جذابیت اضافه

سیر نزولی یک امپراتور

افشین قطبی تابستان ۸۶ به فوتبال ایران معرفی شد. او که سابقه دستیاری و بیشتر کار آنالیزوری در تیم‌ملی کره‌جنوبی را داشت، به شکلی غیرمنتظره در ابتدای لیگ هفتم سرمربی پرسپولیس شد. همیشه روا‌یت‌های متناقض زیادی در مورد آن مقطع وجود داشته است. برخی می‌گویند ابتدا قرار بوده حمید استیلی سرمربی پرسپولیس باشد و قطبی کنار او کار کند، اما در لحظه آخر با پیشنهاد خود استیلی شرایط تغییر کرده است. هر چه بود قطبی به شکلی تاریخی و دراماتیک پرسپولیس را قهرمان فوتبال ایران کرد؛ تیمی که در کورس بالای جدول ۶ امتیازش را هم به‌خاطر جریمه فیفا از دست داد، اما با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری به سپاهان در هفته پایانی لیگ برتر قهرمان کشور شد. پس از آن قطبی فصل درخشانی را با پرسپولیس پرستاره لیگ هشتم سپری نکرد و در میانه‌های فصل به‌طور ناگهانی نیمکت این تیم را ترک کرد. قطبی بعدتر در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی مطالبی علیه ایران به زبان آورد، اما در کمال شگفتی مدتی بعد سرمربی تیم‌ملی کشورمان شد.

او در سه بازی پایانی مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۰ سرمربی ایران بود و نتوانست با تیم کشورمان صعود کند. پس از آن قطبی در فضایی پر تنش وارد جام‌ملت‌های ۲۰۱۱ آسیا شد که آنجا هم شکست خورد و پیش از رسیدن به نیمه‌نهایی حذف شد. عجیب اینکه هر دو ناکامی قطبی در جام‌جهانی و جام‌ملت‌ها برابر کره‌جنوبی رقم خورد؛ تیمی که قطبی سال‌ها برایش کار کرده بود و گفته بود آن را مثل «کف دستش» می‌شناسد. اتفاق عجیب‌تر در حاشیه جام‌ملت‌ها اما چیز دیگری بود؛ اینکه قطبی پیش از اعزام تیم به قطر فاش کرد با باشگاه شیمیزو اسپالس قرارداد بسته و هر نتیجه‌ای که تیم‌ملی بگیرد، بعد از این مسابقات راهی ژاپن خواهد شد. مسلما افشای این خبر در آن مقطع آسیب زیادی به تیم‌ملی زد. نهایتا هم قطبی بدون بازگشت به ایران، از قطر به‌طور مستقیم راهی شیزوکا شد. افشین سه‌سال و نیم در شیمیزو کار کرد، اما بدون دستاوردی خاص به اولین مربی اخراجی تاریخ این باشگاه تبدیل شد.

پس از آن قطبی چیزی حدود دو سال در خانه نشست و نهایتا سر از لیگ دسته دوم چین و باشگاه «شینجی اور برایت» این کشور درآورد، اما آنجا هم توفیقی به‌دست نیاورد تا بعد از حدود یک سال‌ونیم کار، دوباره خانه‌نشین شود. درحالی‌که برخی رسانه‌ها در ایران شایعاتی در مورد حضور قطبی روی نیمکت تیم‌ملی امید کره‌جنوبی به‌عنوان دستیار مطرح کرده بودند، این اتفاق رخ نداد و قطبی دیروز برای هدایت فولاد راهی ایران شد. یک نکته مهم دیگر این است که افشین بعد از خروج از ایران به خاطر بدهی مالیاتی نمی‌توانست به کشور برگردد و حتی بعد از درگذشت مادرش هم حاضر نشد این مبلغ را شخصا بپردازد و بیاید، اما حالا باشگاه فولاد بدهی ۱۷۰ میلیون تومانی او را پرداخته تا این مربی بدون دغدغه به بازار کار ایران برگردد.

لیگ جذاب‌تر می‌شود

با دو تغییری که اخیرا روی نیمکت تیم‌ها اتفاق افتاد، به نظر می‌رسد لیگ برتر تا حدود زیادی جذاب‌تر شده باشد. از این طرف افشین قطبی آمده که به هر حال ملاقات‌های او با برخی تیم‌ها و مربیان جالب است. از الان همه منتظر نبرد قطبی با پرسپولیس خواهند بود؛ دیدار افتتاحیه ورزشگاه فولاد آره‌نا که تقابل قطبی با اولین و مهم‌ترین تیمش به‌عنوان سرمربی خواهد بود. به علاوه دیدار فولاد با نساجی قائم‌شهر هم حالا جذاب‌تر خواهد شد. سرمربی تیم مازندرانی جواد نکونام است که در جام‌ملت‌های آسیا بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی قطبی را به دست می‌بست. بعد از پایان آن تورنمنت، نکونام یکی از تندترین مصاحبه‌های عمرش را علیه قطبی انجام داد. رویارویی فولاد با سپیدرود علی کریمی و البته تقابل قطبی با استقلال هم جذابیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.

دیگر تغییر جذاب این اواخر هم حضور علیرضا منصوریان در ذوب‌آهن است که یک تیم نه‌چندان پرخبر را به تیمی سوژه‌دار تبدیل می‌کند. مثلا از همین الان همه منتظر بازی روز سه‌شنبه پرسپولیس با ذوب‌آهن هستند تا رویارویی برانکو با علیرضا منصوریان را تماشا کنند. منصوریان تنها مربی لیگ برتری است که در این سه سال به برانکو نباخته و این مساله بدجوری مرد کروات را آزار می‌دهد. ایوانکوویچ دیروز در حاشیه تمرین پرسپولیس به همین مساله اشاره کرده و گفته خاطرات خوبی از تقابل با ذوب‌آهن ندارد. تازه یادتان باشد رویارویی منصوریان با هواداران استقلال در هفته دوم دور برگشت هم بسیار جذاب خواهد بود. در مجموع به نظر می‌رسد تغییراتی که اخیرا در لیگ برتر رخ داد، فارغ از محاسن یا معایب فنی، دست‌کم ادامه مسابقات را مهیج‌تر خواهد کرد.

تغییرات در هفت باشگاه

به‌طور کلی تا این مقطع از لیگ هجدهم که مسابقات در آستانه رسیدن به نیم‌فصل است، شاهد تغییرات در ۷ باشگاه لیگ برتری بوده‌ایم. تراکتورسازی بالاترین تیم جدول است که تغییر کادرفنی داشته و در آن جان توشاک جای خودش را به محمد تقوی داده است. ابتدا به نظر می‌رسید تقوی مربی موقت باشد، اما نتایجی که او به دست آورده فعلا موضوع جذب مربی جدید را منتفی کرده است. قصه فولاد را به‌طور مفصل نوشتیم، اما دو تیم دیگر خوزستان یعنی نفت مسجدسلیمان و استقلال خوزستان هم کادرفنی ابتدای فصل خود را عوض کرده‌اند. ماشین‌سازی تبریز، ذوب‌آهن و سپیدرود رشت هم سه تیم دیگری هستند که تغییر مربی داشته‌اند. طبعا تغییر تقریبا نصف سرمربیان لیگی درحالی‌که مسابقات هنوز به نیمه‌راه نرسیده، آماری چشمگیر و تامل‌برانگیز است که به‌طور مفصل جای بحث دارد.