اتهام؛ بازارگرمی!

بنابراین دردسرها برای افتخاری و دوستان آغاز شد. آنها باید مردی را نگه می‌داشتند که هواداران با سرسختی خواهان حفظش هستند، اما کار دارد لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود. در واقع خود مدیران استقلال هم جسته و گریخته اعتراف کرده‌اند که شفر فراتر از حد انتظار آنها نتیجه گرفته، اما این اعتراف همان‌قدر که شیرین است کار تمدید قرارداد با این مربی را هم دشوار می‌کند. دیروز سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در تمجید از عملکرد مربی آلمانی نوشت: «پس از دهه‌ها تجربه در چهار کشور، تازه‌ترین ماجراجویی وینفرد شفر او را به ایران رساند، جایی که وظیفه او بازگرداندن استقلال تهران به روزهای باشکوه آسیایی بوده است.

شفر در اکتبر ۲۰۱۷ با قبول سرمربیگری استقلال تهران، به فوتبال آسیا بازگشت. از آن زمان تا کنون تیم تحت‌هدایت وی در ۲۴ بازی تنها دو بار تن به شکست داده و از رده شانزدهم به رتبه دوم رسیده است. شفر همچنین بخت این تیم تهرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را هم تغییر داده است. استقلال تحت ‌هدایت وی با وجود اینکه در گروه دشواری در کنار دو نایب‌قهرمان پیشین این رقابت‌ها یعنی الاهلی عربستان و العین امارات قرار گرفته، موفق شد با ثبت رکورد پنج بازی بدون شکست، در صدر گروه خود قرار بگیرد و جواز حضور در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند.» آیا فکر می‌کنید این اخبار فقط برای خوانندگان ایرانی ترجمه می‌شود یا شفر هم آنها را مطالعه می‌کند؟ اگر گزاره دوم درست باشد، طبعا انتظارات او هم بالاتر خواهد رفت.

شفر برای کار در لیگ هفدهم ۳۰۰هزار دلار گرفت و درحالی‌که به نظر می‌رسید قرارداد او برای فصل آینده با مبلغ ۶۰۰هزار دلار نهایی خواهد شد، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از درخواست ۸۰۰هزار دلاری این مربی است؛ آن هم در شرایطی که این روزها رشد قیمت ارز توقف‌ناپذیر به نظر می‌رسد. همین مساله باعث خشم برخی پیشکسوتان استقلال شده است. بعد از حسن روشن که دو روز پیش با لحن تندی مربی آلمانی را به بازارگرمی متهم کرد، دیروز هم علی جباری، یکی دیگر از اسطوره‌های استقلال مطالب مشابهی را با خبرگزاری تسنیم در میان گذاشت: «اطرافیان شفر درحال شارژ و تحریک او هستند تا دَبه کند. کسانی که شفر را راهنمایی می‌کنند، ضداستقلال هستند. چرا روزی که شفر به ایران آمد، این صحبت‌ها مطرح نبود؟ درست است که استقلال نتیجه گرفته، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

ضمن اینکه باید بگویم قرارداد شفر ارتباطی به برانکو ندارد. شفر هنوز کاری نکرده. برانکو پرسپولیسی را تحویل گرفت که جایگاه خوبی نداشت و دو سال این تیم را قهرمان کرد.» حالا باید دید روند مذاکرات با فضایی که شکل گرفته چطور پیش خواهد رفت؟ شفر در این مدت نشان داده به هیچ وجه از اصولش کوتاه نمی‌آید و بعید است توقعات مالی‌اش را تعدیل کند. از سوی دیگر هواداران استقلال هم با نتایج وکیفیت فعلی تیم‌شان تحت  هیچ شرایطی کوچ مربی آلمانی از جمع آبی‌پوشان را بر نخواهند تابید و جدایی شفر شکست سخت برای کادر مدیریتی استقلال محسوب خواهد شد.