تب و تاب فینال

تور ژاپنی‌ها برای سفر هواداران‌شان به تهران که شامل سه روز اقامت و گردش در بازار تجریش و سایر اماکن دیدنی خواهد بود، اعلام هم‌پیمانی هواداران اوراوا ردز (رقیب دیرینه کاشیما) با پرسپولیسی‌ها در فینال، انتقال چند روزه دفتر دبیر‌کل AFC به تهران پیش از برگزاری مسابقه فینال، پخش بازی برگشت از تلویزیون‌های شهری تهران، دعوت از رئیس‌جمهوری برای حضور در ورزشگاه و تماشای این مسابقه، سفر تیم کارشناسی ژاپنی به تهران برای بررسی شرایط و... اینجاست که همه می‌فهمند این بازی «فرق» دارد و روزی بزرگ و تاریخی انتظار ورزش ایران را می‌کشد؛ روزی که اگر بخت یار فوتبال ما باشد و نماینده کشورمان جام را بالای سر ببرد، احتمالا شاهد یکی از پرشورترین شادی‌های خیابانی ۲۰ سال گذشته خواهیم بود.

کامروایی سرخ در آزادی

اولین وظیفه پرسپولیس برای حفظ این نشاط خارق‌العاده، کسب یک نتیجه آبرومند و دلگرم‌کننده در بازی رفت است. سرخپوشان برای کشاندن سرنوشت فینال به بازی برگشت نیاز دارند در ژاپن یک نتیجه نزدیک به‌دست بیاورند. پیروزی که به‌جای خود، اما کسب تساوی گل‎‌دار مقابل کاشیما هم باعث خواهد شد شور و هیجان موجود برای بازی برگشت حفظ شود و مردم مثل بازی برگشت نیمه‌نهایی استقبالی چشمگیر از این دیدار داشته باشند. در غیر این صورت اگر سرخ‌ها مثلا شکستی پرگل را در ژاپن تحمل کنند، کار بسیار سخت خواهد شد و ممکن است بخش‌هایی از ورزشگاه آزادی برای مسابقه برگشت خالی بماند. این موضوع به‌ویژه از آن جهت حایز اهمیت است که کاشیما می‌داند پرسپولیس امسال در ورزشگاه آزادی به هیچ‌کس رحم نکرده و اگر قرار است آنها قهرمان شوند، گام اصلی را باید در زمین خودشان بردارند.

در فصل جاری لیگ قهرمانان، اقبال یار پرسپولیس بود و باعث شد این تیم همه مسابقات مهم برگشت را در آزادی برگزار کند. آنها در مرحله گروهی بازی برگشت با السد که تکلیف صدرنشین را روشن می‌کرد در تهران برگزار کردند و یک بر صفر برنده شدند، در یک‌هشتم نهایی هم بازی برگشت با الجزیره امارات در آزادی بود که سرخ‌ها ۲بر یک پیروز شدند و صعود کردند، در یک‌چهارم نهایی بازی برگشت با الدحیل به میزبانی پرسپولیس انجام شد که پیروزی تاریخی ۳بریک قرمزها را به‌دنبال آورد، در نیمه‌نهایی هم همین ماجرا برابر السد تکرار شد و تساوی یک بر یک تیم برانکو را بالا برد. حالا هم نوبت برگزاری بازی برگشت فینال در آزادی شده و باید دید کامروایی سرخ در ورزشگاه ملی و پرخاطره ایرانیان ادامه می‌یابد یا نه.

چشمک چهار میلیون دلاری

پرسپولیس تا رسیدن به فینال بیش از یک‌ونیم میلیون دلار پاداش از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده است، اما پاداش اصلی مال بازی نهایی است. مطابق اعلام AFC، برنده فینال چهار میلیون دلار و بازنده آن دو میلیون دلار پاداش دریافت می‌کنند، پس پرسپولیس تا همین جا هم دریافت دو میلیون دلار را قطعی کرده و مجموع درآمدش از لیگ قهرمانان امسال را به بیش از سه‌ونیم میلیون دلار افزایش داده است، اما اگر آنها گام آخر را هم به سلامت بردارند و عنوان قهرمانی را تصاحب کنند، دو میلیون دلار دیگر به درآمدهای باشگاه افزوده خواهد شد که به معنای واقعی کلمه می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات مالی تیم را حل کند. به گفته برانکو قرار شده ۳۵ درصد از پاداش نهایی بین بازیکنان و مربیان تقسیم شود که انتظار می‌رود این موضوع انگیزه سرخپوشان را برای حضور قدرتمندانه‌تر در فینال افزایش بدهد.

۴۰ روز تا بازی با رئال مادرید؟

هر پیشرفتی از تعیین یک هدف آغاز می‌شود و هر هدفی از تصویر یک رویا شکل می‌گیرد. برانکو می‌گوید همان روزی که در میانه‌های لیگ چهاردهم هدایت تیم پایین جدولی پرسپولیس را بر عهده گرفت، برای خودش بند ویژه پاداش قهرمانی در آسیا تعیین کرد؛ آنچه نشان می‌دهد اگر رویا داشته باشی و برای رسیدن به آن سخت کار کنی، کامیابی دور از دسترس نخواهد بود. پس اجازه بدهید در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا از رویایی دیگر سخن بگوییم؛ از اینکه پرسپولیس اگر کاشیما را ببرد، راهی جام‌جهانی باشگاه‌ها خواهد شد و در مرحله یک‌هشتم نهایی این تورنمنت با گوادالاخارای مکزیک مصاف خواهد داد. در صورت پیروزی در آن مسابقه، قرمزها روز ۲۸ آذر یعنی ۴۰ روز دیگر حریف رئال مادرید اسپانیا خواهند شد. آنچه شش ماه پیش خوابی غیرقابل تحقق به نظر می‌رسید، حالا در دسترس‌تر از همیشه است. چه می‌کنید؛ تصاحبش می‌کنید یا از دستش می‌دهید؟