اولین شنبه، بعد از پایان مهلت

محمدرضا ساکت که از زمان جدایی علیرضا اسدی از فدراسیون فوتبال جانشین او شده بود، مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها می‌شد. با این وجود چه او و چه سایر اعضای بازنشسته هیات‌رئیسه و البته شخص مهدی تاج منتظر تعیین تکلیف فدراسیون فوتبال بودند. حتما اطلاع دارید که طی هفته‌های اخیر اصلی‌ترین بحث در این مورد، راجع‌به این بوده که فدراسیون فوتبال به‌عنوان یک نهاد غیردولتی مشمول این قانون نمی‌شده است. در همین راستا تلاش‌ها برای ابقای مهدی تاج حداقل با ماده و تبصره‌هایی مثل بازگشت به‌کار جانبازانی که زودتر از موعد بازنشسته شده‌اند، اوج گرفت. شاید در این فضا بقیه بازنشسته‌های فوتبال هم که تعدادشان کم نیست، تصور می‌کردند می‌توانند به‌کار ادامه بدهند، اما تغییر ساکت درست در روز پایان مهلت قانونی، پیام‌های روشن زیادی داشت. ساکت مهره بسیار نزدیک به مهدی تاج بود و رئیس فدراسیون حتی در اوج انتقادات از حضور او در سمت دبیرکلی هم از وی حمایت کرد، اما حالا پانزدهم آذر با حذف ساکت همراه شده تا بقیه بازنشسته‌های فدراسیون هم بیش از پیش نگران جایگاه‌شان باشند. اتفاقی که رخ داده شاید یک پیام بیشتر نداشته باشد؛ اینکه اگر قرار به مستثنی شدن فدراسیون فوتبال هم باشد، این فقط شخص مهدی تاج است که به‌کارش ادامه می‌دهد؛ ترفندی برای اجرای همزمان قانون و البته جلوگیری از تنبیه فیفا.

جنجال‌ها بر سر انتصاب جدید

کسی که به‌عنوان جانشین محمدرضا ساکت، فعلا به سمت سرپرستی دبیر کل فدراسیون فوتبال منصوب شده ابراهیم شکوری است؛ یک فوتبالیست نه‌چندان قدیمی که حضور او از دو جنبه بحث‌برانگیز شده است. مساله نخست، سابقه عضویت کوتاه‌مدت شکوری در پرسپولیس است. او که تازه ۳۴ سال دارد، در باشگاه‌های سایپا و پیام مشهد توپ زده و البته سه فصل هم برای پرسپولیس بازی کرده است؛ هرچند هرگز مهره مهم و تاثیرگذاری در این تیم نبوده. حالا اما همین سابقه دستمایه اعتراض برخی هواداران استقلال شده و آنها نگران هستند که فدراسیون به سمت رقیب سنتی‌شان تمایلات رنگی پیدا کند. بخش دوم جنجال‌ها اما جنبه اداری و حقوقی دارد. گذشته از اینکه شکوری فاقد سابقه اجرایی کافی برای تصدی چنین پست مهمی است، در بدنه فدراسیون فوتبال هم برخی انتصاب او را خارج از مقررات می‌دانند.

مثلا هدایت‌الله ممبینی، عضو هیات‌رئیسه فدراسیون از این دسته است. ممبینی دیروز در مورد انتصاب ناگهانی شکوری به خبرگزاری تسنیم گفت: «در جریان انتخاب سرپرست دبیرکلی نبودیم. دبیرکل طبق اساسنامه باید ۱۰ سال سابقه مدیریتی داشته باشد که این انتخاب (انتخاب شکوری) طبق بندهای اساسنامه نیست و باید حل شود. سرپرست را می‌توانند انتخاب کنند، اما برای حکم دبیرکلی، باید رای خود را از هیات‌رئیسه بگیرند و خود این موضوع چالش بزرگی است. اساسنامه باید اجرایی شده و ما به‌عنوان امانت‌دار فوتبال، باید برای بندهای آن احترام قائل شویم.» ممبینی در مورد اینکه چرا تاج روز پنج‌شنبه، یعنی در آخرین مهلت استعفای بازنشسته‌ها در فدراسیون حاضر نشده هم حرف جالبی می‌زند: «شاید ایشان جایی بیرون از فدراسیون بوده است!»

