شب ایـران عکس: امیر پورمند، دنیای اقتصاد

گزارشگر محبوب تلویزیون راست می‌گفت. در شرایط فعلی اقتصاد ایران و در روزهایی که مردم به‌شدت نگران آینده خودشان هستند، چه چیزی غیر از فوتبال می‌توانست کاری کند که میلیون‌ها ایرانی کف خیابان بریزند و تا پاسی از شب به جشن و پایکوبی بپردازند؟ دیروز مهدی مهدوی‌کیا روی صفحه شخصی‌اش از کسانی که به هر دلیلی فوتبال را دوست ندارند خواهش کرد فقط به تصاویر بجا مانده از همین جمعه‌شب خیره شوند و در تصمیم‌شان تجدیدنظر کنند. ببینید که مردم چطور در سراسر ایران غرق در شادی و شور شدند. هیچ چیز، مطلقا هیچ چیز نمی‌تواند مردمی را که در سر پل ذهاب هنوز سقف بالای سر ندارند، یکپارچه شور و نشاط کند. فوتبال اما از این معجزه‌ها زیاد در آستینش دارد. پیروزی ایران در گام نخست مسابقات جام‌جهانی، شیرین‌تر و غیرمنتظره‌تر از آنی بود که بشود فکرش را کرد.

وقتی سامان قدوس در دقیقه نود و چندم با زیرکی و حرفه‌ای‌گری موفق شد از بازیکن حریف خطا بگیرد، گزارشگر بازی گفت چه کیفی دارد اگر این توپ گل شود و شد! هرچند نه به‌دست بازیکنان تیم کشورمان، اما به هر حال اولین گل‌به‌خودی جام بیست‌ویکم، عروسی را به کوچه ما آورد. بعد از این بازی مارکای اسپانیا نوشت: «مراکش هدیه‌ای به ایران داد که ایران به آن نزدیک هم نبود.» شاید آنها راست بگویند. شاید حق ما نهایتا یک امتیاز بود، اما یادتان باشد این فوتبال است و قواعد خاص خودش را دارد. حالا یوزها بعد از چهار سال با جام‌جهانی حساب بی‌حساب شده‌اند. چهار سال پیش ما باید آرژانتین را می‌بردیم، اما بی‌دقتی و بدشانسی و البته ظلم داور بازی مانع از تحقق این رویای غیرقابل تصور شد. آن روز ما دقیقه نود گل خوردیم و امروز درحالی‌که شاید از نظر فوتبالی زیاد هم شایسته نبودیم، در دقیقه نود گل زدیم. دنیای فوتبال این شادی دیوانه‌وار را به خیابان‌های ایران بدهکار بود. چه بهتر که تسویه این بدهی چهار سال عقب افتاد و به روزهایی موکول شد که مردم نیاز بسیار بیشتری به شور و شادی داشتند.

نگاه فنی

پلیس‌بازی‌ها و پنهان‌کاری‌های کارلوس کی‌روش تا لحظه شروع بازی اول ایران در جام‌جهانی ادامه یافت. او که در روزهای منتهی به جام‌جهانی همه نگاه‌ها را از تیم‌ملی دور کرده بود، در بازی با مراکش هم سورپرایزهایی داشت. او بعد از مدت‌ها احسان حاج‌صفی را از مرکز میدان به سمت چپ خط دفاعی برد تا در این ناحیه مقابل حملات تیم حریف مقاوم‌تر شویم. کی‌روش که در این بازی سعید عزت‌اللهی را در اختیار نداشت، به‌جای او از امید ابراهیمی استفاده کرد. جای مهدی طارمی را هم در پست وینگر چپ، وحید امیری پر کرده بود و به جای حاج‌صفی هم که در سمت چپ خط دفاعی جایگزین میلاد محمدی شده بود، کریم انصاری‌فرد در پست غیرتخصصی هافبک دفاعی به میدان رفت. بازی را دیده‌اید و وقایع آن نیاز چندانی به توضیح دوباره ندارد. تیم‌ملی ایران در ۲۰دقیقه اول مسابقه به‌شدت تحت‌تاثیر تیم حریف قرار گرفت و دروازه بیرانوند بارها تا مرز فروپاشی پیش رفت.

