احتمال دربی در شب تاسوعا

رقبای قطری

بدون تردید برخورد با الدحیل بدترین قرعه ممکن است. قهرمان لیگ و جام حذفی قطر تیم بسیار قدرتمندی است که در مرحله قبل ظرف هفت روز، هشت گل به العین امارات زده! الدحیل تا اینجای فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا هر ۸بازی‌اش را برده و رکورد صددرصدی به‌جا گذاشته است. طبعا هیچ‌کدام از سه تیم پرسپولیس، استقلال و السد دل‌شان نمی‌خواهد در این مرحله به الدحیل بخورند. این قرعه به‌خصوص برای پرسپولیس بدتر است، چون ساختار دفاعی سرخپوشان برابر تیم‌های تهاجمی مشکل دارد. به علاوه بازی احتمالی با پرسپولیس برای الدحیل جنبه انتقامی هم خواهد داشت؛ چراکه آنها فصل گذشته با اسم لخویا در یک‌هشتم نهایی به پرسپولیس خوردند و در مجموع دو بازی رفت و برگشت یک بر صفر باختند. ستاره آن دو بازی هم محسن ربیع‌خواه بود که در غیاب کامیابی‌نیای مصدوم، در مرکز زمین عالی عمل کرد و نام‌تائه‌هی، بازیکن همه‌کاره لخویا را از کار انداخت.

دربی و دردسر تقویمی

از نظر ریاضی ۳۳درصد احتمال دارد که در قرعه‌کشی امروز پرسپولیس و استقلال به‌هم بخورند. خیلی‌ها از الان دنبال تقابل این دو تیم هستند و خودشان را برای تماشای پنج دربی در یک فصل (با احتساب سوپرجام) آماده می‌کنند. دربی آسیایی، یکی از گونه‌هایی است که تا به حال در تقابل‌های پرسپولیس و استقلال نداشته‌ایم. تصور دوبار رویارویی سرخابی‌ها در فاصله کوتاه با قضاوت داوران خارجی و با آرایش ۹۰ به ۱۰ روی سکوها، واقعا استثنایی است. دربی تهران به‌خاطر حساسیت‌هایی که دارد بیش از هر مسابقه دیگری در دنیا مساوی شده. از مجموع ۸۶ دربی برگزار شده تاکنون، ۳۹بازی به تساوی انجامیده و این یعنی ۴۵درصد شهرآوردهای پایتخت برنده نداشته است. این‌بار اما اگر این دو تیم در آسیا به‌هم بخورند، تقابل‌شان حتما باید یک برنده داشته باشد، بنابراین راهی برای مصالحه و بازی بزن زیرش و فرار از بحران با کسب تساوی تدافعی وجود ندارد.

با این همه، شاید بهتر است دعا کنیم سرخابی‌ها به‌جای این مرحله، در نیمه‌نهایی به‌هم بخورند. به این ترتیب ایران بعد از سال‌ها یک فینالیست در آسیا خواهد داشت و البته دربی پای فینال هم می‌تواند جذاب‌تر باشد. دربی در نیمه‌نهایی البته یک مزیت دیگر هم نسبت به یک‌چهارم دارد؛ اینکه برنامه اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا طوری است که بازی‌های برگشت این مرحله در دهه اول ماه محرم برگزار می‌شود. براساس این برنامه، دیدارهای رفت مرحله یک‌چهارم نهایی در روزهای ۲۷ و ۲۸ آگوست (پنجم و ششم شهریور) و بازی‌های دور برگشت هم ۱۷ و ۱۸ سپتامبر (۲۶ و ۲۷ شهریور) برگزار خواهد شد. به این ترتیب مسابقات برگشت دقیقا با ایام دهه اول محرم مقارن خواهد بود. حتی اگر قرعه پرسپولیس و استقلال طوری از آب در بیاید که ناچار شوند شب دوم یعنی روز ۲۷شهریور به مصاف هم بروند، این تاریخ دقیقا با شب تاسوعا مصادف می‌شود. البته فوتبال ایران سابقه نزدیک برگزاری بازی بین ایران و کره‌جنوبی در شب عاشورا را دارد که تجربه خوبی بود و همه شئونات هم حفظ شد، اما فضای هیجانی دربی آن هم از نوع بازی برگشت آسیایی کمی متفاوت است و شاید بهتر است سرخابی‌ها در این مرحله به‌هم نخورند.