معترضان روز، سرخوش‌های شب

مردی از تبار دشمن که اتفاقا رهبری لشکر خودی را برعهده دارد. همان که از قیافه‌اش می‌بارد لبالب از انگیزه برای تصفیه حساب یک دعوای قدیمی با فوق ستاره حریف است. جنگ را پیش از بازی آغاز کرد و تمام طول بازی هم ادامه داد. ما هرگز مالک توپ و میدان نبودیم. با وجود اینکه نیاز مبرم به برد داشتیم اما همان کاری را کردیم که همیشه می‌کردیم. دادن توپ به حریف و انتظار برای اشتباهش. کی‌روش بازهم ریسک نکرد و همان کاری را کرد که تیمش بلد بود. جنگ تا پای جان و استفاده از تک‌موقعیت‌ها. آنچه کی‌روش به ایران یاد داده است اتحاد است. حلقه مفقوده جامعه ایران. این‌گونه است که تیمی با حداقل پاس ممکن و بدون تاکتیک مشخص در زمان دراختیار داشتن توپ نزد افکار عمومی نمره قبولی می‌گیرد. بله. چون کمتر پیش آمده که ما برای موفقیت اینچنین متحد و فداکارانه بجنگیم و از نام بزرگ حریف هم نهراسیم. کی‌روش حالا سمبل این اتحاد است. کسی که تا همین چند هفته پیش حتی به دلالی هم متهم شد و آخرین انتخاب‌ها در لیستش با تند‌ترین نقدها بدرقه شد.

او چنان از چشم فوتبال ایران افتاده بود که برای نگه داشتنش در ایران فقط پیشنهادی ۶ماهه تا جام ملت‌های آسیا به او ارائه شد. قراردادی که برای این مربی نوعی توهین تلقی شد و خیلی زود از پای میز مذاکره برخاست. حالا اما او بازهم دست بالا را در مذاکره و عقد قرارداد خواهد داشت. همین دیروز و هنوز کاروان ایران از روسیه بازنگشته نفر دوم وزارت ورزش که گویی برای دادن خبر خوش عجله داشته است تا از موج اخیر بیشترین استفاده را کرده باشد خبر تمدید با کی‌روش را اعلام کرد. داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه تیم‌ملی فوتبال ایران در آوردگاه جام‌جهانی آبروداری کرد، گفت: «نتایج تیم‌ملی ایران در تاریخ فوتبال کشورمان تاریخ‌ساز بود و به سرمربی و کادر فنی این تیم باید خسته نباشید گفت. طبق آخرین مذاکرات آقای کی‌روش با فدراسیون توافق کردند تا پایان جام ملت‌های فوتبال آسیا سکان هدایت تیم‌ملی را برعهده داشته باشند.»

این درحالی است که کی‌روش حتی درکنفرانس بازی پرتغال هم حاضر به تایید این خبر نشد و تصمیم‌گیری را به آینده موکول کرد. بدون شک با بازگشت تیم‌ملی به ایران وزارت ورزش و فدراسیون راه سختی برای جامه عمل پوشاندن به وعده خود خواهند داشت. مردم کی‌روش را می‌خواهند و البته که راضی کردن او هم کار ساده‌ای نیست. کسی که می‌تواند مردم دل‌شکسته از فشار اقتصادی و معترض در روز را شب برای شادی به خیابان بکشاند.

چالش‌های حفظ کی‌روش

اما حفظ کی‌روش در فوتبال ایران بدون شک نقطه پایان بلاتکلیفی در دوران بعد از جام‌جهانی نخواهد بود و بر جنجال‌های فوتبال ما نقطه پایان نخواهد گذاشت.کی‌روش منتقدانی در داخل دارد که نبردهای رسانه‌ای بسیاری را با ایشان از سر گذرانده و تجربه هم ثابت کرده او اهل مماشات با ایشان نیست. منتقدانی دانه‌درشت که آنها هم بخشی از بدنه فوتبال ایران را رهبری می‌کنند. مثل برانکو ایوانکویچ سرمربی پرسپولیس، علی کریمی اسطوره و بازیکن سابق تیم‌ملی و... کی‌روش بار قبل مجبور به تمکین مقابل خواست باشگاه‌ها شد و بازیکنانش را برای لیگ قهرمانان آسیا در اختیار آنها گذاشت اما بدون شک با ماندن او در ایران امتیاز برتری داشتن تصمیم و خواستش به ایشان را خواهد گرفت و بعد پای قرارداد را امضا خواهد کرد. اتفاقی که زمینه چالش‌های آینده را فراهم خواهد کرد. حفظ او اما سوال بزرگی در حوزه فنی هم مطرح خواهد کرد. اینکه تیم او فوتبال مالکانه را نمی‌داند و برای مصاف با تیم‌های بزرگ طراحی شده است. در جام ملت‌های پیش رو اما این ما هستیم که باید ابتکار عمل را داشته باشیم و آنجا دیگر قرار نیست که دفاع کنیم و به ضدحمله روی بیاوریم. آیا در این فرصت چند ماهه کی‌روش می‌تواند تیمش را چنان دگرگون کند که چهره‌ای متفاوت از خود ارائه دهد؟