گزارش یک بازگشت جنجالی

دیدگاه مخالفان بازگشت

بلافاصله بعد از اعلام خبر بازگشت احتمالی سردار آزمون به تیم‌ملی، موج بزرگی از مخالفت‌ها با این اتفاق شکل گرفت. مخالفان که اکثریت واکنش‌دهندگان را تشکیل می‌دهند، مواضع روشنی دارند. نخست آنکه اغماض و ارفاق کی‌روش به سردار، نقض اصول انضباطی مشهور این مربی در سالیان گذشته است؛ همان اصولی که او همیشه به خاطرشان مورد تمجید قرار می‌گرفت. در شناخته‌شده‌ترین اتفاق، مهدی رحمتی به صرف اعلام شفاهی خداحافظی موقت از تیم‌ملی در یک مصاحبه، بیش از پنج سال است که به اردوهای تیم‌ملی دعوت نمی‌شود.‌ هادی عقیلی هم به خاطر ترک یکی از اردوهای ملی به این سرنوشت دچار شد. شبیه‌ترین ماجرا به خداحافظی سردار اما مربوط به اعلام بازنشستگی علی کریمی می‌شود. جادوگر فوتبال ایران در سال‌های آخر بازیگری‌اش عضو تیم‌ملی بود و رابطه بسیار خوبی هم با کارلوس کی‌روش داشت.

کی‌روش همان روزها یک بار درباره کریمی گفته بود: «معتقدم هنوز هم علی کریمی خیلی حرف‌ها برای گفتن در فوتبال ایران دارد. ما همه می‌دانیم که کریمی دیگر بازیکن جوانی نیست ولی کریمی چیزی دارد که حتی ثروتمندترین آدم در ایران هم نمی‌تواند آن را بخرد و آن تجربه است، تجربه بین‌المللی فوتبالی.» به این ترتیب واضح بود که کی‌روش روی حضور کریمی در جام‌جهانی برزیل هم حساب کرده. با این وجود بهار۹۲ بعد از شکست تلخ پرسپولیس برابر سپاهان در فینال جام‌حذفی و خداحافظی غریبانه مهدی مهدوی‌کیا، کریمی در تصمیمی احساسی از میادین فوتبال (و تازه نه فقط تیم‌ملی) خداحافظی کرد. او البته خیلی زود اعلام کرد از تصمیمش منصرف شده، اما همان اعلام شفاهی خداحافظی بهانه دست کی‌روش داد و او دیگر کریمی را به اردو دعوت نکرد. جالب بود که کریمی در سال منتهی به جام‌جهانی در تیم باشگاهی‌اش بازی می‌کرد، اما کی‌روش می‌گفت: «از نظر من او خداحافظی کرده.»

با این اوصاف این گروه از هواداران انتظار دارند همان‌طور که کی‌روش با قبلی‌ها مدارا نکرد، در مورد سردار آزمون هم کوتاه نیاید. بخشودن آزمون و برگرداندن او به تیم‌ملی نه‌تنها شأن این تیم را پایین می‌آورد، بلکه ممکن است به رواج دوباره بازیکن‌سالاری در فوتبال ایران بینجامد. فراموش نکنیم سردار اخیرا بار دیگر قسم خورده بود که برای تیم‌ملی بازی نخواهد کرد و در جام ملت‌های آسیا غایب خواهد بود.

دیدگاه موافقان بازگشت

در این میان اما گروهی از هواداران هم هستند که از بازگشت سردار آزمون به تیم‌ملی استقبال می‌کنند. آنها عقیده دارند جنس و زمان خداحافظی آزمون با امثال رحمتی و عقیلی فرق داشته؛ چه اینکه این دو نفر با کی‌روش به مشکل خوردند و رفتند، اما سردار صرفا به خاطر فضای انتقادی شکل گرفته علیه خودش پس از پایان جام‌جهانی با تیم‌ملی وداع کرد. به علاوه سن آزمون هم مهم است. او بر خلاف قبلی‌ها فقط ۲۴ سال دارد و ۱۰ سال دیگر می‌تواند در خدمت تیم‌ملی باشد. برخی موافقان معتقدند در فوتبال ملی ایران برای رشد آزمون سرمایه‌گذاری شده و نباید به او اجازه داد به همین راحتی از چرخه بازیکنان تیم اول کشور خارج شود.

یک فرضیه عجیب

از زمان خداحافظی آزمون اما یک شایعه عجیب به گوش می‌رسید که حالا با چراغ سبز کی‌روش، آن شایعه هم تقویت شده است. برخی هواداران بدبین فوتبال ایران معتقدند خداحافظی سردار آزمون از همان ابتدا سناریویی هماهنگ‌شده با خود کارلوس کی‌روش بود و با این هدف اجرا شد که خداحافظی رضا قوچان‌نژاد را تحت‌الشعاع قرار بدهد. گوچی که در پنج سال گذشته مهم‌ترین گل‌های فوتبال ملی ایران را به ثمر رسانده بود، در جام‌جهانی روسیه حتی یک دقیقه هم فرصت بازی پیدا نکرد و به وضوح از این مساله دلخور شد. رضا بعدتر با انتشار بیانیه‌ای گلایه‌آمیز از فوتبال ملی خداحافظی کرد تا فشارها روی کی‎‌روش اوج بگیرد. شایعه‌پردازان عقیده دارند خداحافظی آزمون که ۲۴ ساعت بعد از وداع گوچی اتفاق افتاد و بحث اصلی فوتبال ایران را عوض کرد، یک کار برنامه‌ریزی شده بود و حالا که آب‌ها از آسیاب افتاده، کی‌روش آزمون را به تیم‌ملی برمی‌گرداند!

نکته مهم؛ کی‌‌روش ماندگار است

فارغ از مساله آزمون اما مصاحبه کی‌روش با خبرگزاری دولتی روسیه حاوی یک نکته مهم است؛ اینکه ظاهرا ادامه حضور کارلوس روی نیمکت تیم‌ملی کشورمان قطعی شده. وقتی او به این صراحت از مذاکره‌اش با آزمون حرف می‌زند و می‌گوید: «امیدوارم سردار را در اردوی بعدی تیم‌ملی ببینم.» یعنی خود مربی پرتغالی شانس بسیار زیادی برای ادامه حضورش در ایران حداقل تا پایان جام ملت‌های آسیا متصور است.