رایزنی قبل از فینال

شیخ‌سلمان در این نشست خطاب به وزیر ورزش گفت: «فدراسیون فوتبال ایران در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان بهترین فدراسیون انتخاب شد و این نشان‌دهنده کار و تلاش زیاد است. همچنین نمایشی که تیم ایران در جام‌جهانی داشت تحسین اروپایی‌ها را هم به‌دنبال داشت و من به‌عنوان یک آسیایی از نمایش قدرتمند تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی روسیه بسیار لذت بردم.» رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه به موفقیت تیم‌های پایه ایران هم اشاره کرد. البته اخبار او کمی قدیمی و مربوط به زمانی است که فدراسیون فوتبال ایران «پنج ستاره» شد، وگرنه ماه‌های گذشته برای تیم‌های پایه‌ای ایران خوب نبوده و شکست‌هایی از جمله در بازی‌های آسیایی بوسان رقم خورده است. به هر جهت شیخ‌سلمان در این مورد گفته است:«فوتبال ایران فقط مختص تیم‌ملی بزرگسالان نیست و در تمام رده‌ها شما موفق بوده‌اید.

از فوتسال تا همین نتایج فوتبال ساحلی و به‌خصوص فوتبال زنان بسیار موفق هستید و این موضوع موجب سربلندی فوتبال آسیاست. ما برای رفع مشکلات فوتبال ایران و به‌خصوص باشگاه‌ها کمک‌های زیادی کردیم و تلاش خود را برای ارتباط بیشتر و بهتر بین اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌کار می‌گیریم.» به گزارش «ایسنا» شیخ‌سلمان، وزیر ورزش و جوانان را برادر خود خطاب کرد و ادامه داد: «از نظر ما فوتبال به‌عنوان ورزش اول ایران محسوب می‌شود و از شما تقاضا می‌کنم به‌صورت نزدیک‌تر کار کنیم. روابط کنفدراسیون فوتبال آسیا و ورزش ایران صمیمانه و دوستانه است. شما حمایت هزار درصدی ما را برای فوتبال ایران در کنار خود ببینید. هدف ما حفظ اتحاد و انسجام خانواده فوتبال است.» به علاوه او تیم‌ملی ایران را از شانس‌های قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا می‌داند که زمستان امسال در امارات برگزار خواهد شد: «ایران در جام‌ملت‌های آسیا شانس زیادی برای قهرمانی دارد.»

مبهم‌گویی در مورد عربستان

همان‌طور که در این چند روز به دفعات اشاره شد، حضور سران فوتبال آسیا و جهان می‌توانست یک فرصت عالی برای حل مساله بازی با تیم‌های عربستانی در زمین بی‌طرف باشد. این مساله در ملاقات وزیر ورزش با شیخ‌سلمان هم مطرح شد، اما گویا اظهارات رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا چندان روشن و امیدوارکننده نبوده است. شیخ‌سلمان در این مورد می‌گوید: «این مساله‌ای بوده که در این روزها در کمیته مسابقات آسیا نیز مطرح شد و همچنین دو روز پیش دادگاه عالی سوئیس در مورد آن رای خود را صادر کرده است که این رای بالاتر از همه آراست و ما نمی‌توانیم روی این رای صحبت کنیم. هرچه باشد اجرا خواهیم کرد اما تا آنجا که به ما مربوط می‌شود تمام تلاش مثبت خود را برای حل شدن این موضوع انجام خواهیم داد.» اینکه رای نهایی دادگاه عالی ورزش چیست، روشن نشده، اما تجربه نشان می‌دهد به وعده مساعدت مقامات آسیایی و جهانی نمی‌توان چندان دل‌خوش کرد. ظاهرا مساله میزبانی از تیم‌های عربستانی در سفر قبلی رئیس فیفا به ایران هم مطرح شده بود که به جایی نرسید.

جهانگیری: جلوی دخالت سیاست را بگیرید

شیخ‌سلمان همچنین دیداری هم با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور داشت. جهانگیری در این دیدار خطاب به رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: «ایران همواره تلاش کرده است عضو موثری در کنفدراسیون فوتبال آسیا باشد. دولت جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت‌های لازم را از همه رشته‌های ورزشی و به‌خصوص فوتبال، از جمله فوتبال زنان انجام داده است تا این رشته پرطرفدار در سراسر کشور گسترش یابد. اختلافات سیاسی میان کشورها امری طبیعی است که گاه شدت می‌گیرد و گاه به صلح و دوستی تبدیل می‌شود. انتظار ما از کنفدراسیون فوتبال آسیا این است که اجازه ندهد مسائل سیاسی بر فوتبال اثر بگذارد و برای انسجام میان کشورهای آسیایی تلاش هرچه بیشتری را انجام دهد.» جهانگیری همچنین با قدردانی از حمایت‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا از فوتبال ایران، از رئیس این کنفدراسیون خواست شرایطی فراهم شود تا شاهد حضور نمایندگان ایران در هیات‌رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا و هیات‌های تابعه آن باشیم.