بعد از آن اما ایران یکی، دو موقعیت به‌دست آورد که فرصت سردار آزمون برای گلزنی بسیار طلایی بود. همین مساله زنگ خطر را برای مراکش به صدا درآورد و باعث شد این تیم در نیمه دوم خیلی بی‌محابا حمله نکند. آنها احتیاط و عقلانیت بیشتری را چاشنی کارشان کرده بودند و همین مساله بازی را گام به گام به سمت نتیجه مساوی پیش می‌برد. نهایتا اما روی خطایی که قدوس تعویضی از بازیکنان حریف گرفت، احسان حاج‌صفی توپ را روی دروازه ریخت و پیش از آنکه توپ به مهدی طارمی برسد، مدافع مراکش آن را وارد دروازه خودشان کرد. اصولا تیم‌هایی که خیلی قدرت یا برنامه‌ای برای هجوم ندارند، حساب ویژه‌ای روی ضربات ایستگاهی باز می‌کنند و همین ضربات پیروزی بسیار ارزشمندی را برای تیم‌ملی کشورمان به ارمغان آورد. این دومین برد ایران در تاریخ جام‌های جهانی، پس از پیروزی ۲۰سال پیش برابر آمریکا به‌شمار می‌آید.

همچنین این نخستین پیروزی یک تیم آسیایی در جام‌جهانی بعد از هشت سال بود. علیرضا بیرانوند هم در این بازی نمایش درخشانی داشت و دومین کلین‌شیت ایران در تاریخ جام‌های جهانی را بعد از بازی چهار سال قبل با نیجریه به ثبت رساند. در مجموع بازیکنان ملی‌پوش حاضر در لیگ ایران نمایش بسیار خوبی در این بازی داشتند. وحید امیری از همه بازیکنان درون زمین بیشتر دوید و امید ابراهیمی هم نمایشی استثنایی ارائه داد. این درحالی است که شاید اگر طارمی و عزت‌اللهی با مشکل مواجه نمی‌شدند، نه امیری و نه ابراهیمی در این بازی فیکس نمی‌شدند!

لذت صدرنشینی در گروه مرگ

دیگر بازی گروه دوم اما بین اسپانیا و پرتغال، جذاب‌ترین نمایش جام در دو روز اول از کار درآمد. در این مسابقه که یک پینگ‌پنگ تمام عیار بود، پرتغال و اسپانیا هر کدام دو بار از حریف پیش افتادند، اما نهایتا مسابقه با نتیجه مساوی ۳-۳ به پایان رسید. رقبای ایران در این مسابقه نمایش مسحورکننده‌ای داشتند، اما نهایتا تساوی آنها باعث شد تیم‌ملی کشورمان در اتفاقی تاریخی در پایان روز نخست بر صدر جدول گروه دوم جام‌جهانی که به گروه مرگ شهرت دارد، تکیه بزند! ما حداقل تا چهارشنبه که بازی‌های دوم این گروه برگزار می‌شود آن بالا خواهیم ماند، اما شاید این مساوی نتیجه خطرناکی برای ایران بوده باشد. با این نتیجه، هر دو تیم اسپانیا و پرتغال در دو بازی پایانی هم به کسب پیروزی نیاز خواهند داشت. اگر پرتغال برنده بازی با اسپانیا می‌شد و در روز دوم مراکش را هم می‌برد، مراکش از گردونه بازی‌ها کنار می‌رفت و پرتغال هم در مسابقه سوم با انگیزه کمتری به میدان می‌آمد. حالا اما شرایط کمی برای ما سخت شده است. ما برای اولین بار در تاریخ فوتبال کشورمان صعود از گروه را در دسترس می‌بینیم. این مهم می‌تواند با کسب دو تساوی و حتی شاید یک تساوی در دو مسابقه بعدی محقق شود. به‌خصوص که الان بچه‌ها خودباوری زیادی هم دارند. آیا قرار است روسیه، معبد آرزوها و خاستگاه خاطرات فراموش‌نشدنی تاریخ فوتبال ایران باشد؟ به این تیم دل ببندید.

 

24 (1)

 

24 (2)