در همان زمان عوامل مختلفی دلیل این اتفاق معرفی شد. در زمان وقوع حادثه، هرچند ساختمان بیمه داشت اما ظاهرا متوفیان بیمه کاملی نداشته‌اند و بالطبع بیمه ساختمان نیز به تنهایی برای پرداخت دیه کامل فوت جان‌باختگان کافی نبوده و بر این اساس و مطابق قانون، کارفرما موظف به جبران و پرداخت مابقی دیه متوفیان است که بر این اساس کمیته ملی المپیک نیز با دستور دادسرا ملزم به واگذاری تضمین برای پرداخت مابقی دیه متوفیان شده است، موضوعی که با حضور دو مدیر ارشد ورزشی در دادسرای ونک به بازداشت آنها تفسیر شده که البته مدیر روابط‌عمومی کمیته ملی المپیک این خبر را تکذیب کرده است. روابط‌عمومی آکادمی ملی المپیک بازداشت ۲ مدیر ورزشی در موضوع انفجار موتورخانه این آکادمی را رد کرد. موضوع حضور این دو مدیر ورزشی در دادسرا دررابطه با تادیه تضمین برای پرداخت بخشی از دیه متوفیان حادثه انفجار در موتورخانه آکادمی بوده و بازداشتی در کار نبوده است.

رضا خانکی، مدیر روابط عمومی آکادمی ملی المپیک ضمن رد بازداشت دو مدیر ورزشی تاکید دارد که این خبر خلاف واقعیت است و این ۲ فرد براساس اعلام قبلی و برای حضور در جلسه بازپرسی به دادسرا رفته‌ بودند تا طبق درخواست بازپرسی مبلغ مذکور را تادیه کنند. کمیته ملی المپیک نیز رسما با انتشار اطلاعیه‌ای در این باره نوشت: «در پی انتشار خبری با عنوان دو مدیر ارشد ورزشی بازداشت شدند کمیته ملی المپیک این خبر را تکذیب و اعلام می‌دارد هیچ‌کدام از مدیران ارشد کمیته ملی المپیک و آکادمی ملی المپیک بازداشت نیستند و در محل کار خود حاضرند.» براساس اعلام دادسرا، قرار است کمیته ملی المپیک مبلغ تضمینی موردنظر را به‌صورت چک یا هر سند تعهدآور دیگری و تا سقف ۶۵۰ میلیون تومان نزد دادسرا تودیع کند که در زمان اجرای حکم برای پرداخت دیه متوفیان به خانواده‌های آنها، دیه جان‌باختگان به‌صورت کامل پرداخت شود.

حضور یک آقا زاده در کمیته

حضور و فعالیت آقازاده‌ها در ورزش که طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم، همچنان رونق دارد و حضور آخرین آنها دیروز سوژه رسانه‌ها شد.  «ایسنا» نوشت: پسر ارشد محمدرضا عارف به‌عنوان مشاور رئیس و مسوول «کمیسیون صلح و ورزش» کمیته ملی المپیک منصوب شده است. انتصابی که این آقازاده آن را اتفاقی خوب می‌داند و تاکید دارد که می‌تواند برای ورزش موثر باشد. حمیدرضا عارف در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «من دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل هستم و در این حوزه هم مشاور رئیس کمیته ملی المپیک هستم. اکنون هم می‌خواهم در کمیسیون صلح و ورزش کمک کرده و از تخصصم به نفع ورزش بهره بگیرم. من آدم غیرورزشی‌ای نیستم و از ورزش شناخت دارم. از ۵ سالگی ورزش را حرفه‌ای دنبال کرده‌ام. عضو تیم شنا و بسکتبال دانشگاه شریف بوده‌ام و این‌طور نیست که با فضای ورزش ناآشنا باشم. مهم کارکرد افراد است. وقتی یک نفر تخصصی دارد و می‌تواند موثر واقع شود، چرا نباید از این تخصص استفاده کند؟ آقازاده بودن به این معنی نیست که خودش تخصصی ندارد.»