توفان انتقاد‌ها از داور آرژانتینی

درحالی‌که چند روز قبل از برگزاری فینال، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد انتخاب داور این بازی وجود داشت و حتی برخی‌ها شانس علیرضا فغانی، داور کشورمان برای سوت زدن این بازی را بالا عنوان می‌کردند، در نهایت این «نستور پیتانا» آرژانتینی بود که مجوز سوت زدن این بازی را از فیفا دریافت کرد. اما داوری او در فینال پرانتقاد و بحث‌برانگیز شد. گل اول فرانسه از روی یک ضربه ایستگاهی به‌ثمر رسید که به‌نظر می‌رسید خطایی در این صحنه صورت نگرفته و گل دوم این تیم هم که توسط سیستم VAR پنالتی اعلام شد، به‌نظر می‌رسید که باز هم درست نبوده است. همین دو موضوع باعث شد تا شکل بازی از دست بازیکنان کرواسی خارج و فرانسه به توپ و میدان مسلط شود. بعد از این بازی اعتراضات گسترده‌ای به نوع قضاوت داور آرژانتینی صورت گرفت. البته لوکا مودریچ، کاپیتان تیم‌ملی کرواسی که روی گل‌های اول و دوم فرانسه اعتراض داشت این موضوع را در بین دو نیمه به داور بازی انتقال داد ولی اعتراض او بیهوده بود.

البته اعتراضات به بازیکنان و کادرفنی کرواسی محدود نشد، چراکه بسیاری از بازیکنان و کارشناسان فوتبال جهان نیز قضاوت این داور و سیستم کمک داور ویدئویی را زیر سوال بردند. ژوزه مورینیو معتقد است به‌جای فرانسه، شطرنجی‌ها باید قهرمان جهان می‌شدند. او گفت: «بهترین تیم جام باخت و به‌نظرم عامل این ناکامی اشتباه سیستم VAR بود. چون به هیچ‌وجه خطای پنالتی صورت نگرفت.» همچنین ریوالدو بعد از بازی در اینستاگرام خود نوشت: «فرانسه گل نخست را درحالی به‌ثمر رساند که اصلا نباید خطایی گرفته می‌شد. در فینال جام‌جهانی یک داور نمی‌تواند چنین اشتباهی داشته باشد. به‌نظر من این تصمیمات به کرواسی آسیب رساند.» اما روی کین، کاپیتان سابق منچستریونایتد، موضع شدیدتری علیه تصمیم پیتانا گرفت.

او که به‌عنوان کارشناس در شبکه «آی‌تی‌وی» صحبت می‌کرد، گفت: «آن تصمیم برای اعلام پنالتی من را منزجر کرد. بازیکنان کرواسی شایسته تصمیم بهتری بودند. تصمیم شرم‌آوری بود.» در مقابل، جیمی کاراگر، مدافع سابق لیورپول اعلام کرد که نباید تقصیر این تصمیم را به گردن سیستم VAR انداخت زیرا در نهایت این داور است که تصمیم نهایی را می‌گیرد: «این اشتباه داور است، نه VAR! VAR تنها بازپخش صحنه‌ها است.» پیتر اشمایکل اسطوره باشگاه منچستر یونایتد نیز در این خصوص گفت: «فینال جام‌جهانی بازی بسیار مهمی است. اما داور بازی را سرقت کرد.» ایکر کاسیاس و لوئیس سوارز هم به این موضوع انتقاد کردند. کاسیاس در شبکه اجتماعی خود نوشت: «روی گریزمان خطایی انجام نشده بود. نمی‌فهمم چرا می‌گویند استفاده از VAR خیلی خوب است.» در این میان نشریه معتبرکیکر هم برای داور بازی نهایی جام‌جهانی نمره ضعیف ۵/ ۳ را در نظر گرفت. در نظام نمره‌دهی کیکر، یک بهترین و ۶ ضعیف‌ترین است.