شب آرامش

جملات کلیدی

از پرسپولیس فقط یک نفر به اردوی تیم ملی دعوت شده و این مساله اهم اعتراضاتی را طی روزهای گذشته شکل داده است. کی‌روش در این مورد گفت: «الان کلی پرسپولیسی در اردو داریم. رامین رضاییان، مهدی طارمی، صادق محرمی و... از نظر من بازیکنان پرسپولیس هستند و مشکل من نیست که اینها جدا شده‌اند.» او در مورد حذف جلال حسینی از تیم ملی هم همان حرف‌های قبل از جام‌جهانی را تکرار کرد: «جلال خیلی برای تیم ملی زحمت کشیده و همیشه در قلب من جا دارد، اما الان وقت جوانگرایی است. باید به پیش برویم و اگر بعدا شرایط اضطراری پیش آمد و لازم شد، او را به تیم ملی برمی‌گردانیم.» یکی از ابهامات مهم دیگر مربوط به دعوت دوباره از سردار آزمون بعد از خداحافظی این بازیکن از تیم ملی بود؛ آنچه با رویه کی‌روش در قبال امثال مهدی رحمتی و هادی عقیلی تفاوت داشت. کی‌روش در این مورد توضیحات سربسته‌ای ارائه داد که کمکی به شفاف شدن موضوع نکرد و تنها ابهامات را افزایش داد.

او گفت: «نمی‌خواهم جزئیات اتفاقی را که برای عقیلی افتاد بگویم. اینها تصمیمات یک‌جانبه گرفتند تا تیم ملی را در آن برهه رها کنند که من این عمل را مناسب ندانستم، ولی اگر بخواهیم آن اتفاق را با آزمون مقایسه کنیم، غیر‌قابل‌مقایسه است؛ سردار هیچ‌وقت تیم را رها نکرد. من اولین شخصی بودم که از این تصمیم آگاه شدم. بازیکن به‌صورت محرمانه و خصوصی این موضوع را با من در میان گذاشت. من این فرصت را داشتم تا این دلایل را به رئیس محترم فدراسیون گزارش کنم و باید این بحث را محرمانه نگه دارم. تیم ملی ایران تا زمانی که کارلوس کی‌روش سرمربی آن است، برای یک بخش خاص یا پایتخت نیست. تیم ملی ایران، تیم ملی سفید‌پوست‌ها، سیاه‌پوست‌ها، ارامنه، مسلمانان و... نیست و برای تمام ایرانیان است. بعضی از افراد با عدم مسوولیت‌پذیری از تیم ملی سوء‌استفاده می‌کنند تا شکاف اجتماعی در ایران ایجاد کنند.» به درستی مشخص نیست کی‌روش در این مورد به کدام مساله اشاره دارد، چرا که غیر از انتقادات فنی از سردار آزمون، مساله چشمگیر دیگری در آن زمان وجود نداشت.

ابهامات پابرجا

با وجود تلاش‌های کارلوس کی‌روش برای روشنگری، برخی ابهامات و تناقضات حول تیم ملی همچنان بی‌جواب باقی مانده است. غیر از توضیحات سربسته او در مورد سردار آزمون که حتی دوست صمیمی‌اش یعنی عادل فردوسی‌پور را هم قانع نکرد، یک نکته دیگر به دوگانگی در مورد دعوت از بازیکنان چند‌پسته مربوط می‌شد. او به صراحت دو پسته بودن را از دلایل مهم دعوت محمدرضا خانزاده و آرمین سهرابیان به تیم ملی عنوان کرد، اما در عین حال تکرار کرد که وریا غفوری به علت بازی در دو پست مختلف برای استقلال به جام‌جهانی نرفت! طبعا نمی‌شود در آن واحد دو پسته بودن برای یک بازیکن عیب و برای بازیکن دیگر حسن تلقی شود.

نکات مثبت

اگرچه در مورد محتوای سخنان کی‌روش بحث‌های جدی وجود دارد، اما حداقل فرم حضور او در برنامه نود کمی امیدوارکننده‌تر از قبل بود. کی‌روش که در آخرین ارتباط تصویری‌اش با برنامه نود به تندی علیه برانکو موضع گرفته و جرقه یک آتش بزرگ را زده بود، این بار تصمیم گرفت کاری به کار سرمربی پرسپولیس نداشته باشد. غیر از یک‌جا که او باز‌هم با طعنه به برانکو و شفر گفت: «من هرگز پسر و برادرم را به تیمم نمی‌آورم»، کی‌روش در بقیه اوقات مصاحبه آرام بود. او از پرسپولیس با عنوان غلو شده «یکی از پرافتخارترین تیم‌های جهان» نام برد و حتی از مهدی رحمتی و هادی عقیلی هم با احترام یاد کرد. شاید این حضور آرام بتواند سرفصل یک رابطه جدید بین کی‌روش و اهالی فوتبال ایران باشد. قطعا اگر کی‌روش تا پایان جام ملت‌های آسیا حداقل همین آرامش ظاهری را هم حفظ کند، بسیاری از مشکلات حاشیه‌ای فوتبال ما حل خواهد شد!