اصلاحات شامل فدراسیون‌ها نمی‌شود

در عین حال اما بعد از بیانات اخیر رهبری در مورد لزوم اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها، این احتمال به‌وجود آمد که شاید اصلاحات مزبور شامل بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال هم بشود. با این وجود دست‌کم یکی از نمایندگان مجلس آب پاکی را روی دست فدراسیون‌نشین‌ها ریخته است. احسان قاضی‌زاده‌هاشمی در روز پایانی مهلت بازنشسته‌ها در گفت‌وگو با اخبار ورزشی تلویزیون در این مورد گفت: «از ۱۴ فدراسیونی که باید تغییرات انجام می‌دادند با کمک وزارت ورزش ۱۲ فدراسیون کار خود را به‌خوبی پیش بردند. تنها دو فدراسیون دیگر مانده است که درگیر تکذیب و تایید هستند و یکی از آنها هم تغییرات را شروع کرده است. این نکته را باید بگویم که ما این قانون را برای کلیه مردم و‌ دستگاه‌های د‌ولتی و حکومتی درنظر گرفته‌ایم. قانون ویژه‌ای هم برای فدراسیون‌ها وجود ندارد و همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی باید آن را اجرا کنند.»

نماینده فریمان در مورد اصلاح قانون هم می‌گوید: «این موضوع تازه در دستور کار مجلس قرار گرفته است. کمیسیون جوانان، کمیسیون اجتماعی و مرکز پژوهش‌ها به‌عنوان متولی آن را پیگیری می‌کنند و برای آینده است. اما این را بدانید این اصلاحیه به هیچ‌ عنوان مربوط به ورزش نمی‌شود. قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در حوزه‌های مختلف اجرا شده و مطالبه عمومی مردم است. به خصوص در ورزش که تمامی مردم و پیشکسوتان از ما انتظار داشتند مدیران غیرورزشی و سالخورده بروند و پوست‌اندازی بشود. هدف این قانون چرخش بین نسلی است و رهبری هم به علت اینکه حلقه بسته مدیریتی را می‌شکند از آن تمجید کردند.»

امروز، روز سرنوشت پرسپولیس

اما فدراسیون فوتبال تنها مجموعه مهم ورزشی نیست که با تغییرات اجباری به خاطر اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها مواجه شده؛ چه اینکه همین اتفاق در پرسپولیس هم رخ داده و حمیدرضا گرشاسبی به علت بازنشستگی قادر به ادامه حضور در این باشگاه نیست. مدیرعامل پرسپولیس البته روز پنج‌شنبه در محل کارش حاضر شد، اما پس از آن به دیدار وزیر ورزش رفت. گرشاسبی دیروز به خبرگزاری فارس گفت تکلیف او و باشگاه خیلی زود روشن می‌شود: «فکر می‌کنم دیگر همه چیز مشخص شده است. قرار بود باشگاه پرسپولیس مجوز ورود به عرصه خصوصی‌سازی را بگیرد تا با استفاده از این موضوع مدیران فعلی باقی بمانند، اما در این مورد اتفاقی نیفتاد. با این وجود تا فردا (امروز) مشخص خواهد شد که در پرسپولیس می‌مانم یا نه. شما که این همه صبر کردید، یک روز دیگر هم تحمل کنید.»

مدیرعامل سرخپوشان در مورد دیدارش با وزیر ورزش هم سخن می‌گوید، هرچند حرف‌های گرشاسبی بوی امیدواری نمی‌دهد: «آقای سلطانی‌فر به من گفت تا روز شنبه صبر کن تا اگر مجوز صادر شد بتوانم در پرسپولیس کار کنم اما من به او گفتم که خواهش می‌کنم به‌خاطر من در معذوریت نباشید و نگرانی هم به خودتان راه ندهید؛ چراکه در این مدت همه کارها را انجام دادیم و اجازه ندادیم کاری روی زمین بماند. با این همه قرار است همه چیز مشخص شود هرچند بعید می‌دانم اتفاقی در این باره رخ بدهد. به هر حال ورزش همین است و وقتی شما یک روز می‌آیید، یک روز هم باید بروید. امیدوارم که هر اتفاقی قرار است رخ بدهد، خیر و صلاح پرسپولیس در آن باشد. فعلا باید ببینیم قرار است چه رخ بدهد و ما هم منتظر هستیم. شاید رفتنی شدیم و شاید هم ماندیم. به همین دلیل چیزی قطعی نیست.»