با ابلاغ این قانون مشخص شده ۱۲ رئیس فدراسیون و دو معاون وزیر ورزش باید از سمت خود خداحافظی کنند اما به‌نظر می‌رسد با وجود تاکید دولت، مجلس و مسوولان وزارت ورزش، برخی از این افراد با طرح مسائل مختلف سعی در دور زدن قانون دارند و برای استعفا مقاومت می‌کنند! بهرام شفیع رئیس فدراسیون‌ هاکی، غلامرضا امینی رئیس فدراسیون قایقرانی، علیرضا رحیمی رئیس فدراسیون هندبال، علی مجدآرا رئیس فدراسیون همگانی، مصطفی کریمی رئیس فدراسیون ناشنوایان، احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال، محمدعلی صبور رئیس فدراسیون سه‌گانه، محمود رشیدی رئیس فدراسیون ورزش‌های رزمی، محمدصادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته، محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو، حجت‌الله دهخدایی رئیس فدراسیون چوگان و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ۱۲ رئیس فدراسیون در ورزش ایران هستند که شامل این قانون می‌شوند و باید به‌زودی با سمت خود خداحافظی کنند. جدای از آنها محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش نیز جزو مدیران بازنشسته محسوب می‌شود و باید سمت خود را ترک کند. اگر برکناری این مدیران در ورزش قطعی شود انقلاب بزرگی در حوزه مدیریتی ورزشی رخ خواهد داد.

مدیران بازنشسته رصد می‌شوند

این موضوع دیروز با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد و برخی نمایندگان مجلس نیز به مدیران بازنشسته‌ای که قصد کناره‌گیری ندارند هشدار دادند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی که در رادیو حضور پیدا کرده بود درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: «فلسفه این قانون و توجیه آن این بود که فضای بیشتر در کادر مدیریتی برای جوان‌ها باز شود و افرادی که تاکنون مانعی برای حضور نیروهای جوان‌تر بوده‌اند کنار بروند و فضا برای سایرین باز شود. تمامی فدراسیون‌ها، تیم‌های ورزشی و معاونان وزارت ورزش مشمول این قانون خواهند بود.» وی در پاسخ به این سوال که به‌نظر می‌رسد عده‌ای از روسای فدراسیون‌ها با توجه به قانون ایثارگری به‌دنبال این هستند که درصد جانبازی‌شان را به بالای ۵۰ درصد برسانند تاکید کرد: «صددرصد این افراد را رصد خواهیم کرد. چیزی که ملاک است این است که وضعیت افراد قبل از ابلاغ این قانون لحاظ خواهد شد و وضعیتی که بعد از ابلاغ قانون به‌وجود می‌آید مشمول نخواهد شد، بنابراین وضعیت افراد ازاین تاریخ به قبل محسوب می‌شود و بعد ازاین دیگر محاسبه نخواهد شد. تمامی دستگاه‌های اجرایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاد می‌کنند مشمول اجرای این قانون هستند و اینکه برخی از نهادهای عمومی می‌گویند ما غیردولتی هستیم و مشمول این قانون نخواهیم شد مثل شهرداری‌ها و برخی فدراسیون‌ها درست نیست و همه آنها مشمول این قانون خواهند شد.»

درصد جانبازی هیچ تاثیری ندارد

از سوی دیگر یکی از نمایندگان مجلس آب پاکی را روی دست مدیران ورزشی ریخت و اعلام کرد طبق تبصره این قانون ارائه درصد جانبازی برای مدیران بازنشسته اثری نخواهد داشت. یوناتن بت‌کلیا گفت: «‌این قانون تصویب شده و شامل حال تمام مدیرانی که زیر حاکمیت دولت هستند می‌شود. تمام مدیران ورزشی در فدراسیون‌ها، در تیم‌های ملی،‌ در وزارت ورزش که زیرمجموعه دولت است و از بودجه دولت استفاده می‌کنند قانون بازنشسته‌ها متوجه آنها می‌شود و دیگر نباید هیچ فعالیتی داشته باشند به جز افرادی که در بخش‌خصوصی فعالیت می‌کنند. صددرصد مجلس پیگیر این موضوع است. افرادی که دنبال این هستند که درصد جانبازی خود را بالا ببرند بررسی می‌شوند. در اصل باید بگویم درصد جانبازی هیچ تاثیری ندارد. طبق قانون همه مدیرانی که بازنشسته هستند باید از شغل دولتی خود استعفا دهند.»

این قانون مناسب ورزش نیست!

اما کسانی هم هستند که مخالف اجرای این قانون در ورزش هستند. سیدامیر حسینی دبیرکل پیشین کمیته ملی المپیک با انتقاد از قانون اصلاحی منع به‌کارگیری بازنشسته‎ها و اجرای آن در ورزش به خبرگزاری مهر گفت: «در این زمینه وجود قانون یکسان برای همه حوزه‌ها خیلی منطقی نیست کمااینکه درورزش، عمل به این قانون می‌تواند حتی منجر به تبعاتی شود که بعد بین‌المللی زیادی را هم در بر می‌گیرد چراکه برکناری و در کل هرگونه جابه‌جایی و تغییر مدیریتی در فدراسیون‌ها باید با نظر و تصمیم مجامع انجام شود در غیر این صورت فدراسیون بین‌المللی مربوطه و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) که بر منشور المپیک و عدم دخالت دولت در امور ورزش به شدت تاکید دارند، به ماجرا ورود می‌کنند و این می‌تواند تبعات بدی برای ورزش داشته باشد. چه بسا این ورود، منجر به تعلیق یک رشته هم بشود.»