فصل پارو کردن پول!

استقلال

آبی‌ها چهار سهمیه در لیست نهایی تیم ملی دارند. از این بین مجید حسینی، روزبه چشمی و امید ابراهیمی دو سال قبل از جام‌جهانی را به‌طور کامل در استقلال بوده‌اند و به ازای هر کدام ۲۱۲هزار دلار پاداش به این تیم می‌رسد. پژمان منتظری اما یک سال از این دو سال را برای الاهلی قطر بازی کرده؛ پس ۱۰۶هزار دلار به الاهلی می‌رسد و همین مبلغ هم به استقلال. به این ترتیب اگر کاوه رضایی در لیست نهایی کی‌روش جا می‌گرفت، بابت یک سال بازی او در استقلال در دو فصل منتهی به جام‌جهانی، ۱۰۶هزار دلار دیگر به این باشگاه می‌رسید که این‌طور نشد. الان اما استقلال در مجموع ۷۴۲هزار دلار بابت حضور بازیکنانش در جام‌جهانی پاداش خواهد گرفت.

پرسپولیس

یکی از مهم‌ترین اعتراضات پرسپولیسی‌ها به کارلوس کی‌روش این است که او در همه اردوهای مقدماتی بین چهار تا هفت سرخپوش را به اردو برد، اما نهایتا برای جام‌جهانی فقط اسم دو پرسپولیسی را در فهرستش گنجاند. به هر حال قرمزها الان فقط علیرضا بیرانوند و وحید امیری را در جام‌جهانی دارند که مجموعا ۴۲۴هزار دلار بابت این دو نفر دریافت خواهند کرد. همچنین دو پرسپولیسی قدیمی یعنی رامین رضاییان و مهدی طارمی هم در لیست ۲۴نفره حضور دارند. رضاییان یک سال از دو سال آخر را در پرسپولیس بوده و ۱۰۶هزار دلار به این باشگاه سود می‌رساند، اما طارمی سه‌چهارم آن مدت را در جمع سرخپوشان بوده و ۱۵۹هزار دلار از پاداش فیفا را به پرسپولیس خواهد رساند. به این ترتیب مجموع سود پرسپولیس از حضور بازیکنانش در جام‌جهانی، ۶۸۹هزار دلار خواهد بود.

دیگر باشگاه‌های ایرانی

سایپا در فهرست نهایی کی‌روش مهدی ترابی و علی قلی‌زاده را دارد که هر دو در دو سال اخیر برای این تیم بازی کرده‌اند؛ بنابراین نارنجی‌ها ۴۲۴هزار دلار از روسیه کاسب هستند. ذوب‌آهن هم رشید مظاهری را در اردو دارد که ۲۱۲هزار دلار به این باشگاه سود می‌رساند. مورد جالب اما مربوط به محمدرضا خانزاده است که دو سال آخر را در دو تیم مشهدی سیاه‌جامگان و پدیده توپ زده؛ بنابراین پاداش حضور او در جام‌جهانی به‌طور مساوی بین این دو تیم تقسیم می‌شود. نیازی به یادآوری نیست که مثلا واریز رقم ۱۰۶هزار دلار به باشگاهی مثل سیاه‌جامگان تا چه اندازه می‌تواند برای آنها کارگشا باشد.

لژیونرها

عمده بازیکنان حاضر در لیست ۲۴نفره تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند که پاداش آنها به باشگاه‌های فعلی و قبلی بازیکنان در دو سال منتهی به جام‌جهانی اختصاص خواهد یافت. مثلا المپیاکوس یک سال‌ونیم قبل از جام‌جهانی کریم انصاری‌فرد را در اختیار داشته که ۱۵۹هزار دلار به خاطر او دریافت می‌کند و البته احسان حاج‌صفی هم که یک سال قبل از جام‌جهانی برای این تیم بازی کرده، ۱۰۶هزار دلار سود به المپیا می‌رساند. بنابراین تیم یونانی جمعا ۲۶۵هزار دلار بابت حضور ایران در جام‌جهانی سود خواهد کرد. همچنین علیرضا جهانبخش که دو سال آخر را در آلکمار توپ زده، ۲۱۲هزار دلار منفعت نصیب تیم هلندی خواهد کرد. اشکان دژاگه با وجود بازی نکردن در ناتینگهام‌فارست انگلستان یک نیم‌فصل عضو این باشگاه بوده و بنابراین یک‌چهارم حداقل پاداش یعنی ۵۳هزار دلار را برای ناتینگهام به ارمغان می‌آورد. در عجیب‌ترین نمونه، امیر عابدزاده که اولین ملی‌پوش حاضر در جام‌جهانی در تاریخ ماریتیموی پرتغال محسوب می‌شود؛ چون یک سال از دوره قبل از جام‌جهانی را برای این تیم بازی کرده ۱۰۶هزار دلار به آنها سود می‌رساند. ۱۰۶هزار دلار دیگر هم به حساب باشگاه قبلی امیر یعنی تیم گمنام باریرنسه در لیگ دسته دوم پرتغال خواهد رسید!

نکات کلیدی

- تا روز ۱۴خرداد از این لیست یک نفر دیگر حذف خواهد شد تا تعداد بازیکنان به ۲۳نفر برسد. طبعا هر بازیکنی که حذف شود، باشگاهش پاداش او را از دست خواهد داد. مثلا اگر وحید امیری خط بخورد، پرسپولیس ۲۱۲هزار دلار ضرر خواهد کرد.

- اگر تیم ملی به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی صعود کند، یک هفته به دوران حضور تیم کشورمان در روسیه افزوده می‌شود. بنابراین روزی ۸۵۰۰دلار به مجموع این پاداش‌ها افزوده خواهد شد.

- ممکن است با توجه به شرایط بانکی بین‌المللی ایران، وصول این پاداش‌ها برای باشگاه‌های داخل کشور کار سختی باشد. همچنین ممکن است برخی بازیکنان در توافق با باشگاه‌شان، از قبل بخشی از این پاداش را برای خودشان برداشته باشند. هیچ‌کدام از اینها اما در اصل موضوع تفاوتی ندارد و پاداش فیفا می‌تواند سود سرشاری نصیب باشگاه‌ها کند؛ آنچه ارزش سرمایه‌گذاری در این حوزه را نشان می‌دهد.