پرسپولیس در اعتصاب

درحال‌حاضر پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی موقعیت جالب‌توجهی در جدول دارند و استقلال و پدیده مشهد هم میهمانان ثابت و احتمالی کورس هستند. کمتر کسی تصور می‌کرد بالانشینی پدیده تا این حد دنباله‌دار باشد و البته استقلال تهران هم می‌تواند با یک برد دیگر، به جمع بالانشین‌ها اضافه شود. در این شرایط نتیجه بازی عقب‌افتاده استقلال و پدیده می‌تواند بسیار مهم باشد. با شرایط فعلی شاید نتیجه نهایی بازی پرسپولیس و تراکتورسازی بیشتر از همه سپاهان را خوشحال کرد، اما باید توجه کرد که شکست هرکدام از تیم‌های سرخپوش تهرانی یا تبریزی می‌توانست ضربه سختی برای آن تیم باشد، اما حالا نتیجه مساوی هر دو را بالای جدول امیدوار نگه داشته است. آنچه مسلم است فوتبال باشگاهی ایران فصلی متفاوت و پر از مدعی را پشت سر می‌گذارد. در این میان پرسپولیس هم به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی نشان داده با وجود همه مشکلاتش اهل کوتاه آمدن نیست و می‌خواهد تا لحظه آخر به مبارزه ادامه بدهد. با وجود این سرخپوشان پایتخت برای کسب سومین قهرمانی متوالی، مشکلات و چالش‌های زیادی دارند.

اعتصاب و پایان یک شایعه

اولین و مهم‌ترین چالش سرخ‌ها بدون تردید مشکلات مالی است. پیش از ظهر دیروز خبر اعتصاب بازیکنان پرسپولیس، هواداران این تیم را شوکه کرد. در شرایطی که پرسپولیس طی هفته‌های گذشته به برخورداری از حمایت‌های ویژه دولتی متهم می‌شده، دیروز بازیکنان این تیم به نشانه اعتراض به عدم دریافت مطالبات مالی‌شان دست از تمرین کشیدند و اعتصاب کردند. اگرچه بازیکنانی مثل جلال حسینی و شجاع خلیل‌زاده کوشیدند مساله را تکذیب کنند یا عادی جلوه بدهند، اما واضح است که اعتصاب صورت گرفته و دلیلش هم مشکلات مالی است. دیروز خود برانکو اولین نفری بود که این خبر را اعلام کرد. سرمربی پرسپولیس گفت: «یک موضوع را باید بیان کنم. امروز بازیکنان از تمرین سر باز زدند چراکه مشکلات زیادی وجود دارد‌. این بازیکنان حرفه‌ای هستند و زندگی‌ آنها از راه فوتبال می‌گذرد. بازیکنان امروز به نشانه اعتراض تمرین نمی‌کنند.»

حتی از برانکو پرسیده شد در این ماجرا کنار بازیکنان است یا باشگاه؟ برانکو هم جواب داد: «من همیشه در کنار بازیکنان و سمت آنها هستم. همان‌طور که باشگاه نسبت به بازیکنان وظایفی دارد نسبت به کادرفنی هم این وظایف را دارد.» جالب اینجا است که چندی پیش حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل پرسپولیس هنگام اعلام عملکرد یکساله‌اش در پرسپولیس مدعی شده بود این باشگاه بدهی یا مشکلات مالی ندارد و حتی حدود ۷۰ میلیارد تومان هم طلبکار است. حتی همین دیروز وزیر ورزش برای چندمین بار اعلام کرد سرخابی‌ها تا سال ۹۹ مشکل مالی نخواهند داشت، اما می‌بینیم که بازیکنان پرسپولیس اعتصاب کرده‌اند. البته گفته می‌شود تمرینات پرسپولیس از امروز پیگیری خواهد شد، هرچند اعتصاب هیچ‌وقت برای سرخ‌ها خوش‌یمن نبوده و هر بار اتفاق افتاده، روند کاری آنها را مختل کرده است. دیروز هواداران واکنش‌های منفی زیادی به این خبر نشان دادند و مهم‌تر از همه، پرسیدند چطور پرسپولیس با وجود دریافت بیش از ۳ میلیون دلار پاداش فینالیست شدن در لیگ قهرمانان آسیا، باید تا این حد مشکل داشته باشد؟

تغییرات مدیریتی

مشکلات مالی پرسپولیس در شرایطی اوج گرفته که این باشگاه به‌زودی باید با مدیرعاملش هم وداع کند. همان‌طور که بارها گفته شده حمیدرضا گرشاسبی مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها می‌شود و نهایتا تا ۱۵ آذر باید سمتش را تحویل بدهد. شاید یکی از دلایل نگرانی منجر به اعتصاب پرسپولیسی‌ها هم همین است که آنها از حفظ حقوق‌شان در صورت حضور مدیر بعدی بیمناک هستند و می‌خواهند تا گرشاسبی سر کار است، تسویه‌حساب‌ها صورت بگیرد. طبعا این تازه اول کار است و چنین تغییر کلانی می‌تواند عواقب بیشتری هم به همراه داشته باشد. فراموش نکنیم گرشاسبی از تیم مدیریتی طاهری بیرون آمد و در پرسپولیس غریبه نبود. به همین دلیل هم باشگاه زیاد لطمه نخورد، اما حضور یک مدیر تازه‌وارد بیرونی با فضای ذهنی متفاوت ممکن است به این سادگی‌ها نباشد.

ادامه جدل با برانکو

در عین حال اما دیروز روشن شد جدل بین برانکو و کی‌روش هم به این سادگی‌ها قرار نیست به پایان برسد. دیروز ابتدا برانکو مصاحبه‌ای مفصل با «ایسنا» انجام داده و در بخشی از آن گفته است: «من با هیچ‌کس اختلاف‌نظر ندارم. البته این مساله فرق می‌کند که کی‌روش با همه اختلاف نظر دارد. او با چه کسی اختلاف ندارد؟ تا به‌حال شنیده‌اید من علیه کی‌روش حرفی بزنم؟ او نه فقط بعد از جام‌جهانی بلکه همیشه علیه من صحبت کرده. کی‌روش ۱۰ پست علیه من در فیس‌بوکش منتشر کرده بود. کی من حرفی زدم و علیه او صحبت کردم؟» در نقطه مقابل کارلوس کی‌روش هم ساعاتی بعد در جمع خبرنگاران رسما مدعی شده بعد از جام ملت‌های آسیا قرار است برانکو جای او را بگیرد. سرمربی تیم‌ملی با اشاره به مصاحبه هفته قبل ایوانکوویچ با یک رسانه از کشور کرواسی گفته است: «من وظیفه‌ام است که بعد از جام ملت‌ها برای تیم‌ملی ایران آرزوی موفقیت کنم و به‌دنبال شغل دیگری باشم. مربی بعدی تیم‌ملی شما هم معرفی شده؛ او هفته پیش در یک مصاحبه همه چیز را اعلام و سپس تکذیب کرد.» به این ترتیب روشن است که روابط بین این دو مربی عادی نخواهد شد و این مساله هزینه‌های زیادی برای هر دو تیم‌ملی و پرسپولیس به‌دنبال خواهد داشت.