عصر جنون

با این همه اما تاریخ سرخ‌ها یک «معطلی» بزرگ دارد؛ یک جای خالی عذاب‌آور و کابوس‌وار که هربار خواستند پرش کنند، به شکل عجیبی به در بسته خوردند. پرسپولیس نه‌تنها تا به حال قهرمان لیگ قهرمانان آسیا یا در ورژن قبلی‌اش جام باشگاه‌های آسیا نشده، بلکه حتی به فینال این رقابت‌ها هم راه نیافته است. آنها پیش از این پنج‌بار به نیمه‌نهایی این مسابقات رسیده‌اند، اما به شکلی باورنکردنی هر پنج‌بار در نیمه‌نهایی شکست خورده‌اند. بسیار عجیب و نادر است که تیمی پنج‌بار پشت در فینال برسد و تو نرود، اما قسمت پرسپولیس تا «امروز» فقط همین بوده است.

۱۷ سال پیش آنها فقط ۸ دقیقه تا فینالیست شدن فاصله داشتند، اما سامسونگ کره دو تیر متوالی به قلب سرخ‌ها زد و خراشی درست کرد که جای خاطره‌اش هنوز هم تیر می‌کشد و می‌سوزد. حالا این ششمین صعود پرسپولیس به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا است؛ رقابت‌هایی که در سبک جدیدش به‌صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود و سرخ‌ها بازی اول را ناباورانه در قطر از السد برده‌اند. شاید حتی رویاپردازترین هوادار پرسپولیس هم فکرش را نمی‌کرد ششمین تلاش قرمزها برای رسیدن به فینال، آن‌هم با تیمی محروم که فقط ۱۳ بازیکن دارد، به نزدیک‌ترین کوشش این تیم در مسیر کسب موفقیت تبدیل شود، اما به یمن فرار حیرت‌انگیز علی علیپور و بازی بی‌نقص سرخپوشان در دوحه، مسابقه رفت یک بر صفر تمام شد تا سرنوشت کار به دیدار برگشت بکشد؛ مسابقه‌ای که امروز از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی آغاز می‌شود و تکلیف اولین فینالیست قاره آسیا را روشن می‌کند.

چشمک دو میلیون دلاری

گذشته از اعتبار حرفه‌ای بسیار بالای صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا، این موفقیت می‌تواند از جنبه اقتصادی هم بسیار برای سرخ‌ها کارگشا باشد. همان‌طور که حتما می‌دانید پرسپولیس با کوهی از مشکلات مالی مواجه است که حتی حضور این تیم در فصل آتی لیگ قهرمانان را هم نامشخص کرده است. به‌خصوص در حوزه ارزی گرفتاری‌های سرخپوشان بسیار بیشتر است و این تیم بعد از مدت‌ها توانست مختصری از مطالبات بازیکنان خارجی‌اش را در قالب ارز ثانویه به آنها بپردازد و در آستانه بازی با السد، این نفرات را شارژ کند، هرچند این پول آنقدر کم بود که به برانکو نرسید و سرمربی پرسپولیس وارد ششمین ماه از دوران کار بدون حقوق شد! در این شرایط قطعا صعود به فینال لیگ قهرمانان و تثبیت پاداش حداقل دو میلیون و ۲۵۰ هزار دلاری، شدیدا به‌کار سرخ‌ها خواهد آمد و بسیاری از گره‌های این تیم را باز خواهد کرد.

پاداش صعود از نیمه‌نهایی ۲۵۰ هزار دلار است و پاداش تیم نایب‌قهرمان دو میلیون دلار؛ به این ترتیب پرسپولیس فقط ۹۰ دقیقه تا زنده کردن حداقل دو میلیون دلار پول نقد فاصله دارد و تازه این شانس را هم خواهد داشت تا با پیروزی در دیدار نهایی، جایزه چهار میلیون دلاری را از آن خود کند و رسما بودجه یک فصلش را از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بیرون بکشد. همه اینها درحالی است که پرسپولیس به‌خاطر تمام پیروزی‌هایش تا اینجای کار، فقط کمی بیشتر از یک میلیون دلار پاداش گرفته و در حقیقت پول اصلی هنوز به آنها چشمک می‌زند. قطعا نیمه‌تمام گذاشتن این سفر هیجان‌انگیز، یک فرصت‌سوزی تاریخی در زمینه اقتصادی هم خواهد بود. تازه به یاد داشته باشید که قهرمانی احتمالی در آسیا بار دیگر می‌تواند پای اسپانسرهای خارجی را بعد از دو دهه به باشگاه پرسپولیس باز کند.

