شیرین؛ شبیه خدمت سربازی!

میانگین باورنکردنی؛ ۲ امتیاز از هر بازی

پرسپولیس در این مدت مجموعا ۵۸ بازی در تمام جام‌ها انجام داد. آنها ۳۳ بازی‌شان را بردند، ۱۷ بار مساوی کردند و ۸ بازی را هم باختند. اگر مسابقات لیگ قهرمانان و جام‌حذفی را هم به‌صورت امتیازی حساب کنیم، میانگین پرسپولیس در تمام دوران محرومیت دقیقا ۲ امتیاز از هر مسابقه می‌شود. پرسپولیس طی دوران محرومیت، ۳۸ بازی در لیگ برتر انجام داد و ۸۱ امتیاز گرفت. میانگین‌۲/ ۲ امتیاز از هر بازی که نشان می‌دهد چرا آنها هم فصل گذشته و هم این فصل، یکی از بهترین‌های فوتبال ایران بوده‌اند. فصل پیش پرسپولیس از ۲۳ بازی در دوران محرومیت ۵۰ امتیاز گرفت و با میانگین ۱۷/ ۲ امتیاز از هر بازی قهرمان شد. این فصل آنها چند بازیکن دیگر هم از دست دادند اما با این حال، هیچ باختی ندادند و با ۳۱ امتیاز از ۱۵ بازی و میانگین ۰۶/ ۲ امتیاز، در پایان نیم‌فصل جزو سه تیم بالای جدول هستند. در لیگ قهرمانان پرسپولیس در سخت‌ترین روزهایش، بهترین نتایج تاریخش را کسب کرد.

در لیگ قهرمانان ۲۰۱۷ آنها در نیمه نهایی، قربانی خبر محرومیت و فشار روانی آن روی تیم شدند و بدجوری به الهلال باختند. به این ترتیب از دو بازی دوران محرومیت در آن تورنمنت، یک باخت و یک مساوی حاصل کار پرسپولیس شد. سال ۲۰۱۸ اما آنها با ۷ برد، ۳ مساوی و ۴ باخت، تا فینال لیگ قهرمانان پیشروی کردند. آنها باخت به السد در مرحله گروهی و باخت به الجزیره و الدحیل در مرحله حذفی را در بازی برگشت جبران کردند و نمادی از بازگشت‌های دور از انتظار برای هواداران‌شان ساختند با این وجود بازی‌های پرسپولیس در جام حذفی پرتعداد نبود. فصل پیش پرسپولیس نفت تهران و بادران را برد و پس از مساوی با صنعت نفت، در ضربات پنالتی باخت و حذف شد. این فصل هم به‌خاطر فشردگی زیاد لیگ و لیگ قهرمانان، آنها فقط یکی از بازی‌های‌شان را برگزار کردند و توانستند نود ارومیه را شکست دهند.

رازهای پیروزی

در این مدت راجع ‌به چرایی موفقیت پرسپولیس در دوران محرومیت مسائل زیادی مطرح شده و کارشناسان و تحلیلگران مختلف از زاویه نگاه خودشان موضوع را بررسی کرده‌اند. با این وجود همان‌طور که خود بازیکنان هم بعد از بازی با پارس جنوبی در تونل ورزشگاه آزادی گفتند، همدلی و اتحاد کم‌نظیر تیمی یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در این دوران سخت بود. به همین بازی با پارس نگاه کنید؛ گل اول پرسپولیس که در همان نیمه نخست به‌ثمر می‌رسد و اصلا هم دراماتیک یا خاص نیست، باعث می‌شود تمام اعضای نیمکت تیم تا پرچم کرنر بدوند و در جشن گل علی علیپور شرکت کنند. در درجه اول همین روحیه بود که تیم را در تندباد حوادث حفظ کرد. طبعا اما از کنار مسائل فنی هم نباید بی‌تفاوت عبور کرد. برانکو ایوانکوویچ یک مربی کارکشته و توانمند است که از زمان حضورش در پرسپولیس حسابی به‌کار این تیم آمده. او در دو سال اول توانست اعتبار خوبی برای خودش و تیم جمع کند و نهایتا در سال سوم که مصادف با محرومیت بود، این نفوذ و مقبولیت به‌کار کل مجموعه آمد. پرسپولیسی‌ها به او اعتماد کردند و حتی زمانی که این مربی با وجود محرومیت از جذب بازیکن روی نام محسن مسلمان خط قرمز کشید، کسی اجازه اعتراض به خودش نداد.

 از سوی دیگر با وجود جدایی تعداد زیادی از بازیکنان کلیدی تیم، بین آنهایی که باقی‌مانده بودند همچنان فوتبالیست‌های باکیفیتی به چشم می‌خورد. جلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، کمال کامیابی‌نیا، سیامک نعمتی، بشار رسن، علی علیپور و گادوین منشا از جمله نفراتی بودند که در کیفیت و کارآیی آنها شکی وجود ندارد. همچنین بازگشت امید عالیشاه و احمد نوراللهی از خدمت سربازی هم درست به موقع به فریاد قرمزها رسید. طبق قوانین فیفا، بازگشت بازیکنانی که به‌صورت قرضی جدا شده‌اند، مشکلی برای تیم محروم به‌وجود نمی‌آورد و همین قانون کمک کرد امید و احمد به‌شدت به‌کار پرسپولیس بیایند. در مجموع این یک تجربه سخت و عجیب بود که به شکل غیرمنتظره‌ای خوش گذشت، اما شاید دیگر هیچ‌کس راضی به تجربه دوباره‌اش نیست. شاید چیزی شبیه خدمت سربازی؛ خیلی از سربازها بعد از ترخیص، از دوران خدمت‌شان به نیکی یاد می‌کنند، اما هیچ‌کدام‌شان راضی نیستند دوباره خدمت کنند! امید که با درس گرفتن از این اتفاقات دیگر هیچ تیم ایرانی با محرومیت از نقل‌وانتقالات مواجه نشود.