فضا «کی‌روشی» شد!

همان‌طور که در شماره دیروز خواندید، ۲۹ بازیکن از این قرار به اولین اردوی تیم‌ملی در مسیر آماده‌سازی برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا دعوت شده‌اند: علیرضا بیرانوند، رشید مظاهری، امیر عابدزاده، حسین حسینی، رامین رضاییان، محمدرضا خانزاده، روزبه چشمی، مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، میلاد محمدی، صادق محرمی، وریا غفوری، آرمین سهرابیان، سعید عزت‌اللهی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، سامان قدوس، مهدی ترابی، مسعود شجاعی، وحید امیری، علی کریمی، احسان حاج‌صفی، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و کاوه رضایی. حالا اعلام این لیست حسابی محل مناقشه شده است. بخشی از بحث‌ها در این زمینه سلیقه‌ای است که همیشه هم شبیه آن مطرح بوده. مثلا دعوت از آرمین سهرابیان که یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان استقلال در آغاز فصل جدید بوده، حسابی مناقشه‌برانگیز شده است.

در دو روز گذشته خیلی از خود استقلالی‌ها هم نسبت به این مساله ابراز تعجب کرده و گفته بودند چطور ممکن است سهرابیان به تیم‌ملی دعوت شود، اما خبری از فرشید اسماعیلی در این فهرست نباشد؟ همان‌طور که گفته شد این بحث‌ها سلیقه‌ای است و کی‌روش به‌عنوان سرمربی می‌تواند از سلیقه خودش دفاع کند. به‌طور مثال پیش از جام‌جهانی و در اوج انتقادها از روزبه چشمی، کی‌روش گفت از نظر او روزبه مدرن‌ترین دفاع میانی ۱۰ سال اخیر فوتبال ایران است و داستان را تمام کرد. الان هم او می‌تواند شبیه همین جمله را در مورد آرمین سهرابیان بگوید و طبعا در این شرایط کاری از دست کسی بر نمی‌آید. با این وجود همه انتقادها از لیست تیم‌ملی از همین جنس نیست. درحال‌حاضر سوالاتی در مورد فهرست وجود دارد که بیشتر از جنبه فنی، شکل محتوایی دارد؛ پرسش‌هایی که از سوی پیشکسوتان، منتقدان و اهل فن مدام تکرار می‌شود و ما هم آنها را مرور می‌کنیم.

لیگ را کجا دیدی؟

پرسش نخستی که بلافاصله بعد از اعلام فهرست تیم‌ملی به‌وجود آمد این بود که کارلوس کی‌روش کی و کجا لیگ برتر ایران را دیده بود که توانست فهرستی از ملی‌پوشان شایسته مهیا کند؟ تکلیف همکاری او با فدراسیون فوتبال تا همین یک هفته پیش روشن نبود. در این مدت هم نه خود کارلوس و نه هیچ‌یک از دستیارانش در تهران حضور نداشتند که بازی‌ها را ببینند. بنابراین روشن نیست که مثلا ملاک دعوت از بازیکنی مثل آرمین سهرابیان و عدم دعوت از محمد انصاری چه بوده است؟

بایکوت عجیب پرسپولیس

یکی از عجیب‌ترین نکات فهرست کی‌روش اما مربوط به غیبت بازیکنان پرسپولیس می‌شود. در حقیقت از قهرمان دو دوره اخیر لیگ ایران تنها علیرضا بیرانوند به اردو دعوت شده و حتی از بازیکنانی نظیر کمال کامیابی‌نیا و محمد انصاری که قبلا به‌طور مداوم به اردو دعوت می‌شدند هم خبری نیست. به علاوه جلال حسینی هم که پیش از جام‌جهانی از تیم‌ملی کنار گذاشته شد نیز جایی در این لیست ندارد تا روشن شود کاپیتان سرخپوشان شانسی برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا نخواهد داشت و به نوعی فوتبال ملی او خاتمه یافته است. این مساله، بحث‌برانگیزترین نکته فهرست تیم‌ملی بوده و خیلی راجع ‌به آن صحبت شده است. تقریبا غیرممکن است که پرسپولیس در فهرست ۲۹ نفره تیم‌ملی فقط یک بازیکن شایسته برای دعوت داشته باشد، پس خیلی‌ها موضوع را در ادامه اختلاف کی‌روش و برانکو دیده‌اند و سرمربی تیم‌ملی را در این مورد به چالش کشیده‌اند.

دعوت عجیب از سردار

بدون تردید اما یکی از عجیب‌ترین نکات فهرست تیم‌ملی دعوت از سردار آزمون است. بعد از انتقادهایی که از عملکرد این بازیکن در جام‌جهانی صورت گرفت، آزمون اعلام کرد دیگر برای تیم‌ملی بازی نخواهد کرد. او البته مشکلات خانوادگی‌اش را عامل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان کرده بود، اما هر چه بود همه فکر می‌کردند سرنوشت بازیکنانی نظیر مهدی رحمتی، هادی عقیلی و  علی کریمی انتظار این بازیکن را می‌کشد. نفرات فوق در بازه‌های زمانی مختلف از تیم‌ملی کنار کشیدند و پس از آن با وجود اعلام پشیمانی دیگر به تیم‌ملی برنگشتند. جالب اینکه سردار همین دو هفته پیش و بعد از انتشار شایعاتی در مورد بازگشتش به تیم‌ملی، بار دیگر با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش تکرار کرده بود که دیگر برای تیم‌ملی بازی نمی‌کند و حتی حاضر نیست یک روز هم خانواده‌اش را ترک کند. در کمال شگفتی اما اسم آزمون در فهرست جدید تیم‌ملی گنجانده شد تا کی‌روش متهم به اتخاذ مواضع متناقض شود. جالب اینجاست که رضا قوچان‌نژاد که همزمان با آزمون از تیم‌ملی خداحافظی کرد، به اردو فرا خوانده نشده است. گوچی تنها بازیکن از لیست تیم‌ملی در جام‌جهانی به شمار می‌رود که در این اردو اسمی از او نیست.

واکنش‌های یک خطی

کریم باقری: لیست جدید تیم‌ملی تاثیر منفی روی روحیه بازیکنان پرسپولیس نمی‌گذارد، چون ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و سرمربی تیم‌ملی هم کار خودش را می‌کند. بازی در پرسپولیس کمتر از بازی در تیم‌ملی نیست.

افشین پیروانی: گناه سرخپوشانی که به تیم‌ملی دعوت نشدند، پرسپولیسی بودن است.

حمید درخشان: کارلوس کی‎‌روش لیگ را ندیده است.

فرشاد پیوس: کی‌روش لجبازی می‌کند. فدراسیون باید جلوی او را بگیرد.

امیر حاج‌رضایی: بعضی انتخاب‌‌های سرمربی تیم‌ملی جهت‌دار است. کی‌روش همیشه آغازگر تنش با برانکو بوده است.

جلال طالبی: مردم در جام ملت‌ها بعد از باخت به خیابان نمی‌ریزند. سردار آزمون چرا دعوت شد؟