فدراسیون فوتبال مکررا اعلام کرده آنها غیردولتی هستند و شامل این قانون نمی‌شوند اما نهاد‌های تصمیم‌گیرنده زیربار این موضوع نرفته و خواهان اجرای قانون در این فدراسیون هستند. در شرایطی که چند روز پیش تمامی توجهات به ورزشگاه آزادی و دیدار تیم‌های پرسپولیس و کاشیما آنتلرز بود، جلساتی پشت درهای بسته میان مقامات فوتبال جهان و قاره آسیا با نمایندگان دولت برگزار شده است. خبرگزاری‌های کشور دیروز این موضوع را مطرح کردند که جیانی اینفانتینو (رئیس فیفا) و شیخ‌سلمان (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا) ملاقات‌های مهمی با اسحاق جهانگیری و مسعود سلطانی‌فر داشتند که اطلاعات چندانی از آنها به بیرون درز نکرده است، اما ظاهرا دراین ملاقات‌ها واکنش‌های جدی و محکمی به اخبار مربوط به تحولات در فدراسیون فوتبال و دخالت‌های بیرونی در آن، صورت گرفته است.

در همین حال یکی از مقامات ارشد بین‌المللی به‌طور صریح به مقام دولتی حاضر در جلسه تاکید می‌کند که ادامه روند کنونی و تغییرات در فدراسیون به منزله مداخله خارجی در امور فوتبالی بوده که منجر به تعلیق قطعی فدراسیون خواهد شد. مسوولان بین‌المللی فوتبال عنوان کردند که منظور تشکیلات جهانی فوتبال، حفظ استقلال این ورزش است و دوستی با افراد نقشی در تصمیمات آنها ندارد. با این شرایط به‌نظر می‌رسد مقامات فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، فوتبال کشورمان و تحولات آن را به‌صورت دقیق تحت‌نظر داشته و براین باورند که قانون منع تصدی بازنشستگان، مداخله در امور فوتبال توسط ابزارهای خارج از این حوزه است. این نکته‌ای است که گفته می‌شود اینفانتینو درمصاحبه با عادل فردوسی‌پور هم اعلام کرده است اما تلویزیون اجازه پخش این مصاحبه را که می‌توانست ورق را به سود تاج برگرداند نداده است.

اعلام نظر نهایی مجلس

مجلس به‌عنوان نهاد قانون‌گذار و متولی اجرای درست قوانین، درحالی برای تداوم حضور شهردار تهران استثنایی قائل نشد که به نظر می‌رسد حالا فشارهای بین‌المللی نمایندگان را وادار به بررسی مجدد شرایط فدراسیون فوتبال کرده است.به همین دلیل «ایرنا» عنوان کرده حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی نظر نهایی خود را درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شود یا خیر، امروز اعلام می‌کند تا تکلیف مهدی تاج و دیگر بازنشستگان فدراسیون فوتبال به‌طور رسمی مشخص شود. این درحالی است که در جلسه‌ای که روز پانزدهم آبان میان علی لاریجانی (رئیس مجلس) با مهدی تاج و اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد، رئیس مجلس به‌طور رسمی اعلام کرد درخصوص قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان فدراسیون فوتبال مشمول این قانون خواهد شد.

موضع وزارت ورزش علیه تاج

دراین بین وزارت ورزش نیز به اجرای این قانون مکلف شده و مدیران این وزارتخانه هم معتقد هستند رئیس فدراسیون فوتبال شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها می‌شود. ژاله فرامرزیان معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش دیروز در این‌خصوص به خبرگزاری فارس گفت: «ما به همه فدراسیون‌ها و مجموعه وزارت ورزش ابلاغ کرده و پایان مهلت را گفته‌ایم. امکان فعالیت نیست و جرم محسوب می‌شود. برایمان فرقی نمی‌کند اسم شخص چیست و کدام فدراسیون است. اساسنامه فدراسیون فوتبال هم اگر مصوبه هیات وزیران است چون در لیست نهادهای عمومی غیردولتی قرار دارد، باید قانون را اجرا کند. این قانون شامل حال همه است و کسی مستثنی نیست. حالا چطور می‌خواهند تفسیر کنند و اگر بناست استفساریه بگیرند می‌توانند جواب بگیرند و اقدام کنند. بحث ما اجرای قانون است و این قانون در اختیار ما نیست. شاید اگر بود، به‌گونه‌ای دیگر تصمیم می‌گرفتیم.» این درحالی است که تاکنون چندین نفر از روسای فدراسیون‌های مختلف به‌دلیل اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود استعفا کرده‌اند و جای خود را برای تعیین رئیس بعدی به سرپرست داده‌اند.