهند. البته این مساله بیش از هر چیز دیگری منوط به جذب یک مهاجم باکیفیت خواهد بود.


وضعیت مبهم جهانبخش

شاید یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های کارلوس کی‌روش درحال‌حاضر، مصدومیت علیرضا جهانبخش باشد؛ بازیکنی که هفته‌هاست بازی نکرده و همچنان قادر به حضور در تمرینات گروهی نیست. جهانبخش درحالی اردوی قطر را به پایان می‌برد که کنار تیم فقط به کارهای انفرادی مشغول بود. به این ترتیب و از آنجا که علی قلی‌زاده هم به‌خاطر آسیب‌دیدگی خط خورده، پست وینگر راست برای کی‌روش تبدیل به یک معمای بزرگ خواهد شد؛ معمایی که شاید با استفاده از مهدی ترابی در این پست حل شود.