معادلات ترکیب

خبرهای ضدونقیض در مورد وضعیت امید عالیشاه مصدوم برای بازی با السد همچنان ادامه دارد و روشن نیست او به مسابقه برگشت می‌رسد یا نه. ابتدا خبر دادند اسم امید از فهرست تیم خط خورده، اما برانکو گفت او را به لیست بر‌می‌گرداند تا امروز در موردش تصمیم بگیرد. با این شرایط شاید حتی اگر کادرپزشکی باشگاه هم در مورد عالیشاه چراغ سبز نشان بدهد، خود برانکو حاضر نباشد از او در ترکیب اصلی استفاده کند. این احتمالی است که به‌ویژه بعد از بازی با نودارومیه تشدید شده و در محافل خبری بحث بر سر رزرو بودن امید در بازی امروز است. اگر برانکو قصد داشت از عالیشاه در ترکیب اصلی بازی با السد استفاده کند، در مسابقه با نودارومیه سیامک نعمتی را در سمت راست خط دفاعی به بازی می‌گرفت تا هماهنگی او با سایر مدافعان تیم افزایش پیدا کند. سیامک فقط یک‌بار در دوحه در این پست بازی کرد که تازه آن روز محمد انصاری هم غایب بود. بنابراین مسابقه حذفی اخیر فرصت خوبی محسوب می‌شد که نعمتی در کنار جلال، شجاع و انصاری تست شود.

با این وجود برانکو تصمیم دیگری گرفت و سیامک را در خط میانی به میدان فرستاد. به این ترتیب شجاع خلیل‌زاده دفاع راست شد، انصاری و جلال حسینی در قلب خط دفاعی به میدان رفتند و شایان مصلح هم در سمت چپ بازی کرد. این یعنی به احتمال بسیار زیاد، ترکیب خط دفاعی سرخ‌ها برابر السد هم همین‌طور خواهد بود و مصلح فیکس است. این تغییر -اگر نهایی و قطعی شود- سیامک را به پست هافبک چپ می‌فرستد، نوراللهی را هافبک راست می‌کند و بشار رسن را هم پشت منشا و علیپور قرار می‌دهد تا پرسپولیس با تغییرات قابل‌توجه پا به بازی برگشت بگذارد؛ آنچه با توجه به نمایش کم‌نقص تیم در مسابقه رفت، نوعی ریسک محسوب می‌‎شود. در ترکیب السد هم همه بازیکنان و ستاره‌های گرانقیمت این تیم از جمله ژاوی، گابی، هیدوس، عفیف و بغداد بونجاح به بازی رسیده‌اند و امروز فیکس خواهند بود. تنها غایب تیم قطری دروازه‌بان آنها یعنی سعد الشیب است که در مسابقه رفت دو اخطاره شد و به جای او مشعل برشام بازی خواهد کرد؛ سنگربانی که در مرحله قبلی و در بازی با استقلال در ورزشگاه آزادی مرتکب اشتباه بسیار بدی شد.


برانکو چه گفت؟

برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پرسپولیس دیروز در نشست خبری پیش از بازی با السد حاضر شد و در مورد این مسابقه گفت: «همه ما بازی السد مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی را به یاد داریم. آنها با روشی که اجرا کردند در آن بازی پیروز شدند؛ اما ما هم در قطر نشان دادیم قدرت، تجربه و دانش کافی را داریم. از همه مهم‌تر همه بازیکنان ما در سلامت کامل به سر می‌برند و تنها امید عالیشاه مصدومیت جزئی دارد. حسین ماهینی، کاپیتان دوم تیم ما هم همین الان که با شما صحبت می‌کنم در اتاق عمل است و پایش را جراحی می‌کند. از همین جا برای او آرزوی سلامت دارم تا با قدرت به تیم‌مان بازگردد. انتظار دارم بخشی از انگیزه بازیکنانم برابر السد همین مصدومیت حسین ماهینی باشد. همه ما می‌دانیم که در چه شرایط حساسی به سر می‌بریم و ارزش صعود به فینال چقدر است. ما شانس بالایی داریم؛ اما من کاملا آگاه هستم که اگر به فینال راه پیدا نکنیم واکنش‌ها طوری خواهد بود که انگار هیچ کاری نکرده‌ایم.»